Vilken ridhjälm är bäst?

TessieW

Trådstartare
Har gått i funderingar över att köpa en ny ridhjälm. Så nu vill jag ha massa tips på vilken ridhjälm som är säkrast, skönast, mest prisvärd m.m.

GPA hjälmarna är ju fina men är de den säkraste modellen? Jag är inte så välorienterad på hjälm marknaden så tips tas tacksamt emot! :p

Sv: Vilken ridhjälm är bäst?

Charles Owen säger jag bara. :love:
Är du åt hoppiga hållet skulle jag köpa en Wellington Professional, en tvåfärgad. Så snygga :d

Är du mer åt dressyrhållet skulle jag köpa en CO John Whitaker :d

MIPS är väl de säkraste, JOFA de där med öronbågar är också säkra och har ett bra pris (men inte så snygga kanske).

Jag har en skön och prisvärd (4-500) hjälm från Jacson (lyx tror jag varianten heter).

Charles Owen säger jag bara. :love:
Är du åt hoppiga hållet skulle jag köpa en Wellington Professional, en tvåfärgad. Så snygga :d

Är du mer åt dressyrhållet skulle jag köpa en CO John Whitaker :d

Okej, tack för tipsen! Vet du vad de ligger på i pris ungefär?

MIPS är väl de säkraste, JOFA de där med öronbågar är också säkra och har ett bra pris (men inte så snygga kanske).

Jag har en skön och prisvärd (4-500) hjälm från Jacson (lyx tror jag varianten heter).

Jo JOFA är ju inte det vackraste jag vet :angel: Just nu har jag en ganska billig hjälm, den kostade 900:- för typ 4 år sen o nu är den nere på ca 600:- är väldigt nöjd med den, men jag har ju inte en aning om hur säker den är och nu när jag haft den i flera år känner jag att det kan vara läge för en ny =)

JWn ligger nog på runt 3000 kr, den andra är jag inte säker på. Ska kolla upp det sen, måste till skolan nu. :(

Alla hjälmar på marknaden är lika säkra, så länge de innehåller en CE-märkning som de måste ha för att få säljas.

Mips är mer uttänkt efter hur man ramlar av, men den säljs inte just nu pga att hjälmarna har gått sönder och de har återkallat alla ex.

Alla hjälmar som säljs ska vara säkra, så välj en som passar dig och din plånbok. En hjälm som inte sitter bra på huvudet är ju såklart inte lika säker som en som passar, oavsett hur dyr eller fin den är.

Köp inte heller en hjälm som är så dyr att du inte kan byta den när som helst. Även en hjälm för flera tusen måste ju bytas ut när du faller av efter att ha haft den i två veckor, liksom... ;)

Av främst den anledningen håller jag mig personligen till hjälmar i de lägsta prisklasserna, 300-400:-.

Alla hjälmar som säljs ska vara säkra, så välj en som passar dig och din plånbok. En hjälm som inte sitter bra på huvudet är ju såklart inte lika säker som en som passar, oavsett hur dyr eller fin den är.

Köp inte heller en hjälm som är så dyr att du inte kan byta den när som helst. Även en hjälm för flera tusen måste ju bytas ut när du faller av efter att ha haft den i två veckor, liksom... ;)

Av främst den anledningen håller jag mig personligen till hjälmar i de lägsta prisklasserna, 300-400:-.

Ja det har du ju iofs rätt i =) Jag trivs riktigt bra med min hjälm som jag har nu, men den börjar som sagt bli några år och den har åkt i backen några gånger också :angel:

Lamicell Transformer är jag jättenöjd med, den kostade 900 nånting och är väldigt ställbar med en sån liten ratt som cykelhjälmar har, så passar väldigt skönt :)
Ser helt ok ut och är ventilerad och lätttviktig och går att ta ut fodret o tvätta, så...mellanpris hjälm som är jättskön och ser ok ut.

Du bör lämna tillbaka din Mips eftersom företaget har återkallat alla pga fabriksfel.

Lamicell Transformer är jag jättenöjd med, den kostade 900 nånting och är väldigt ställbar med en sån liten ratt som cykelhjälmar har, så passar väldigt skönt :)
Ser helt ok ut och är ventilerad och lätttviktig och går att ta ut fodret o tvätta, så...mellanpris hjälm som är jättskön och ser ok ut.

Aha, vad smart med ratt, då kanske man får plats med en mössa under vintertid? :D

Den är kanonskön kan jag intyga (går själv i hjälmletartagen)!
Jag funderar på att köpa den och ha som vardagshjälm, speciellt sommartid eftersom den är så luftig.
Tyvärr är den urful i min värld, men det kan jag överleva.

Själv provade jag en hjälm igår som jag blev väldigt förtjust i.
Det var en Charles Owen AYR8. Ser lite lik ut John Withaker-modellen i form, men har ett "nät" mitt fram och hela vägen bak där det finns en himla massa ventilationshål. Går att få i olika färgkombinationer. Den jag provade var svart med silverfärg under "nätet", men jag tror att den går att få med svart färg under "nätet" också - i så fall blir det ett köp för min del! Kostar 2500-3000 kr någonstans.

som sagt sålänge hjälmen är godkänd så är den säker, vet att det finns ett test där många av dom populäraste hjälmarna fick dåligt på. Hursomhelst, jag har Charles Owen showhat, JW hjälmen och GPA speed air, jag föredrar JW hjälmen skönast passform känns lättare än GPAn som känns ganska tung faktiskt, däremot är GPA superskön när det är varmt pågrund av ventilationen.

Japp går def. ha mössa :)
Nu när det fortfarande är kallt ibland så har ajg haft både med och utan, och som sagt ställs om i storlek jättesnabbt.
Jag köpte min utan att prova innan, men passade perfekt just pga. av att man kan ställa om. finns 3 storlekar som står minsta och största man kan ställa om till, så är bara att mäta huvudet och köpa ;)
Så här ser min ut, den är svart/ grå, jag gilalr inte silvret pga. av att jag är mer dressyrperson men den är ju så skön o billig så gör inte så mcyekt. Ok den är ju ok i utseende ändå.

Jag har också Lamicell transformer. Väldigt skön och bra ventilerad och ett stort plus är att den går att ställa ut så man kan ha mössa under :love:
Har den svart/silvriga.
24050480.jpg

Tävlar dressyr med den också...;)

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver köpa en ny ridhjälm. Min nuvarande köpte jag 2013 när jag började rida (!!!) och den är verkligen long overdue. Jag är en...
Svar
7
· Visningar
786
Senast: Blyger
·
Utrustning Jag har köpt en ny ridhjälm. Min gamla hjälm är det minst nio år sedan jag köpte så det kändes dags att uppdatera den, särskilt som jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 674
Senast: MimmiNO
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
859
Senast: Hermelin
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 992
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka