Vilken sadel för min onda rygg??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare cerrox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 47
  • Visningar Visningar 3 447
Sv: Vilken sadel för min onda rygg??

gpgst.jpg

Vart det dessa du menade? BYGLAR GPG - Stötdämpande och vridbara i 360 grader!

Det låter ju bra! Har du provat?

Vart hittar man denna Action Backpad då? Låter intressant.

Vink vink här sitter en med Fibromyalgi och 3 diskbråck efter varrandra :eek:
Men jag har vart och provat ut sadel till mig och pållen.
Så jag sitter i en tro det eller ej hoppsadel Jeremy Rudge med luft både fram och bak, det är även extra höga stöd på den och lite djurare än normalt och i lagt extra mjukt matrial i sätet så att det ska vara mjukt, vet ej vad det var för matrial tyvärr. Sedan är det dressyr stroppar på den så att man slipper bubblan efter gjorden under benen, så nu är det slätt hela vägen uppifrån och ner ;)
Pris: Det ligger på ca: 23 000:- i dagsläget :crazy: det är det enda negativa jag har att säga om sadeln = PRISET :eek:
Annars är det gudomlig, jag skulle inte kunna rida i något annan hoppsadel.

Jag tycker du ska kolla upp din sits innan du letar sadel ta kontakt med någon "sitstränare" exempelvis http://www.kindahast.se/
hon som har kindahast har också ryggproblem o har inriktat sig på just "sitsträning". Finns nog många fler liknande tränare.

En bekant som har problem med sin rygg sa till mig att hon kände sig för låst i en dressyrsadel(man sitter samma sits hela tiden o man får så mkt stöd att det kanske till o med är i vägen) så hon köpte en bomlös men då satt hon för brett på sin häst o fick inget stöd alls så hon har gjort uppehåll i ridningen o kör bara nu tills hon hittat en lösning som funkar för henne.

fjordinghanna skrev:
Jag tycker du ska kolla upp din sits innan du letar sadel ta kontakt med någon "sitstränare" exempelvis http://www.kindahast.se/
hon som har kindahast har också ryggproblem o har inriktat sig på just "sitsträning". Finns nog många fler liknande tränare.

En bekant som har problem med sin rygg sa till mig att hon kände sig för låst i en dressyrsadel(man sitter samma sits hela tiden o man får så mkt stöd att det kanske till o med är i vägen) så hon köpte en bomlös men då satt hon för brett på sin häst o fick inget stöd alls så hon har gjort uppehåll i ridningen o kör bara nu tills hon hittat en lösning som funkar för henne.

FNISS FNISS det är ju inte jag som söker ny sadel, jag har ju funnit min sadel :angel:

Skojja lite med dig nu för du hade svarat på mitt svar ;)

Jag kan bara rekommendera alla med ryggproblem (andra problem också) att söka upp en osteopat, de har koll på hela kroppen, har gått med ryggont i flera år, som lett till värk på andra ställen också, men blev jättebra efter besök hos honom. Har även inlägg i skorna, som han gjort, kan inte vara utan dem nu!
Generellt är det strecthing och träning som behövs för att må bra, men sånt får man hjälp av hos dem. Viss träning kan t o m vara dålig, men sånt är svårt att veta själv. Harm an ont är det svårt komma igång själv, så testa detta! Finns tyvärr inte så många i Sverige, är en lång utbildning. Själv gick jag i Irland och sörjer nu att jag inte har någon att gå till här, börjar kännas både här och där....

Gel-pad har jag funderat på, sen så skulle jag vilja prova centrerad ridning. Läs Sally Swifts böcker, finns många bra tips för sits och sånt!

..alexandertekniken kan kanske vara något? Där får man hjälp med sin sits.

Liknande trådar

Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 337
Senast: Aifos
·
Utrustning Hej! Jag har just fått hem en ny ponny och vi fick till en hoppsadel. Problemet är att vi upptäckt att sadeln inte passar, den backre...
Svar
3
· Visningar
783
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
12 412
Senast: Fruentimber
·
Utrustning Jag hittar ingen ny sadellista efter version 2.0, så startar en fortsättning på följande tråd. Moderator får gärna radera eller slå...
Svar
2
· Visningar
2 725
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka