Vilken sadel för min onda rygg??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare cerrox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 47
  • Visningar Visningar 3 448
Sv: Vilken sadel för min onda rygg??

En till Freeform fantast! :D

Men vart kan jag hitta info & sådant om dessa sadlar? Jag vet iallafall att min sadelmakare inte har dom. Men det vore intressant att testa.

Japp, ska införskaffa mej en sådan padd. :)

För nästan 6 år sedan flög jag av på en ridtävling. De gjorde väl inte så ont just då utan kom pang en vecka senare:(
Iaf så fick jag rådet av läkaren att vara sängliggandes i en månad (vilket jag naturligtvis inte följde) sedan skulle jag egentligen gått till sjukgymnast för rehabilitering(vilket jag naturligtvis inte heller gjorde). Hur som helst jag får precis som du skit ont i ryggen i perioder ofta om jag suttit i en sadel som inte riktigt passar mej. Då jag tävlar i hoppning är jag tvungen att ha flatback eller någon annan hoppsadel. Jag har funnit att den bästa sadlen som jag kan ha är en (hör och häpna) Santa Cruz (jacsons sadel) den har lagom lite klossar och är lagom mjuk och bred. I den sadlen får jag aldrig ont i ryggen.
Däremot så en sadel som är mkt skålad i sitsen och med stora klossar får jag ofantliga problem med. I Måndags red jag i en sådan sadel nere på Flyinge och i går som ett brev på posten höll benet på att domna när jag körde bil. Fick uppbåda all kraft för att kunna stanna och gå en runda runt bilen innan jag fortsatte igen.

Jag tror nog att din läkare kan ha en poäng. Det viktigaste är nog att du hittar en sadel som inte ger dej mer ont.

Ja, jag måste medge att jag har aldrig tränat så lite som jag gör just nu det pga en fotskada (en benbit lostnade från där en sena fäster) & har opererats, haft gips & gått med kryckor länge & har haft problem med detta efteråt. Innan tränade jag minst 2 gånger i veckan i någon slags blandad 'gymnastik', även bodypump, samt cyklade ca 1h per dag. Men efter den olyckan så måste jag säga att det har tagit lång tid att komma tillbaka & nu kommer jag inte igång med detta igen! För det kanske vart all den träningen som gjorde att min onda rygg inte kändes av?

Stall Vrå säljer Freeform-sadlarna. De har även möjligheten att lämna ut en demosadel till dig som du får provrida i :idea:

Jag tycker absolut att du ska prova den. hur skön som helst!

Såna bälten kan nog finnas i sportbutiker!

Har också stora problem med ryggen och märker stor skillnad på olika sadlar.Jag gillar County,Morris och Nolan,Wellington och min nuvarande Edinburg dressyr.Klarar inte alls av Albion (för breda i midjan) och Frank Baines.
Passier PS i hopsadeln passar också min rygg,men har ej provat den i dressyrmodell!

cerrox skrev:
Ja, det undrar jag, om det finns någon bra sadel för min onda rygg?? Jag fick konstaterat det idag av läkaren att min värk kommer från ridningen & att jag kanske ska sluta tyckte han!! :eek: Men det tänker jag inte!!

Så jag undrar om det kanske finns någon speciellt bra sadel man kan ha när man rider för att 'dämpa' trycket i ryggen på mej? Just nu har jag bara en hoppsadel & det kanske inte är det bästa för min onda rygg!!? Jag kanske ska byta till en dressyr eller bomlös? Eller vad tror ni är det 'skonsammaste' för min rygg? Finns det något speciellt märke som är bättre för min rygg? Sedan hur är det med dom här paddarna man kan ha i sätet osv, är dom bra? Andra förslag?

Alla förslag mottages tacksamt!! :bow:

Jag upptäckte en annan intressant sak som kanske skulle kunna hjälpa dig med.
Jag köpte för ett tag sedan en Action Backpad att ha under sadeln för att dämpa stötarna från mig till hästen och för att fördela trycket.
Den visade sig även minska stötarna från hästen till mig (hästen har enorm gång o aktivitet). Mycket behaglit för ryggen o baken.

en som jag känner får oxå ont i ryggen..

gör som hon;
but inte sadel utan köp en sk gelpad (svart tror jag)
som du sätter fast på sadeln som en rumpvärmare:idea:

Efter att jag köpt min Amerigo så har jag inte haft någon värk i ryggen! Jag gick förut minst 2 gång/veckan till sjukgymnast förr, så detta är ett MIRAKEL! Dessutom tror jag bara det att denna sadel är mindre i sitsen (efter mig) samt att den ligger så bra på hästen så gör det sitt till oxå. :D

Gå till en duktig sjukgymnast (gärna med OMT-utbildning = ortopedisk manuell terapi). De är oftas bättre på bedömning än läkare och han/hon kan hjälpa dig att lägga upp ett träningsprogram så du kan bli starkare i rygg- och stödmuskulatur. Ridning anses annars bra för dåliga ryggar - men just nu kanske du inte är tillräckligt stark för att klara av det.
Jag har en Freeform - och rekommenderar verkligen den. Den är stabil men ändå supermjuk att sitta på/i. Det finns en del. beg. till salu på nätet.

Jag vet att flera använt dom där gelpaddarna som någon redan nämnt. Kanske kan en tunn gelpad under sadeln också göra det mjukare att rida. Men jag vet inte ;)

cerrox skrev:
Ja, det undrar jag, om det finns någon bra sadel för min onda rygg?? Jag fick konstaterat det idag av läkaren att min värk kommer från ridningen & att jag kanske ska sluta tyckte han!! :eek: Men det tänker jag inte!!

Så jag undrar om det kanske finns någon speciellt bra sadel man kan ha när man rider för att 'dämpa' trycket i ryggen på mej? Just nu har jag bara en hoppsadel & det kanske inte är det bästa för min onda rygg!!? Jag kanske ska byta till en dressyr eller bomlös? Eller vad tror ni är det 'skonsammaste' för min rygg? Finns det något speciellt märke som är bättre för min rygg? Sedan hur är det med dom här paddarna man kan ha i sätet osv, är dom bra? Andra förslag?

Alla förslag mottages tacksamt!! :bow:

Jag har fel på min rygg efter en olycka då jag fick en 2årig kallblods hingst över mig. Jag har 3 kotkompressioner "förbenade" diskar mellan dessa kotor och en deformerad ryggmärgskanal vilket medför att nerverna i ryggmärgen har ett tryck på sig.
Så jag har nog vad man kan kalla ganska allvarlig ryggskada.
Jag har testat massor av sadlar och det är ännu så länge bara en som fungerat...knights bearback...
En bomlös sadel som saluförs av källqvist.
Den är super mjuk i sitsen sedan är det ju också en fördel om hästen har väldigt mjukt steg.
Jag har knights sadeln på mitt arab sto och jag kan tilloch med sitta ner i traven med denna sadel.

En sak jag testat och gillat är att använda en sådan här gelpadd och ett schabrak/vojlock när jag rider barbacka. Känns skönt både för kroppen och rumpan. Lånade den av de som har stallet och den kommer från www.tolt.nu

89677_32_2.jpg

Jag har också en "Trasig" rygg efter olycka och mina råd är (enbart från egna erfarenheter naturligtvis=kanske inget för dig??:

Att sadeln inte är för bred för ditt bäcken.

Fårskinns överdrag på sadeln (igentligen nog till för att värma rumpen på vinter)

Att du inte hamnar i framvikt med överlivet, sliter mkt.

Naprapat med jämna mellanrum som knakar loss lite sen kan sjukgymnsaten var till hjälp men inte om det sitter fast någonstans!

Själv rider jag nummera i Butet = mjuk

Morrison Noland har några sadlar med inbyggd gelé sits =)

Jag tycker att du ska satsa på en lite mjukare sadel. Själv hade jag jätteont i ryggen efter några timmar i stela och hårda sadlar. Faktum är att sen jag började med bomlöst så har jag aldrig ont i ryggen. Kan varmt rekommendera det till det ändamålet.

hejsan ,jag såg ditt inlägg, jag har själv steloperat min rygg två ggr och diskbrock en gång, efter fem år i sängen har jag börjat rida min häst igen, jag köpte i alla fall en hopp med luftstoppning, en jaguar och kan tycker den är kanon, jag rida länge i den igår var jag ute i två timmar tex, började på allvar att rida min häst i januari och det går bra, visst krämpor har jag men inte är det efter ridningen och den sadeln, jag rekomederar den varmt, men sadeln måste oxå passa din kropp, sen har jag en vanlig dressyr, den rider jag inte lika ofta i och då valde ja en begagnad som passade mitt säte, men den får jag ondare av, men det kan vara ridsättet oxå då jag tränar dressyr när jag rider iden, men min läkare tycker jag skall fortsätta och rida för det stärker både ryggoch magmuskler, hoppas det löser sig för dig och din ridning,pia

Det finns ju sadlar med gelestoppning i sätet. Sen finns det en geldyna att lägga på sadeln om du behöver ha den ännu mjukare.

Kom på att det finns nummera stigbyglar som skall avlasta knäna, dom borde ju avlasta ryggen också i viss mån:idea:

Såg ett par på Kaupre.se (island)

Liknande trådar

Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 337
Senast: Aifos
·
Utrustning Hej! Jag har just fått hem en ny ponny och vi fick till en hoppsadel. Problemet är att vi upptäckt att sadeln inte passar, den backre...
Svar
3
· Visningar
783
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
12 413
Senast: Fruentimber
·
Utrustning Jag hittar ingen ny sadellista efter version 2.0, så startar en fortsättning på följande tråd. Moderator får gärna radera eller slå...
Svar
2
· Visningar
2 725
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka