Vilken sadel söker jag?

Vogue

Trådstartare
Svart med mässingsdetaljer (eller bara svart)
Skall passa ett halvblod, hyffsat normal i ryggen (brukar ha 17, normal mot vid bom i engelska hoppsadlar)

Ja, en normal snygg westernsadel liksom, gärna en med bra kvalité och gärna ett lite större märke inom western såsom vi har Butet, Pessoa, Prestige osv! :)


Gärna tips på vad jag bör ha för padd/filt under osv! ;)
 
Sv: Vilken sadel söker jag?

Kan tänka mig en brun också, bara det är en riktigt rejäl och bekväm sadel (sett några i tråden, ser ut som riktiga tunga "äkta" sadlar), finns kanske bara i brunt och då får det också gå bra! :D

Bara jag slipper en pluttig arabsadel, äkta western ska det vara! ;)
 
Sv: Vilken sadel söker jag?

Jag har aldrig sett en westernsadel med detaljer i mässing/guldfärgat/liknande. Svarta sadlar är inte helt vanliga, men de finns. Jag har förstått det som att svarta sadlar/svart läder är ett avbrott från tradition, och vet faktiskt inte om något större märke tillverkar svarta sadlar "löpande" (dvs ej specialbeställning). Förutom Big Horn, förstås. Men vill du absolut ha en svart, så finns det att få tag i. Finns det ingen som faller dig i smaken, och du har en trevlig plånbok, så finns det säkert en sadelmakare som kan göra en en rejäl sadel åt dig i rätt färg :)

Under en westernsadel bör en stadig pad (ca 1" tjock) användas.
 
Sv: Vilken sadel söker jag?

Ja, jag kan alltså absolut tänka mig en brun, har googlat som en galning och det finns knappt några svarta, endast med silver och det är värre än brunt måste jag säga!

Men om vi säger såhär, jag skall ha en rejäl och bra sadel att rida med varje dag i alla väder så att säga, den behöver inte vara värsta superfräcka men en äkta westernmänniska skall kunna tycka att det är en bra sadel liksom.

Inga mer specifika tips på modeller av både sadel och padd? :crazy:
 
Sv: Vilken sadel söker jag?

Jo, som sagt; silver är lite tradition. Det finns dock sadlar med färre eller inga silverplattor.

Vad du ska ha för sadel beror ju på vad du vill ha för modell och vad du har för häst :) . Vad vill du göra i din sadel? Rida ut, offroad? Rida på bana? Dakota är helt ok sadlar i lite mer mellanprisklass, finns en del begagnat också. Crates. Rocking R. Reinsman (vet jag inget om öht). Valley head.

Personligen tycker jag om ullpaddar. Pro. Choice gör också bra paddar. Men då det generellt är ett helsike att hålla rent tjocka paddar, om man inte äger en högtryckstvätt, har jag gått över till CoolBack. Jag tycker att de är kanon, och de är hemskt lättskötta (tvättmaskin). Men så mycket "äkta western" är de väl inte. Inte alls, faktiskt, imo.
 
Sv: Vilken sadel söker jag?

Oj, har aldrig sett en svart sadel eller en med mässingsdetaljer! Det är inte så western :p

Ärligt talat hade jag nog tyckt det såg billigt ut.. I westernvärlden är det mesta brunt eller naturfärgat läder. Finns många fina begagnade sadlar ute, man får en sadel av bra kvalitet för knappt 5 k. Och var inte rädd för de lite äldre modellerna! Har själv två gamla Simco, från tiden innan Simco började tillverka budget. De är helt underbara!

Pad då. Smaken är som baken, delad och hårig.
Personligen gillar jag Formigapaddarna, formskurna och lättskötta. Ull är riktigt bra med, men svårskött och blir varmt.
 
Sv: Vilken sadel söker jag?

Jag tycker det låter som du vill ha en sadel från Marc Oliver Saddlery. Det är en sadelmakare i USA som gärna gör svarta sadlar och med mässingsdetaljer. Själv har jag en sådan här:

599018_558178430882219_437354790_n.jpg


Urskön, fantastiskt fin kvalitet och inte så tung vilket jag gillar, men är nog inte typen som du söker ;). Här är ett exempel på en mer typisk westernsadel men svart med mässingsdetaljer:

527760_558178500882212_358589857_n.jpg


Men eftersom han är en "custom" sadelmakare har man ju en hel massa valmöjligheter för hur sadeln ska vara. Sedan är det ju lite krångligare att köpa en sadel såhär än att bara gå in i en affär och hitta en, förstås. Men det är nog ett av de enklare sätten att hitta en westernsadel i svart med mässing.

Jag gillar paddar helt i ull. Vilken tjocklek det ska vara tvistas det om men jag har en 7/8 inch tjock som jag gillar.
 
Sv: Vilken sadel söker jag?

Den övre skulle jag kalla för distanssadel snarare än western :D . Fantastiskt snygg! :d
 
Sv: Vilken sadel söker jag?

Tur för TS att det verkar bli mer modernt med svart. Men jag måste fråga, är det en rem för svanskappa på bilden med westernsadeln?

Delvis kl.
Jag håller med Lucky Rider om Blue Ribbon! Sen går ju inte Mc Call och dess utprovare (milsta western) av för hackor heller. Kanske en wadebom eller trail skulle passa? Svårt att tipsa om reiningmodeller som man med lätthet kan åka runt i lodrät sits.
 
Sv: Vilken sadel söker jag?

Javisst är det mer av en endurance-sadel. Blir svårt att dra en kalv efter den ;)

cahs: Jag undrade också över den remmen men antar att det är för en svanskappa eller hel baksele.
 
Sv: Vilken sadel söker jag?

Den översta var ju toksnygg! Tänk den fast lite utbyggd så att det blir lite mer prärien och kalvkänsla! :D

Jag skall absolut inte dra några kossor, utan liksom mest bara rida ut, men det skall ändå vara lite tyngd över oss, inte se ut som att vi leker med en Prinsessoutfit liksom! :)
 
Sv: Vilken sadel söker jag?

Javisst är det mer av en endurance-sadel. Blir svårt att dra en kalv efter den ;)

cahs: Jag undrade också över den remmen men antar att det är för en svanskappa eller hel baksele.

Prairie Wind Trail Saddle, 3/4 single in-skirt-rigging
Pris $2700

South Park Slick Fork med 3/4 double rigging. Yoke Coller Breast Strap och Crupper (svans kappa).
Pris $3.800

Tack för siten, finna sadlar from Colorado.
 
Sv: Vilken sadel söker jag?

Jag är INTE intresserad av att beställa utomlands, skall finnas att köpa i Sverige! Vi skall liksom ha sadeln att rida ut med, men den ska ändå vara bra! :D

(Tack ändå för tipsen, kul med många bra svar!!)
 
Sv: Vilken sadel söker jag?

Continental Equiflex NRHA Pro Reiner 135 heter sadeln jag söker! (Tack till Elanor :D)

Nu har jag dock bestämt (utifrån ett sjukt fint träns :p:p) att vi får vara svarta & silverfärgade när vi är ett westernekipage och svarta & mässingsfärgade när vi är ett träningsekipage... ;):sneaky::o:d


Så nu är frågan, finns denna sadel i svart? Eller får jag helt enkelt "nöja mig" med brunt och leta träns & brösta utifrån sadeln? :)

(Som iof också är kanonfint, bara inte på min häst)
 
Sv: Vilken sadel söker jag?

Jag har aldrig sett en 135:a i annat utförande än den ljusa modellen man alltid ser. Vet inte ens om de säljs nya i Sverige längre. Har för mig att Bonanza sålde dessa förr. Sedan bör man tänka på att en reiningsadel mer eller mindre alltid sätter dig i en sits som i längden inte är lika avslappnad som en trail eller pleasuresadel. Ska du bara rida runt lite i skogen har du ingen nytta av reiningsadelns fördelar mot en trail/pleasuresadels fördelar.
 
Sv: Vilken sadel söker jag?

Okej, har du något tips på den typen av sadel? :)

Har hittat exakt en sådan som Elanor har nu, begagnad men ser skitsnygg och rejäl ut! Dock ljus men vad gör man, sålänge brösta och träns finns att hitta i samma färg så är det okej! :p:p


Vad heter den färgen? :)

482851_10151312986591717_2089096432_n.jpg
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
325
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har en häst med kort svängd rygg. Jag själv är hyffsat ”normal” i kroppen dvs 167cm lång och 59 kg tung. Vill gärna rida i 17” sadlar...
Svar
2
· Visningar
785
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 186
Senast: Emiro
·
Utrustning Alltså, jag söker en sadel med - böjd bom - hög och lång manke - bredd normal mot vid (jaa, säger inte så mycket med alla dagens sadlar...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp