vilken sadel??

katarina_dacke

Trådstartare
har köpt mig en unghäst som är 2 nu, men har redan nu börjat fundera på vilken typ av sadel jag ska köpa..

Alternativen är:

Bomlös eller en typ wintec/bates som man kan ändra bomvidden på.

Ska mest rida i skogen men även någon gång på bana, lite dressyr och lite hopp.

Kan ingenting om bomlösa sadlar.. Har därimot haft wintec innan på en annan häst som jag hade och red in. Och tycker det är praktiskt med en sadel som man kan ändra bomvidd på när de växer och bygger muskler. Men sen när hästen är hysat färdigvuxen så kommer jag definitivt köpa en sadel men bom.

Ge mig gärna eran synvinkel på dessa sadlar, för/nackdelar.

Sv: vilken sadel??

Jag köper en passande sadel till billigast möjliga pris och räknar med att byta sadel relativt ofta.

En häst kan ju ändra betydligt mer än bara vidden när den växer...

ja det är ju iof sant, men den hästen jag hade innan räckte bra med en wintec jag hade då fram tills 4 års ålder, jag menar ska jag köpa en relativt billig sadel som passar bra just då, men sen kan ju hästen ändra sig på bara några veckor när man börjar rida dem. Och då tyckte iaf jag att wintecen var ett bra alternativ..
dessutom är det inte så lätt att sälja beg sadlar, så vill helst undvika att köpa nya sadlar varje halvår..

Har haft såväl Wintec som Bates och tycker att det är bra sadlar för bra pengar. I synnerhet till en unghäst. Särskilt Wintec som är mycket lättare i vikten än en lädersadel tycker jag är en bra unghästsadel.

Ska man köpa sadel och hålla på och byta blir det ju ett evigt bytande, för det händer så mycket med en unghäst. Och vad gör man om det inte finns exakt den storlek man behöver (till ett okej pris) när man behöver den?

dessutom är det inte så lätt att sälja beg sadlar, så vill helst undvika att köpa nya sadlar varje halvår..

Det där håller jag inte alls med om, tycker faktiskt att det är bland det enklaste att sälja.
Rätt sadel till rätt pris så är den såld på max 1 månad, oftast fortare.
Men visst det kräver ju att du håller dig i en billigare prisklass med modeller som passar många hästar och sätter rätt pris på just din sadel.

Men visst jag håller med dig om att Wintec är bra sadlar framförallt om man ser till vad man får för pengarna.
Men jag har iaf typ aldrig den turen att det räcker med att bara byta till vidare bom, oftast så ändrar sig ju hästarna alldeles för mkt :devil:

Ska man köpa sadel och hålla på och byta blir det ju ett evigt bytande, för det händer så mycket med en unghäst. Och vad gör man om det inte finns exakt den storlek man behöver (till ett okej pris) när man behöver den?

Tjaa kan du inte få fram en sadel som passar hästen så får du väl låta bli att rida? Eller rida barbacka.
Att använda en mer eller mindre illasittande sadel på en häst, framförallt under inridning är ju bara puckat.
Dels kan de inte sätta muskler om de har en illasittande sadel, muskler som behövs för att bära upp en ryttare utan att få förslitningsskador.
Sen är det ju inte så himla smart att lära en unghäst att det är obekvämt med sadel från början som i värsta fall tom gör ont!
Varför ska en unghäst då acceptera och tycka att ridning är roligt och trevligt?
Det skulle ju inte jag tycka iaf och har svårt att tro att hästar skulle gilla det.

Inridningen lär ju liksom inte bli direkt positiv och lyckad då...

Sen ingår det ju liksom att hålla efter och byta sadlar vid behov till alla hästar ung som gammal.
Det borde liksom vara med i budgeten när man köper häst.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 221
Senast: MiniLi
·
Utrustning Är det någon som har erfarenhet av att skicka sin Passiersadel till Tyskland. Jag har en Passier Comet till min unghäst bomvidd 27,5...
Svar
2
· Visningar
1 013
Senast: lizzie
·
Utrustning Jag letar efter en sadel till min unghäst, det är ett fullblod f. mars 2015 (exgaloppör utan karriär) som inte hunnit bygga några...
Svar
6
· Visningar
1 860
Senast: Debsie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V