vilken sadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Geasey
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 772
G

Geasey

Vilken storlek på sadel brukar passa en normalstor d-ponny?
Vi funderar på en allround el dressyrsadel. Vad ska man tänka på
när man väljer sadel för första gången? Är det viktigt att det är en
märkessadel eller att den är av äkta läder?
Tacksam för tips!

Sv: vilken sadel?

Det är väldigt olika från häst till häst! Tipset från mig är att du åker till en sadelutprovare så att hästen får en sadel som sitter bra. O köper du en sadel av dem brukar de inte ta ut ngn extra avgift:)

Om du ska ha en dressyr eller allround beror ju helt på vad du rider, om du hoppar ibland rekommenderar jag ju inte dig att köpa en dressyrsadel...För det är svårt o hoppa i dressyrsadel:crazy:

Sv: vilken sadel?

Ta hjälp av någon som kan! Att rida med en sadel som inte passar kan ge dyyyra veterinärräkningar. Det är helt omöjligt att gissa vad för storlek, det kan vara allt från smal till xxvid bom, rak eller svängd rygg, hög/låg manke, lång/kort rygg osv osv osv, plus att man ska lyckas hitta en sadel som matchar ryttaren också!

Sadeln behöver inbte vara av läder, det finns mycket bra syntetsadlar, men en märkessadel är att föredra då de ofta håller bättre och framför allt är bättre kvalité på.

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
542
Senast: warg
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
603
Senast: Honey07
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
419
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 263
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31