Vilken sadel?

sweet_knorven

Trådstartare
Damen har just nu en Crown men den är egentligen alldeles för vid och har dessutom för bred midja för mig. Så nu undrar jag om någon vet ifall det finns en sadel som har ungfär samma form på bommen som Crown men som har smalare bomvidder och smalare midja än Crown?

Sadeln ska gärna ha tyngdpunkten lite längre bak också, Kieffer t.ex. fungerar inte alls.

Senast ändrad:
Sv: Vilken sadel?

kentaur verkar passa in på den beskrivningen?

Min/a som haft Crown (Warmblood) har haft Hubertus (hopp), M&N (hopp) och Cliff Barnsby (dressyr).

Dock är det ev så att iaf de modeller jag har, skulle du INTE gilla, jag har svårt att själv bedömma om det är smal eller bred midja, men vet att sadelmakaren påpekat att jag vill ha brett säte. Och jag har ju trivts med alla de uppräknade sadlarna.

Dock, Crown har ju en uppsjö modeller, så en annan modell av Crown, med smalare midja och i en annan bomvidd skulle ju kunna bli perfekt kanske?

Ja, jag har funderat på iaf Morris & Nolan av de som du har till dina men den har ju också stora bomvidder, jag har dock hittat en del begagnade i smalare bomvidder.

Kruxet är ju att jag måste köpa begagnat då jag inte har råd med att beställa ny och det lär bli svårt att kunna provsitta olika sadelmodeller om man måste leta bland begagnatmarknaden. Jag känner tyvärr inte till någon sadelförsäljare som har Crown i närheten av där jag bor, nu har jag iofs inte så bra koll men ändå.

Skulle Frank Baines kunna funka?

Jag vet inte riktigt vilken bomvidd jag har nu men den är nog vid, tyvärr har jag inte koll på vilken bomvidd jag behöver helt men normal mot smal eller smal är nog det jag behöver.

Kolla på sadeln, bomvidden finns präglad på den, brukar vara under ena kåpan, ihop med serienummer etc, där står även tumstorlek och bomvidd.

kom ihåg att bomvidden normal kan variera flertalet grader mellan olika märken!

Det visste jag inte men tack så mycket, ska kolla det senare idag när jag är i stallet! :)

Senast ändrad:

Tänk också på att Crown är generösa i sina bomvidder, således räkna med att en Normal(30") i Crown är som en Normal mot vid (31") i ex.vis Stubben.

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 272
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Alltså - jag har ju någon sorts hygglig idé om vad som är en tjock respektive smal hund, men vill ändå gärna höra hur ni andra bedömer...
Svar
17
· Visningar
1 633
Senast: ii-ssa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
706
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 221
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31