Vilken sadeltyp skulle ni ha köpt i mitt ställe?

Camilla_H

Trådstartare
Jag har en arab som är svår att hitta sadlar till, så efter att ha avverkat ett antal allroundsadlar köpte jag en westernsadel (tävlar också western) som låg hyfsat men inte helt hundra för distans (som jag också tävlar) så då köpte jag en bomlös sadel också.

Denna kombination är jag jättenöjd med förutom två undantag - jag kan inte hoppa hinder över ca 50 cm i någon av dem och jag kan inte tävla dressyr i dom förutom efter dispens på klubbtävlingar.

Alltså är jag ute efter en kompletteringssadel med bom. Dock vet jag inte om jag ska köpa en hopp, dressyr eller allround? När det gäller träning ska jag ju ha sadeln främst till hoppning men när det gäller tävling ska den vara till dressyr. En allround låter ju då bra, men jag är lite så där att en allround egentligen inte är bra till nå't...

Hur skulle ni ha gjort?

Sen har jag ju ett annat problem och det är att hitta en bomsadel som faktiskt inte ligger så dumt, men jag har provat en Windsor allround i bomvidd ca 36 som låg himla bra så hittar jag en begagnad Windsor i den bomvidden så kanske jag får ta den modell som erbjuds...

/Camilla

Sv: Vilken sadeltyp skulle ni ha köpt i mitt ställe?

Globus clic skall visst vara en bra sadel för araber;) då dom tydligen är svåra o hitta sadel till. Så prova någon Globussadel

Du får väga upp för och nackdelar: Vill du hoppa eller vill du rida dressyr? Dressyr är ju lättare att rida i den bomlösa, så hade jag varit du hade jag köpt en hoppsadel.

Var det hööks Windsor du provade eller var det den dyra Windsor? (dyra windsor: röd knapp eller grön knapp beroende på modell, billiga Windsor: svart knapp med slott)

Om du kan tänka dig en syntetsadel så rekommenderar jag starkt
en Barnsby Harlekin, vida modellen. Vi har 2 såna och dom används på vår arabhingst och hans son som det nästan var omöjligt att hitta en passande sadel till. Våra är allroundmodell och dom rider vi dressyr i och hoppade hubertusjakten häromveckan utan problem.
Araber kan vara väääääääääldigt svårt att hitta sadel till, jag vet av erfarenhet :banana: :banana: :banana:

Ja, jag vill ju ha sadeln för att hoppträna i och det är ju inte så ofta som jag åker och tävlar dressyr så då skulle jag kunna låna en sadel för de tillfällena.

Det är den billiga Windsorn, men är det inte så att ingen av dem tillverkas längre?

Barnsby har jag inte tittat på. Hur är de i bommen, raka? svängda? Hur långa är de?

Och var kan man köpa dem? Pris?

/Camilla

Dom 2 vi har är 16,5 tum, och ändå är jag 183cm lång och väger 74 kg, men dom passar mig utmärkt, sen får experterna säga vad dom vill angående storleken på sätet osv. Den gamle hingsten (19år) är lite svankig, med extremt kort rygg, långa ben (crabbet/mannaqui-typen) och sonen är normalarabtyp med längre rygg (polsk mor). Jag betalade 2050:-/st för några år sen men tror att priset fortfarande ligger runt 2000kr. Billigt alternativ men våra har användts dagligen i 2 år och ser fortfarande nya ut. Ytan på sadeln ser mer ut som läder och inte som sån där dykardräkt!:devil:
Jag kör förbi affären där jag köpte dom i eftermiddag ska kolla om dom har några kvar och återkommer med prisuppgift.
:banana: :banana: :banana:

Åh, tack men du behöver inte göra dig extra besvär!:o

/Camilla

Jag hittar inte Barnsby-sadeln någonstans på nätet. För det är väl en Cliff Barnsby? På deras hemsida hittar jag inte någon allround i syntet alls.. :(

/Camilla

Camilla_H skrev:
Ja, jag vill ju ha sadeln för att hoppträna i och det är ju inte så ofta som jag åker och tävlar dressyr så då skulle jag kunna låna en sadel för de tillfällena.

Det är den billiga Windsorn, men är det inte så att ingen av dem tillverkas längre?
Nej, den tillverkas inte mer. Men Globus 38 är bredare än den. Frågan är väl isf om inte Globus blir för rak...

Cliff Barnsbu har många olika sadlar, men de ska vara väldigt raka till lite böjd bom i allihop.
Så de kan nog passa... Mustang i Sthlm är bra på CB, ring och hör med dom vilken modell de rekommenderar isf. Deras sadlar kostar från typ 10 000 pch uppåt.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 173
Senast: Mia_R
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 216
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 521
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 865
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka