Bukefalos 28 år!

Vilken sele använder jag till en rockard?

L

Loveli

Jag har en femårig tinker valack som blev inkörd ordentligt utan några som helst problem när han var två år enligt uppfödaren, sedan dess är han inte körd. Jag skulle gärna vilja prova att köra honom som ett komplement till ridningen men är ganska rädd för att köra häst pga tidigare erfarenheter. Jag körde min fjording (säkert 20 år sedan nu) han var en klippa att köra och har efter det sporadiskt kört en hel del. Är inte utbildad utan duktiga hästar har lärt mig hur jag ska göra.

Vad jag funderar på nu är om jag kan köra min häst med en vanlig hudikrockard med gummihjul samt en travsele med endast svanskappa? Det är ganska backigt här där jag bor. Travtränarna häromkring har såna selar men istället för rockard använder de lättare vagnar. Tänker att jag börjar om med tömkörning och låter honom bekanta sig med vagnen utan att spänna på honom den till att börja med.
 
Sv: Vilken sele använder jag till en rockard?

Du kan ju börja köra med den utrustningen men ska du köra mycket så bör du skaffa en annan sele eller bygga om travselen och vagnen (byta ut bröstan, skaffa baksele samt ändra skakelfästena på rockarden, samt svängel på rockarden då och ev. höja sätet).

Antingen loksele eller bröstsele med draglinor (i dragringen, direkt i lokan eller i lös brösta).

Tycker personligen travselen är mycket bättre än de billiga bröstselarna man kan köpa på Börjes och Hööks.

Inte påstått att man SKA göra så, detta är min åsikt baserad både på tycke, lärdom och ringa erfarenhet.
 
Sv: Vilken sele använder jag till en rockard?

Tack för svaret :-)

Jag har funderat på att köpa en långbrösta till selen istället för kortbröstan som sitter där nu men det blir ju såklart inte samma som svängel med linor. Det jag är mest orolig för är att det är så backigt och att han skall tycka det är obehagligt när vagnen trycker på, men du menar alltså att det går att använda en baksele till en travsele? Kan ju vara ett alternativ i såna fall till att börja med.

Hur mäter jag hästen för att veta vilken storlek på bakselen som behövs? Han är kort och endast 146 cm men har en stoooor rumpa.
 
Sv: Vilken sele använder jag till en rockard?

Mät runt rumpan på hästen ungefär från mitten på virvel till mitten på virvel, det brukar vara ett ganska bra mått att gå efter. Det brukar vara det måttet som står angivet som storlek när man köper baksele :)
 
Sv: Vilken sele använder jag till en rockard?

Då provar jag det :)
 
Sv: Vilken sele använder jag till en rockard?

Nja, jag vet inte om det funkar iom att skakeln sitter fastsurrad, den måste ju kunna röra sig framåt för att bakselen ska kunna fungera. I så fall måste skakeln ligga löst i hållaren = du måste även ha lös brösta och draglinor annars åker de ur bakåt när hästen går framåt.

Långbrösta bör vara bättre än kort när man kör lite tyngre, ja, fast en tinker är ju stark och en person i rockard blir inget jättelass heller.
Det finns ju sådana trissor som man har på vissa träningssulkys/rockarder när man kör med långbrösta, ska se om jag kan hitta en bild på dem. Travets motsvarighet till svängeln typ.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken sele använder jag till en rockard?

Ja just det, tänkte inte på det :o.

Jag har en gammal loksele som funnits på gården sen .... ja... tidernas begynnelse lr nåt. Skulle vara jättehäftigt att få den ordentligt genomgången och om den passar, använda den.

Testar med den utrustningen jag har till att börja med och blir vi riktigt "bitna" kan jag köpa en mer lämplig utrustning då. Dottern har en liten B-ponny som jag vill få inkörd så han får ett användningsområde även då hon vuxit ur honom så jag har planerat att köpa utrustning och vagn till honom i första hand.
 
Sv: Vilken sele använder jag till en rockard?

Låter som en bra plan :)

Kolla upp lokselen - det kan mkt väl vara så att den går utmärkt att renovera. Bara lokor och beslag är friskt så är det enkelt att byta ut lädret.

Jag anv. själv flera olika lokselar från 50-talet, har bytt delar och de funkar utmärkt. Myycket billigare att renovera gammalt än att handla nytt, om man vill ha bra kvalitet.
 
Sv: Vilken sele använder jag till en rockard?

Det som är så häftigt med den här selen är att det finns ett gammalt foto på vår gård från början på 1900 talet där en häst bär en sele som påminner mycket om denna. Kan ju inte säkert veta om det är samma sele men det verkar så. Det mesta av lädret, lokorna och beslagen är ok men behöver omvårdnad men en av de tjocka remmarna som sitter mellan lokan och gjorden är av så den behöver bytas.

Återstår att se om den är användbar men det finns ju en historia i den som gör att jag tycker den är värd att bevara.
 
Sv: Vilken sele använder jag till en rockard?

Det går ju alltid att lämna in selen till en selmakare som får säga sitt om vad som behöver bytas ut, och lämna prisuppgift.

Jag kan inte uttala mig om bröstselar, kör bara med loksele och trivs bra med det. Då är det tvåaxlat som gäller, men med höga skackelfästen ska det ju gå bra även med rockard.

För hjälp med körning, ta kontakt med FNH Jämtland och hör efter om dom har några kurser, eller om det finns någon som kan hjälpa dig titta på dina grejer och råda dig.

Jag skulle inte bara tömköra och sen sätta för om hästen inte är körd sen han var två. Gå igenom inkörningsmomenten igen, så du ser att han fortfarande är med på noterna. Måste säga att jag också reagearar på "ordentligt inkörd" om det sägs i den meningen att han är färdiginkörd som tvååring. Då är dom ju bara i början av sin utbildning även om dom kommit så långt som att dra rockard. Sen kan det ju vara gjort ordentligt, det dom gjort, och det är ju bra.

Lycka till med körningen av dina båda hästar!
Lotta
 
Sv: Vilken sele använder jag till en rockard?

Jag känner till en duktig sadelmakare som jag tänkt prata med angående selen, blir det allt för dyrt känns det som om det får vara då en begagnad loksele i bra skick går att få tag på för några tusenlappar, men kul vore det om den går att använda :-)

Tänkte inte ens på FNH men de ska försöka ta kontakt med, tror att de är ganska aktiva här! Tack för tipset!

Du har rätt i att han inte är/var fördig för mer än rockard men jag tror att de menade att han var ordentligt grundutbildad i körningen av en riktigt duktig kusk. Vet dock inte hur länge han var där.

Har tömkört honom några dagar i rad nu och skulle inte komma på tanken att sätta honom för vagn nu, han vill gärna vända upp mot mig och när han inte får det blir han förbannad och börjar bocka så det är en bra bit kvar och jag hoppas att jag hittar någon betydligt skickligare än jag som kan ta itu med honom.
 

Liknande trådar

Körning Min ponny som precis är inkörd skenade igår med sin rockard. :( Orsaken var att svängeln lossnade och slog i hennes bakdel och sedan...
2
Svar
36
· Visningar
5 314
Senast: Lynxsa
·
Körning Kan börja med att skriva att jag antagligen inte kommer kunna göra något inom körning inom närmsta tiden, men vill gärna göra det någon...
Svar
3
· Visningar
1 685
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Jag köpte mitt sto Barka för ungefär ett år sen. Då hade jag redan ridit henne under flera år och var väl bekant med att hon haft...
Svar
16
· Visningar
2 857
Körning Har köpt en inkörd och inriden shetlands/welsh ponny. Han ska mest ridas av min mans systerdotter men jag skulle gärna vilja köra runt...
Svar
10
· Visningar
2 785
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp