Vilken sele ska man ha?

I

Idka

Dum fråga kanske :o men jag måste veta...

Om man ska köra häst med rockard, vilken slags sele ska man ha? Är det vanlig travsele?

Vad ska man tänka på om man köper en begagnad?

/ Idka * vilsen i kördjungeln *
 
Finns ingen sele som man SKA ha, men rekommenderat är väl att ha en bröstsele. Själv kör jag med loksele, men håller mig till att köra i skritt så det går bra.

Jag gissar på att någon slags bröstsele är lämpligast. Skulle inte rekommendera travsele då de enligt min mening är lite krångliga att få till alla remmar på.

Om du käper begagnad sele så måste du böja lädret och kolla så det inte är sprickor i det. Är det sprickor i det så bör selen inte användas, den kan gå sönder när som helst.

/Hippo
 
Personligen så tycker jag att man ska anpassa selen efter körning.
Men jag anser att loksele är bäst då hästen drar rätt med en sådan. Bröstselen är bra,enkel och billigast om man ska köra lite promenad med rockard.Men i säkerhetssynpunkt så är nog travselen säkrast till promenad.
Men ska man köpa en sele varför då inte satsa på en allround sele som passar de flesta hästar och vagnar.Loksele med andra ord.
 
Den här frågan låter kanske urbota dum, men jag måste få ställa den.
Är den bra att köra med i högre gångarter så som trav och galopp för hästen?
Anledningen varför jag frågar är att oftast så ser man en maffig ardenner i skritt med just en loksele.
Jag ska bara promenadköra så en loksele är kanske inte helt fel då?

Ha förståelse för mina dumma frågor
:d
MVH Martina
 
I regel så galopperar man inte längre sträckor men för den sakens skull så ser jag inget hinder med att köra snabbare tempo med en loka.Går lika bra med en loka som med en brösta. ;)
 
Kan man ha lokan tilsammans med en vanlig rockard ? Blir inte draglinjen fel då??
MVH :bump:
 

Liknande trådar

Dressyr Är som så många andra uppriven och tagen efter Helgstrand-fimerna, men kanske mest frustrerad över känslan att det liksom går utför med...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
8 116
Skola & Jobb Kanske dum fråga, men någon som vet om man kan det? Anledningen att jag frågar är för att jag haft en arbetsförmågebedömning hos dem...
Svar
15
· Visningar
959
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 264
Senast: ako
·
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 171
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp