Vilken sele?

• Körning
  • Trådstartare Trådstartare qrumelur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 245
Q

qrumelur

Köp av sele är också en djungel.
Dels om man ska ha en bröstsele eller loksele, vilken modell, prisklass....
Mycket tankar blir det.

Vad har du för sele? Visa gärna bild. Vad kostade den, vad är bra, vad är dåligt, är du nöjd?

Sv: Vilken sele?

703562.jpg

Jag började med en gammal bröstsele (skitsele) men sen blev det att köpa en ny loksele från börjes (ca 4500kr), hade inga tvivel alls dels då min pappa har växt upp med lokselen på den tiden dom arbetade med hästar och för jag hade dålig erfarenhet av brösta.

Men när jag fick hem lokselen passa den egentligen inte alls bra till mina 105 shettisar (små?). Satte dit en extra öggla till övre lokremmen. Köpte en bukgjord(ca 150 kr) med två spännen till bukgjorden och en kortbrösta för trav (ca 140 kr) där jag sydde på en rem extra (den främre på bakselen) och flyttade spännet till rätt sida så de blev en baksele.

Men det fortsatte krångla och fungera inte så bra (däckeln kunde gärna sno runt). Då fick jag ett erbjudande att köpa en travsele billigt (500kr) och den passade kanon på mina shettisar! Men då blev det konstigt med lokselen så jag skruvade bort draglädren så jag bara fick lokorna kvar och satte draglinorna i lokorna istället.

Nu blev den en smidig sele som oxå är mycket bekväm för shettisarna, om det inte vore för skaklarna:( Skaklarna sitter så lågt i vagnen och högt på selen och detta funkar inte, samt att dom är helt raka.
Då gav jag upp och la körningen på hyllan då ena shettisen fick fång (hon på bilden) men även om jag hade andra shettisar att köra och hon blev bra från fånget ("frisk" idag) så blir det mest tömkörning. Samt att jag började jobba mer då oxå, tiden räcker inte till.

Men nu har jag gett mig f*n på att fixa skaklarna och så att dom är justerbara så att en maxad B-ponny kan dra vagnen oxå:bump:
Men som sagt, tycker selen är utmärkt som den är nu:idea:

Idag skulle jag aldrig köpt en ny loksele! Finns många bättre beg.
Jag skulle i sånt fall kostat på en bra silettdäckel och baksele och fixat ihop detta:)

Vilken himla söt häst du har!
Är det där LILA tömmar? Urläckert! :D

Jag hade en loksele till mina två pojkar som jag hade för några år sedan. Den ena ponnyn passade den perfekt på. Det var dock en budget variant från typ Bole. Sålde den vidare sen.

jag är väldigt inne på en bröstsele. Gillar konceptet.
Men frågan är: Vilken?!

Det mesta jag har i färg är lila:p

Enkelt och billigt, en komplett bröstsele till shettis får du för 1300 kr, finns i läder och nylon.

Svårt att veta, en sådan sele kanske är utmärkt om du har en mycket lätt rockard och kör någon gång i veckan, annars kanske du bör kosta på nån tusenlapp till...?

Jo, bra selar till bra priser har jag hittat.
Men jag vill ha the very best.
Jag tänker körträna seriöst (även om det i första läget blir med en tvåhjulig vagn.) och göra det över tid. Jag vill ha bra grejer med andra ord. :D

När jag köpte sadeln kostade den med tillbehör ca 15 '.
Men då fick jag en RIKTIGT bra sadel. Jag har dock ridit väldigt mycket i en femton-hundra kronors sadel som var väldigt bra.

Selar vet jag ingenting om. Det är klart att ju högre pris man betalar desto bättre grejer får man (???).

Har hittat en sele som verkar riktigt bra, något hollandsimporterat för ca 3500 kr sen har jag tittat på några andra som kostar runt 5-8...

Jo, och var tusan köper man lila tömmar??! Det kanske du får PM:A! :D

Dom där tömmarna är en gammal longerlina, eller kanske spårlina till hund?
Fick dom av en fd granne och då dom var grymt skitiga så tvättmedel å diskmedel lämnade roliga fläckar, inte blev dom rena. Då la jag dom i klorin(dom blev vita). Sen tvättade jag dom i maskin med en lila färg:)
Köpte häromdagen en lila longerlina (city gross) och den passade ju som töm till B ponnyn:D

Du kan mycket väl köpa både nytt och begagnat väldigt dyrt fast det är en skräpsele:(
Kolla efter märken om du köper beg eller köp ny sele från en välkänd firma:)

http://www.selar.se/butiken/?menyradnr=10200&grupp=101

http://www.driveout.se/selkammaren/index.php?page=0&act=viewCat&catId=18

Du får kolla runt i trådar, en del har beskrivit sin sele och tycke/kvalitet här i forumet:)

Aha, vad kreativt! :) Snyggt var det också.

Jo, nog kan man få tag på skitgrejer begagnat..

Märke är ju bra, men frågan är ju vad som är bra.. Upptäckte för en stund sedan långa tråden som är pinnad. ;)
ska ta och fördjupa mig i den. :)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Eftersom mitt vedskjyve rasade förra vintern och den erbarmligt idiotiska stadsplaneringen i byhåla gör att jag inte får bygga ett...
Svar
9
· Visningar
508
Senast: Scata
·
Hästvård Hej! Vi har ett sto som precis blev 16 år gammal. Varmblodstravare. Hon har sedan 6 veckor nu haft besvär med flytningar från vulva...
Svar
8
· Visningar
715
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 357
Senast: Nota
·
Hemmet Jag har haft samma soffa sedan jag flyttade hemifrån och vill desperat gärna byta ut den. Det känns dock jättesvårt att hitta en bra... 2
Svar
20
· Visningar
954
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka