Sv: Vilken sele?
Jag började med en gammal bröstsele (skitsele) men sen blev det att köpa en ny loksele från börjes (ca 4500kr), hade inga tvivel alls dels då min pappa har växt upp med lokselen på den tiden dom arbetade med hästar och för jag hade dålig erfarenhet av brösta.
Men när jag fick hem lokselen passa den egentligen inte alls bra till mina 105 shettisar (små?). Satte dit en extra öggla till övre lokremmen. Köpte en bukgjord(ca 150 kr) med två spännen till bukgjorden och en kortbrösta för trav (ca 140 kr) där jag sydde på en rem extra (den främre på bakselen) och flyttade spännet till rätt sida så de blev en baksele.
Men det fortsatte krångla och fungera inte så bra (däckeln kunde gärna sno runt). Då fick jag ett erbjudande att köpa en travsele billigt (500kr) och den passade kanon på mina shettisar! Men då blev det konstigt med lokselen så jag skruvade bort draglädren så jag bara fick lokorna kvar och satte draglinorna i lokorna istället.
Nu blev den en smidig sele som oxå är mycket bekväm för shettisarna, om det inte vore för skaklarna

Skaklarna sitter så lågt i vagnen och högt på selen och detta funkar inte, samt att dom är helt raka.
Då gav jag upp och la körningen på hyllan då ena shettisen fick fång (hon på bilden) men även om jag hade andra shettisar att köra och hon blev bra från fånget ("frisk" idag) så blir det mest tömkörning. Samt att jag började jobba mer då oxå, tiden räcker inte till.
Men nu har jag gett mig f*n på att fixa skaklarna och så att dom är justerbara så att en maxad B-ponny kan dra vagnen oxå

Men som sagt, tycker selen är utmärkt som den är nu
Idag skulle jag aldrig köpt en ny loksele! Finns många bättre beg.
Jag skulle i sånt fall kostat på en bra silettdäckel och baksele och fixat ihop detta