Vilken service lämnar du vid sadel försäljning?

Blomskan

Trådstartare
Ska sälja en helt ny jättebillig sadel.
Får många svar på mail där man vill komma och hämta sadeln för att prova den och sedan lämna tillbaka den om den inte passar.
Vi ett tillfälle svängde jag in vid ett stall som ändå låg mellan mitt jobb och hemmet, dock passade den inte på den hästen.

Vad lämnar ni för service?
Sadeln kostar 2000kr så det handlar ju inte om astronomiska investeringar.
Jag vill helst inte att man provrider sadel med risk för ev skador.

Känner mig liksom kluven eftersom jag givetvs vill få den såld.
Hur hade ni gjort?

Sv: Vilken service lämnar du vid sadel försäljning?

Jag hade nog sålt på öppet köp, under förutsättning att sadeln lämnas tillbaka i exakt samma skick och inom en vecka.
Då kan du vägra ta tillbaka om det finns repor eller andra skador, men bra är att ha bildbevis på att sadeln är i oskadat skick vid försäljning.

Jag hade inte gjort affär med köpare som vill prova, de får väl sälja sadeln vidare om den inte passar.

Så tänker jag även själv när jag köper begagnad sadel, inte sitter jag och åker runt och hämtar och lämnar sadlar! Jag har ett någorlunda hum om vad som kan passa, eftersom jag provar allt som kommer i min väg genom stallkamrater osv, och sedan siktar jag in mig på att köpa de sadlarna. Och passar de sedan inte perfekt, då säljer jag vidare. :)

Jag kan köra ut och låta spekulanter prova, mot milersättning och tid & lust. Säljer aldrig på öppet köp.

Är sadeln billig får ju köparen chansa och sälja vidare. Är sadeln dyr vill jag absolut inte riskera att få tillbaka sadeln i förstört skick och förlora alla pengarna.

Summan är att oavsett lämnar jag inte ut sadeln innan pengar bytt ägare och försäljningen är definitiv.

Jag letar sadel och tycker att det är jättebra att få låna hem och testa. Dock lånar jag bara sadlar ifrån samma stad där jag bor. Än så länge har alla jag frågat gått med på att låna ut sadeln och eftersom min stad inte är så jättestor har man oftast någon gemensam bekant.
Sålde själv en sadel för något år sedan och lämnade då öppetköp på den. Skulle jag sälja en sadel idag skulle jag kunna tänka mig att låna ut den inom närområdet om de själva kom och hämtade och lämnade den igen men skulle jag skicka sadeln är det tveksamt om jag skulle lämna öppetköp ens...

Ska man låna hem själv, så får man köpa sadeln först. Och sedan sälja vidare den själv. Skulle aldrig våga låna ut en sadel till en helt okänd människa, som gjort för gräl. Bekanta och vänner är såklart en annan sak.

Sålde en sadel för 4500 kr och den åkte jag och mamma tre mil enkel resa för att bli av med, men då var det ju hyfsat mycket pengar och jag behövde dem dessutom :P Inte läge att vara petig, särkilt som det var en allroundsadel = lite svårsålt.

Det beror lite på.

Är det en vän/bekant får denne prova sadeln själv, dock under förutsättning att sadeln lämnas tillbaka i samma skick.
Om något skulle hända sadeln får de antingen köpa den alt stå för värdeminskningen.

Om det är någon som bor i närheten kan jag köra ut till denna person så den får prova sadeln mot mina bilkostnader och under förutsättning att jag har tid och möjlighet att göra det.

Om sadeln skall skickas finns det inget öppet köp, om sadeln inte skulle passa får köparen helt sonika sälja den vidare

Jag är ingen person som håller med gratis provning av sadlar, vill man bara prova får man gå till en utprovare/sadelmakare

När jag har sålt sadel har jag lämnat öppet köp. Sadeln ska isåfall vara i samma skick som när jag lämnade den. Och det har bara gällt för 1-2 dygn ungefär.

Har köpt begagnad sadel vid två tillfällen och då har jag fått låna och provrida och sen blev det affär. (Schyssta säljare vilket jag var tacksam för!!!)

Det känns lite trist om man inte får ha öppet köp på en sadel runt 10.000kr tycker jag. Då hade jag inte vågat chansa och köpa för att sen behöva sälja vidare. Tänk om man blir stående med sadeln ett halvår och under tiden har man inte råd att köpa ytterligare en till...

Däremot billigare sadlar känns enklare att köpa oprövat på chansen...

Erbjuder sig någon att hämta sadeln för att prova, så lämnar jag ut den - mot deposition givetvis. Passar den behåller köparen, passar den inte så får den komma och lämna den igen.

Skickar däremot aldrig ut på öppet köp.

Som köpare förväntar jag mig samma sak, finns sadeln i närheten vill jag få prova den. Måste den skickas förväntar jag mig inget öppet köp.

Svarar alla..

Jag känner mig fortfarande kluven.
Å ena sidan är det en väldigt billig sadel.
Å andra sidan vill jag gärna bli av med den.
Men eftersom den är helt ny så känns det också lite dumt att lämna i väg den för att någon ska rida i den.

Sen är jag ju själv på jakt efter en sadel och givetvis vill jag kunna prova den på hästen innan jag köper den.
Dock känner jag att jag inte behöver rida i den eftersom det för min del är en tillfällig sadel.
Men den dan jag ska köpa mig en riktigt dyr sadel (när hon är i toppform) då är det givetvis ett krav att jag kan provrida den ordentligt.

Men som sagt min sadel kostar bara ett par tusen och jag själv skickade efter den på ren chansning.

Fast utan provridning kan man ju omöjligt veta om sadeln passar. Nu säger jag inget om att köpa på vinst och förlust, men att sadeln ligger bra under en provning på gången säger absolut ingenting om hur den ligger när hästen rör sig.

Delvis knapplån.

Om man köper en sadel på exempelvis H**ks, får man provrida den då?

Jag vet inte, jag har för mig att det har diskuterats här. Någon hade fått ta hem och prova, men inte rida i den.

Jag har fått prova en sadel där, med löfte om att ha något rent under och utan stigläder...

Lite svårt det där. När jag köpte sadel av en privatperson fick jag den på öppet köp vilket såklart var väldigt bra för mig. Antagligen hade jag inte köpt den om jag inte fick göra så. Så på det sättet blir det ju lättare för en säljare att bli av med sadeln.

Samtidigt skulle jag inte vilja lämna ut en sadel på öppet köp om jag själv säljer. Skulle nog hellre gå ner i pris faktiskt, för att bli av med den och inte riskera att få tillbaka något som är skadat.

istället för att en eventuell köpare lånar hem sadeln, eller att du skjusar sadeln till eventuell köpare, så kan du väl erbjuda att de får ta med sig hästen till dig och prova.

Jag köper ingen sadel om jag inte får möjlighet att prova den på min häst (=öppet köp) oavsett vad sadeln kostar och säljer jag en sadel så lämnar jag alltid öppet köp av samma skäl. Även om sadeln är helt ny så blir den väl inte så sliten (förlorar en massa värde) om någon bara provrider i den en kort stund? Däremot köper jag aldrig sadlar som måste skickas och jag lämnar aldrig öppet köp på sadlar som jag skickar till en köpare.
Jag är inte ett dugg orolig när jag säljer på öppet köp.. Jag har full förståelse för att man inte vill låna ut på prov, men om man säljer på öppet köp och dokumenterar sadelns skick (foton) vid överlämnandet samt att köparen skriftligt godkänner skicket på sadeln vid hämtning. Man har ju då fått fullt betalt för sadeln och har sin fulla rätt att neka att köpet återgår utifall sadeln har skadats av köparen. Det är ju köparen som ansvarar för risken.
Detsamma gäller ju faktiskt om man går och handlar i en affär, de lämnar öppet köp men de kan trots det neka återköp om man begagnat varan. Det är ingen skillnad vid köp mellan privatpersoner, se bara till att ha ett skrivet kvitto med tydliga villkor vad som gäller för att öppet köp skall kunna tillämpas samt att köparen besiktigat och godkänt skicket på sadeln. Kvittot skall skrivas under av både säljare och köpare.

Jag har när jag sålt i samma prisklass så har jag gett dem två alt. Endera att vi möts någonstans, de kommer hit eller jag kommer till dem med sadeln, och så får de prova. Eller att de noga mäter och gör mallar på sin häst etc, och jag lika noga mäter osv sadeln. Sen får de helt enkelt köpa eller avstå.

Jag skickar aldrig 'iväg' en "billig" sadel på öppet köp, jag anser det inte värt trubblet den kan bli. När jag köpt/provat i samma prisklass har det varit lika. Jag har åkt dit/vi har mötts någonstans, eller så har jag fått chansa. (Detta gäller köp mellan privatpersoner).

En gång provade jag en sadel som bodde i Skåne, men ägaren skulle åka norrut, så vi möttes på en stormarknadsparkering efter stängningsdags. Jag åkte dit med transporten + hästen, och hon hade sadeln med sig. Den passade dock inte så hon åkte vidare och jag åkte hem. En annan gång åkte jag till ridhuset i närheten av personen bodde, och provade och provred. Den passade och följde med hem.

Men jag föredrar att köpa av företag, och byta in de gamla. Slipper allt trassel då.

Ang Hööks har jag fått provrida, enda kravet har varit att sadlarna ska se ut som nya om de återlämnas. Provred tre, gillade ingen och lämnade tillbaka. 2 syntet och 1 läder (en Stubben). Hade rent schabrak under, stigläder som jag satt teddyludd på, och blev inga märken/etc och inga problem lämna tillbaka igen.

Är det nära så kan jag ge öppet köp om köparna känns seriösa, annars inte. Men, då gäller givetvis full betalning, fotodokumentation av sadeln och bara några timmars öppet köp. Kvitto skrivs med alla ev. skavanker och att öppet köp bara gäller viss tid som man kommit överens om inskrivet.
Ska jag skicka så är sålt sålt, jag tar inte tillbaka sadeln då utan de får sälja vidare. Jag är ju ingen affär utan en privatperson och det är svårt för att inte säga omöjligt att vinna en ev. tvist för några tusenlappar om man inte kommer överens. Risken finns att man blir stående med en sadel som inte går att sälja för att bommen har gått av eller något annat som inte syns för blotta ögat.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
196
· Visningar
27 064
Senast: monster1
·
Utrustning Jag har lämnat in min sadel på försäljning hos ett välkänt företag för ca ett år sedan. De tog då bilder och lade ut på sin hemsida... 2
Svar
35
· Visningar
5 062
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: NotlikeI
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Härom dagen gick jag till en blomsteraffär. Jag ville köpa något litet, fint och färgglatt som en present till en vän. Jag har en annan...
Svar
0
· Visningar
382
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka