Vilken sjuksköterska ska jag bli?

Stinaelin

Trådstartare
Ni hjälpte mig med beslutet att gå från forskare till sjuksköterska, nu är jag nästan klar.

Men, var ska jag jobba? Det finns ju oändliga möjligheter, och oändliga skitjobb (misstänker jag).

Ni som har erfarenhet; var får man en trevlig introduktion till yrket, bred erfarenhet och intressanta arbetsuppgifter när man är helt ny (fast ganska gammal)?

Jag har en dröm om att ev. jobba som intensivvårds-SSK senare men måste först få lite erfarenhet. Är även intresserad av hemsjukvården eller ASIH, men även här krävs erfarenhet.

Hur gör jag för att hitta en bra start för SSK-karriären?
Tacksam för tips!
 
En trevlig introduktion beror mer på arbetsplatsen än inriktningen.

Var det någon/några praktikplatser du trivdes bra på? Börja med att se om de behöver vikarier. Annars får du ringa runt och se vad som finns. I dag är rörligheten stor, det brukar inte vara svårt att få vik eller till och med tjänst.

Trivs du inte så byt! Det är för övrigt enda sättet att få upp lönen, att vara erfaren får man inget för.
Kommunerna brukar ligga högre i lön, men man har inte samma stöd från kollegerna. Å andra sidan kan man hamna på en sjukhusavdelning där alla SSK är nya...
 
En trevlig introduktion beror mer på arbetsplatsen än inriktningen.

Var det någon/några praktikplatser du trivdes bra på? Börja med att se om de behöver vikarier. Annars får du ringa runt och se vad som finns. I dag är rörligheten stor, det brukar inte vara svårt att få vik eller till och med tjänst.

Trivs du inte så byt! Det är för övrigt enda sättet att få upp lönen, att vara erfaren får man inget för.
Kommunerna brukar ligga högre i lön, men man har inte samma stöd från kollegerna. Å andra sidan kan man hamna på en sjukhusavdelning där alla SSK är nya...

Missade ditt svar!
Jo, jag vet, det är arbetsmiljön som är viktigast. Jag har ett ställe som verkade bra, arbetskamraterna är trevliga och det är högt till tak och mycket humor, men det verkar som det är ganska så stressigt och tufft för SSK ändå.

Tyvärr verkar det vara svårt att byta inom SU för att få upp lönen, man måste byta till kommunen då om jag förstått det hela rätt. Och i kommunen jobbar man ju lite för ensamt för att vara helt oerfaren som du skriver.

Usch vad svårt detta är.
 
Hela VGregionen har ett gemensamt förhållningssätt för att inte personer ska kunna flytta på sig och få upp lönen på så sätt.......
Vart du ska börja som färdig sjuksköterska är svårt att säga. Situationen som sjuksköterska just nu är som den är, jag känner just nu att jag älskar mitt jobb men hatar min arbetsmiljö.

Själv arbetar jag på medicinavdelning med inriktning njut, gastro, endoktrin samt hud. Vi har operationer så det blir en del kirurgi. Började arbeta på strokeenhet för mängder med år sedan och där lärde jag mig massor. Idag är strokevård inte på samma sätt.

Handlar nog mer om vilken inriktning du vill ha
 
Beroende på hur arbetsplatsen ser ut och hur du själv är som person tror jag att en akutvårdsavdelning (typ AVA) eller en akutmottagning med flöde på patienter är bra, faktiskt. Det är en bred repertoar av patienter, bra med patientflöden och olika handläggningar. Många gånger tror jag dessutom det kan vara bättre handledning och bättre backup på en akutmottagning än en avdelning.

Men det där kommer du höra olika om, en del tycker absolut inte nyexaminerade ska vara på akm. Och som sagt, hur du själv är som person och tidigare erfarenheter spelar också in såklart. Och vilket sjukhus du är på, en del sjukhus har ju extremt belastade akutmottagningar och där kanske det inte är så kul för någon.
 
Jag började på en akutvårdsavdelning som nyfärdig sjuksköterska -14 och jag känner att det var helt rätt.Visst var det stundtals lite överväldigande i början men jag har hela tiden haft fantastiska kollegor och vi har stöttat varandra då det behövts. Jag har verkligen lärt mig massor om allt möjligt. Vi har alla typer av patienter (utom barn) så jag har verkligen fått en insyn i de flesta områden vilket jag känner är en jättebra grund oavsett vad man sen känner för att göra.
 
våran region har också samma lön om man byter jobb i samma region.
Vart du ska börja är svärt att säga. Men om du vill blir ivassk skulle jag börja inom någon del av akutsjukvården. Försök att hitta en avd som är stabil, som inte behöver nyanställa många nya på en gång. Det kan röra till det.
Jag började inom kardiologi och sedan iva vub. Jag hade jobbat inom iva som usk så jag visste precis vad jag ville. Så lycka till och jag håller tummarna för att du blir iva ssk. Det är ett fantastiskt roligt och utvecklande jobb tycker jag. Har jobbat i många år inom intensivvård.
Det finns ett oändligt behov så vi behöver påfyllnad av nya.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver hjälp att tänka, står vid ett vägskäl och vet inte var jag ska ta vägen. Jag sökte för en tid sedan två tjänster, både är...
Svar
2
· Visningar
740
Senast: Monkie
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 723
Övr. Barn Hade en intressant diskussion på ämnet. Hur har pappans roll i barnets/barnens uppväxt förändrats under "senare tid" (säg senaste 20-30...
26 27 28
Svar
540
· Visningar
31 321
Skola & Jobb Har nu jobbat några år som sjuksköterska, men mer och mer insett att jag skulle vilja jobba med adiministativa saker eller göra...
Svar
12
· Visningar
3 789
Senast: touche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp