Vilken ska man välja?

skojskrot

Trådstartare
Diddy eller ST Gaiter?
Sökt efter trådar om diddyn men finner INGEN vettig tråd där någon berättar om sin diddysadel.Provsuttit i en diddy special och tycker den verkar trevlig, det jag dock är rädd för att den ska ha för smal kanal,att själva " paddarna" på undersidan ska trycka till sig efter ett tag samt att sadeln ska ligga an mot manken.
Sökte på trådar om ST Gaitern och såg att det i början förekommit en del måndagsexemplar och jag är inte intresserad av att lägga ut de summorna på sadlar som är skit.;)
Min häst är en arabkille med KORT rygg...tror inte att jag kommer hitta en så pass kort bomsadel(har du förslag på dressyrsadel eller islandssadel som skulle passa så kom igen,ge mig förslag!) så jag får plats i den samt så pass vid som han skulle behöva..
Bild på ryggprofil och även kort på när jag rider i en torsion endurance samt när han har på sig min storhästs sadel,en jacson Celine som har 17" i sätet och den ser ju enorm ut som ni kan se...Här är bilderna i alla fall:http://www.fotogalleriet.se/alb_show_id67890_page0.html

Någon som kan hjälpa?
Billigt vill man ju också helst komma undan...räknar med att griffin haflinger/cob inte är någon idé då den kommer att vara för lång?

Sv: Vilken ska man välja?

Du hittar nog massor med trådar om du söker på Diddi Special, men jag kan ge en kort recension. ;)

Bossorna är ganska tjocka, den fördelar vikten lite bättre än tunnare men vissa tycker att man inte riktigt känner hästen igenom sätet. Är hästen kort och lite svankig kan det faktiskt bli att den trycker lite baktill. Många har också problemet med att den ligger an på manken, vilket är JÄTTEVIKTIGT att den inte gör! Men det kan man ju avhjälpa med en pad med kanal, typ Grandeur... Eller så skaffar man den nyaste Diddin som är högre för manken...

TopReitern är ju en kopia av Diddi Special fast lite längre, lite bredare att sitta i, och lite billigare...

För din häst skulle jag vilja tipsa om Karlslunds alldeles nya Kari Flex, den är lite mjukare och formar sig efter en lite böjd rygg, och har ganska hög manke.

Hmm.. ja, PM:a gärna om du undrar mer :idea:

Tycker din hästs rygg ser ut som min hästs rygg fast smalare. Och jag har en Prestige hippos dressage på min den funkar bra för korta (46cm är min) och svängda ryggar. Den ligger i samma prisklass som ST.

Diddi och Top reiter är typ 50cm eller längre så min är de för långa för. Jag har testat att sitta i en Top reiter och det kändes som att jag satt en mil från hästen!

Jag hade satsat på ST Gaitern - om inte annat så är den otroligt snygg! Dessutom har väl de som fått måndagsex fått ny sadel har jag för mig? Kaupre var otroligt trevliga och service-minded när jag köpte sadel där!

varför inte en ST dressyr? gaitern är ju främst framtagen för gångartshästar(islandshästar).

men de ligger ju endå runt 10 000kr så...vad tyckte du om torsion sadeln då?

jag har en torsion island den är bara 50cm totalt alltså mkt kortare än de andra modellerna från torsion.

en bomlös gör ju inget om de är för lång eftersom det bara blir tryck där du sitter + några cm till.

jag har den sadlen på min isis som har 35cm anläggningsyta.

jag klämde faktiskt på en Top Reiter i helgen o till min förskräckelse var den ju stenhård(gämförde med min torsion) och både sitsen och bossorna verkade stela och "hårda" det som dock va väääldtigt mjukt och stort var benstöden.

näe tycker den verkade lite konstig för stora benstöd och för hård i stisen och bossorna lixom allt som ligger mot hästen var för hårt och oförmligt tyckte jag.

diddi dynan skulle ja vilja klämma på o testa men som du säger verkar lite oroväckande om det verkligen håller sig ovan ryggraden och manken...det vet man iaf säkert med en torsion!

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 862
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Ännu en "hjälp mig komma på vad jag ska utbilda mig till" tråd 🙈 varning för Wall of text. Jag har ingen aning om vad jag vill göra... 2
Svar
20
· Visningar
2 178
Senast: Trott
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 343
Senast: lillamy73
·
Övr. Hund Har sökt på aktivering i forumet men får mest bara upp trådar med ”bruksaktivering”. Och det passar verkligen inte mig och min lilltös...
Svar
16
· Visningar
1 449
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka