Bukefalos 28 år!

Vilken skillnad är det mellan??

amkm

Trådstartare
* Långt sommarbete och lösdrift utan ligghall?? :confused: (Som enl.lag inte är godkänt,eller??)

*Barock och Akademisk ridning?? :confused:

* Är det inte lika fel att ha en övergödd ponny/häst som att den är mager? :confused:

Jag var ute och körde idag och då sitter man juh "i sin egen lilla värld" och funderar,därav frågorna som poppade upp.Men också av en annan orsak.Ang betet,två utav grannens ponnier går fortfarande "på bete",de går på en vall utan regnskydd och utan ev. täcken vid dåligt väder.Men också att den ena är verkligen övergödd.Ser ut som modell badboll,och är liten b-ponny.Nu pratar jag om att den skulle må gott av att bli av med 75-100 kg och ändå inte vara i normalhull.
Sen tredje frågan dyker upp då vi i stallet har en tanta som håller på med akademisk ridning och två stycken som håller på med barockridning,men ingen kan ej egentligen förklara skillnaden,men ändå är det inte samma sak..*ehh*
Så,nu går mina frågor till er.. :)
 
* Långt sommarbete och lösdrift utan ligghall?? (Som enl.lag inte är godkänt,eller??)
Borde det inte finnas någon gräns när det inte kan klassas som sommarbete längre.(tex. ett datum elle rnär snittdyngstemperaturen är under ngon viss grad)

*Barock och Akademisk ridning??
Tror att barocken jobbar mer med böjning, gärna en sida i taget och inom ar så rider man tidigare på stång.

* Är det inte lika fel att ha en övergödd ponny/häst som att den är mager? Min skulle häldre få vara mager pga att hans ben tar stryk när han är tjock......... ´
Men psykolgiskt häldre för tjock än för smal....

Fast det var bara mina filosofier :smirk: har egentligen inte en aning!
 
Håller med fullt ut,visst skulle det vara nån form av gräns när det är dax att stalla in hästarna eller se till att de har ligghall.Som det är nu så är det så mkt dagg eller frost så gräset är ju aldrig torrt för de stackarna att ligga ner på.Och så den stackars feta ponnyn,det ser ut som om benen ska knäckas snart,och han blir anfådd väldigt lätt som jag förmodar är pga övervikten.Men visst,psykologiskt,hellre en knubbis än en mager.. :D
 
Barockridning och akademisk ridkonst är två olika benämningar på samma filosofi, som tillämpades på olika akademier under barockepoken.

Vet att bland andra veterinär Freddy Wigelius förespråkar något för smala hästar framför överviktiga.
 
Som du beskriver det som så är det samma sak på alla frågorna.
Ett sista datum för installning är inte fel om man inte har lösdrift med ligghall. Bönderna har datum och gå efter och det borde vara samma med hästar. Jag personligen tar hem hästarna då jag ser att det börjar vara dålig återväxt utan att för den delen behöva låta hästarna beta sönder markerna. Det brukar vara runt sep.
 
När betet är nedvissnat,regn oh oväder avlöser varandra,då är det inte somarbete,utan då tangerar man lagens andemening.
Barock och Akademisk ridning,är två snobbiga namn på samma sak,antagligen väljer man det uttrycket som man tycker låter förnämast.
Mager häst lever längre,men mår säkert inte heller så bra,och orkar sämre.
Överviktig,får på sikt besvär av det också.
Extermt feta hästar mår defenitivt inte bra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp