Vilken stad är bäst för hund?

Red_Chili

Trådstartare
Någon gång vill jag flytta från Stockholm. Oklart när. Det måste passa jobbmässigt för både mig och partner, och viktigast av allt: hundarna!

Mina dårar vill ha bra inhägnader att springa i, antingen stora rastgårdar, tillåtna fårhagar eller liknande. Jag vill kunna gå fina skogspromenader med dem också, utan att behöva åka bil/buss till skog. I dagsläget har vi ca en kvarts promenad till skog och en kvarts promenad till hyfsad rastgård. Det är utmärkt avstånd.
Det hade varit trevligt om det fanns en brukshundklubb eller annan hundklubb i närheten där det gick att träna rallylydnad och agility.

Vi vägrar att bo långt upp i norr. Jag klarar inte av långa, mörka vintrar och snö som ligger kvar till i maj (ja, jag har testat). Rent klimatmässigt är Stockholm ändå bra så sätt.

Och ja, det behöver vara en stad. Inte en enorm stad som Sthlm, det är ju det vi vill bort från. Men vi ska kunna klara oss med bara en bil i hushållet och ändå ta oss på olika tider till/från jobb och vill inte ha flera mil resväg heller för den delen, varken till jobb eller mataffär.

Så: vilka städer ska vi kolla närmare på? :p
 
Linköping är en strålande hundstad tycker jag! Många brukshundklubbar runt omkring med trevligt folk, inomhushall, flera hundrastgårdar och flera stora grönområden för härliga promenader. Många caféer där hundar är välkomna också.
 
Kan Uppsala, Linköping eller Lund vara något? Universitetsstäder alla tre i rätt rimliga storlekar. Lund tror jag är minst och Uppsala störst.

Har främst erfarenhet av Uppsala då jag pluggade där i ca 5 år. Älskade staden när jag bodde där. Kollektivtrafik finns, då buss. Hur bra den är kan jag dock inte säga då jag cyklade överallt som student. Jättehärliga promenad/natur- och skogsområden.

Är även en del i Linköping då min bror bor där. Även det en trevlig stad med trevliga naturområden. Min bror med familj bor ca 10 min med bil från stan, nära Roxen och har fält och naturområden typ bakom huset.

Lund kan jag dock inte säga så mkt om frånsett att det är en mysig stad som jag skulle kunna tänka mig att bo i om jag ville bo i en mindre stad. @Wingates tror jag bor eller har bott där (om jag inte blandar ihop Wingates med någon annan).

Rastgårdar har jag dock inte koll på i någon av städerna.
 
Lund kan jag dock inte säga så mkt om frånsett att det är en mysig stad som jag skulle kunna tänka mig att bo i om jag ville bo i en mindre stad. @Wingates tror jag bor eller har bott där (om jag inte blandar ihop Wingates med någon annan).
Det stämmer att jag bor i Lund!
Jag tycker det finns rätt bra med rasthagar, några är rätt stora med + att jag bor nära två fårhagar som går att rasta hundar i under nästan hela året (på somrarna går det får).
Lund har en fin brukshundsklubb med, som är helt inhägnad - den går dessutom att ta sig till med stadsbuss. Det är ju fält runtom hela Lund så det finns mycket ställen att promenera på med men gillar man skog är den här delen av Skåne dåligt. Man behöver oftast ta bilen en bra bit för att komma ut i skogen (förutom Skrylle). Förutom Lunds egen klubb finns det ett flertal andra brukshundsklubbar inom rimligt avstånd.
 
Det stämmer att jag bor i Lund!
Jag tycker det finns rätt bra med rasthagar, några är rätt stora med + att jag bor nära två fårhagar som går att rasta hundar i under nästan hela året (på somrarna går det får).
Lund har en fin brukshundsklubb med, som är helt inhägnad - den går dessutom att ta sig till med stadsbuss. Det är ju fält runtom hela Lund så det finns mycket ställen att promenera på med men gillar man skog är den här delen av Skåne dåligt. Man behöver oftast ta bilen en bra bit för att komma ut i skogen (förutom Skrylle). Förutom Lunds egen klubb finns det ett flertal andra brukshundsklubbar inom rimligt avstånd.
Inhägnad brukshundklubb?! Vilken lyx! Vid min närmsta har de ett litet fjuttigt, skraltigt staket längs en liten bit av den motorväg som går typ 10 meter från klubbhuset + parkering. Dvs, springer en hund mer än 50 meter bort så riskerar den att hamna mitt på motorväg... (vilket iaf jag känner att är ett inte otänkbart scenario).

Jag kanske inte behöver just skog-skog att gå i, men natur iaf. Natur som inte är odlade åkrar. Jag vill inte ta mina promenader på platta vägar utan kunna gå lite off road :)
 
Linköping är en bra hundstad tycker jag. Har även bott i Västerås med hund men det kändes inte alls lika hundvänligt.

I Linköping är det väldigt få platser med hundförbud. Hundar får till och med vara på offentliga kommunala badplatser vilket är ganska ovanligt verkar det som.

Det finns en aktiv brukshundsklubb några km från stan. En aktiv hundungdomsklubb med inomhushall och bussförbindelse i närheten. Sen flera andra ej skk anslutna aktörer/föreningar.

Jag tycker det är lätt att hitta områden att promenera eller träna hundarna. Kommunen har guider till olika naturområden att utforska. Många av dem med vandringsleder. Flera stadsnära får och kohagar som står tomma en stor del av året och några hundrastgårdar varav iaf två lite större.

När vi bodde i stan (Berga) så hade vi allt detta i närheten. Nu bor vi på landet i ett mindre samhälle men skulle jag flytta in till stan igen skulle jag gärna bo Berga eller Ekkällan då man på en kort promenad kan komma till Tinnerö som är ett stort naturreservat samt kan promenera längs Tinnerbäcken.
 
Inhägnad brukshundklubb?! Vilken lyx! Vid min närmsta har de ett litet fjuttigt, skraltigt staket längs en liten bit av den motorväg som går typ 10 meter från klubbhuset + parkering. Dvs, springer en hund mer än 50 meter bort så riskerar den att hamna mitt på motorväg... (vilket iaf jag känner att är ett inte otänkbart scenario).

Jag kanske inte behöver just skog-skog att gå i, men natur iaf. Natur som inte är odlade åkrar. Jag vill inte ta mina promenader på platta vägar utan kunna gå lite off road :)
Jajjemän! Planen är stor dessutom, så det är superlyxigt. Plus tälthall som man kan hyra med.
Jag förstår! Off-road finns det väl inte så mycket men där jag bor finns det grässlingor längs med åkrarna så man går inte bara på grusväg.
https://www.instagram.com/p/CX9p-Hbo-px/

-AyPHQLFvZy7AAotUfsjuafdscRxxa-lONUJ182wTSK9Z-7CXKG8B3O9ZM-8DE701R-kjaCnV9speap787w7PjC2BaYpHOKCw9CvdqvBEbqn-UuX1b6hfrTyfxc9cVCoFiBz7uw1IsSR_Ou1JX7ix44iyf_iguKdrx1vTljXdSBkWL5YTsg640YFFwkk41i9k2ac1er5SMMyT4lgYFjimiApJ4a6TGRwJVfqzYEyNRv5nDTvwGMYuirVOCEZqAuAlsQGd3-MDAUmebwG6Sh_3KGuapcC0N1T6NNN6ctRAWGPJ8bTYD5YMvVSCVCEGSSZsNbCfKEeKzXQnBsNCii-SzpT-uyKJe29LmxhbteNVBwA6GMi4g2w9QPPWc-x7PyL96Wfcs3sGJ8dQR9QsrrQComVUwvz9XTbOAh52dDgg5pBXp9pgJH3Jt55x7twhYFzaVmtd8Qtoc4tIxEUJhDwy9pxFSk_QkM186cM6t9Oku2DG9UYGWTDCnDy7neJi0QeRoSj3PfyASK3cDejsDCQpw8jYktxyE60DXFdD0w_I3A021mJX4-kHxu0SVhngEIi18Asy4Ihz_woGtFbeo3mSXwOKpwkj8GV3sDqvepM0VCsN31GdKcF8Gtlr7WPZB2wC54TYh3lw4uY-q66yxWMZ6hBmSDDvAFl9fbAMg_h-LIYm_gAmiunpTyUfTdNSZ9kzN54H3o4TOgwhz72ftLMy4259K9UfG-4V2-Eucd-Qt9rXimHphi1zO6agXG6QoYdSIIqU0QnOYu2fcfZz1qZFGK_9g2IefKalcMAz2NkzoKPKbS017UIprozgp8cWkcmOiGvvEDVWbcvrUiqeVAdJ8P1bqn_mUUOlJy4LTlTugHa9NGBY0rHqMA0eh3i6gdFt-B252OGbqP6wNuDh07Q17QTZlU4YW1p4G9u-kTFpXrPCkIi3MZRvYxhV2EecRvVgF15UAcyn6gYGJedqvQ=w1282-h962-no

KWskV0tAvAiI_a4Sow7dYesXg4guD018GkbkrNVnvEotpAAUIZRtZWRBBn6qs_4Sv8pL_gHUxacfltUFnehqoLYvxoJfk7yIDwTo3a7nL4Du9I-RTZVicqSq3CCnTPyPR3fM1l0_pfnUt2J-pFUHmKliC0he2Pk-wqXllVFSthIoutk58SodxI1oPA6ioqBwFdJvuWBuHeEkpki-QV5atNLYI9fRWXI9i4wGNM7ZoQuzWZWWqcNZGHAXUdct6aYCGGuGawVLpfECEeHhogM_6UKaGKFdum4-AvqodV_x8mHeOIQwcl51tEbcq-FkqrMlKzyzJhiEAmE3UUWY0bPt99nWDeEEB8ERPOx-KGy6KpfOaC266uJVhNaD5LlTNdY8D1yCXwglkKZsujmVXhBlbWwqCvycOYcVjVA62b2g9vQI2JaVBCUlTCQRkDlTyFCbIw3fGRf2HvtOe5-h-HFtyfS95mUcMPOh2h-ovHqNX6mmN-cJHG4rYHhOT48keTsU4GKBFDMUf_WPvE4HEdlzMI8IluWzT0qWRQ02_mR9ntz29nE3Sll0wnwNxXvK7mV1acArmzawZJD4flYFDKjp3Nkv0PrQmGfpNpBlgRAHYE2ReVrDVvSZ7N6pW8ZAVAzVzIQoCbfD3Jp14yT_fbRixQOAbosRBoOxCjgj6Uo2fe9CeAeFFb87TbIK4DMEcnIFmnlVKAgNXXQfGxCjlds-0yG7jf8k-nCBlE4hrk1Q5Y7ppDPhwcIqSxXE6n_AbE--8VoVxwfMlumFSkBjc4C0ckJL0v4PNurr2tTiusHHH4oJ280iz0zLaLvMXceERttzvWkkqz7W9LSZepUZv91jj_mrp_xlCynLSM0gvAIDItAJuZPLhZUd6gbWm75eiE6-L4zjiwUElRPH1f70wy6-IclZH6InBeM5r6Lek69i8OAlOf3C6tmGvquqrX8fP4aA-_SbgPkI0Ewz45yGR_o=w542-h961-no

cUO218IH51O4OI2mzIiXdIYSN5poZPF4fhLMbH931MsYuPRxa69WX9s7fTUC3cOtGfUyapDnFSZbM45XXoi0kd6TLcXg493So4UbywbF2CwIoZa0QxkyXA7QmPMhCWJu0vnfTVho35DfrBIwanTInXD5vMjjB4DuR3J_fKWwbCvpzaTtYcOu9vqZer5f6IlIhV8cpFJlB7kgohJymXZaKOKJVpcQ2UboM0XlA8NcsF4ucvkNMbIY1sfgaBwDhWupyyBufwplLVoWMxulG6RH6bwvZ_WJCoeV8yb1vDUYbKtYhhBCM1n-bXibacL5zH_QDtgXAl_75M64jyYBwlHXP8EXw7L5DyebOeJMJUDZH3QFJ0qtQAyRNFi02LCP_I_BxCQQ9QD4nQUWFI6KTe3Bh93JfH5v5hJdyHpbZJJK_3wmrD74CiU26Bw6haqyV_c68g9J_zUDGhAu5G4ystFPaXSWLf2Xchfg0uBXNiCy2EJlyV9Dvg9t-hNmOD95N-HxxvSaM8c8-wTM9OFnBqNxs1RStivu1hdEVBLgyC4RS3sexW6zTbDoZ_qDhJayMI7hyAPkpkoapRUuO06DtbW1bW0xy4B8ufZL6cXn_yhnnlCxgTWJh4kKuW44K4TwBvaBnjQhZlJcRyaZfj3GNeudJYVHJrJQ0s7dyj5v6ShhTDmu-3_yQCwOuPxCRF0sSPv0NZWTLxLFL_HcSXjjxxifUHJBq0MImBFDD7Yd7kI-WGJxzd5FP6xq6ZTH0BzcdQcJylbijUJ3M4tcgN9AeUrzkOr5hnUVI8SS7GGxKeBPu3JXEPGf3uSOWA8bCn7yOFkz1-RrZaQ4_X95PGXekUKcswjUD1XQknrSornCModzMEbgFZZjBxqPG6o0x1kGJl_RiQ_FYnMEUJFNMSV5fRV2n3sqWPkcOdqSlxWwXZIZcEHn98XLeSWm00M4boT2U95p82wPUGlqBib_htrXzdY=w721-h961-no

Såhär ser det ut i mitt närområde iaf!
Ena fårhagen: https://www.instagram.com/p/CZE_SaevbpE/
 
Jag är uppvuxen i Norrtälje 7 mil norr om Stockholm. Gissar att stadskärnan byggts ut ordentligt sedan jag flyttade till Aus 2014/15 men enligt familj finns det fina grönområden kvar. Min pappa bor i radhus och har en 4h-gårds hästhage 10m från bakgården 😄

Hundklubben ligger (låg? Vet inte om den flyttat) med gångavstånd från centrum 10-15 min.

Jag tror inte det finns hundrastgårdar dock men kan ha fel, borde gå att googla lätt.

Allt är nära, har alla de stora butikskedjorna, och bussförbindelse till stockholm dygnet runt.
 
Här är en till som bott i linköping under
studieåren.

Du har där 5 stora rastgårdar och en
inhägnad gammal basebollplan mitt i stan.

Bor du lite söder om city (några km) så har du ett stort naturreservat där hundar får vara lösa vintertid.

I detta reservat finns två hundklubbar ena har tre stora inhägnade planer och en inomhushall och den andra som ligger helt galet fint har en inhägnade plan och resten är utan staket.

Det jag saknade var vatten det finns verkligen ingenstans att bada om man inte vill dopa sig i en brun å eller i en övergödd gammal lagun.
 
Linköping i mitt hjärta :heart
Du kan snabbt gå ut till fina områden med skog, finns ett antal hundrastgårdar och främst, väldigt bra med veterinärkliniker.

En stad där jag upplever det finns mycket jobb, stora arbetsgivare som Ericsson, Saab, Försvaret och Universitetsjukhus.
Sen är det ett stort bra universitet.
 
Här är en till som bott i linköping under
studieåren.

Du har där 5 stora rastgårdar och en
inhägnad gammal basebollplan mitt i stan.

Bor du lite söder om city (några km) så har du ett stort naturreservat där hundar får vara lösa vintertid.

I detta reservat finns två hundklubbar ena har tre stora inhägnade planer och en inomhushall och den andra som ligger helt galet fint har en inhägnade plan och resten är utan staket.

Det jag saknade var vatten det finns verkligen ingenstans att bada om man inte vill dopa sig i en brun å eller i en övergödd gammal lagun.

Inhängnad basebollplan, är det den på Stångebro? Behöver dock inte inhängnat till mina hundar men är ju bra att veta om någon kursdeltagare frågar.

Det finns även en tredje hundklubb i anslutning till Tinnerö, "Fritt följ".

Badplatser centralt är helt klart en nackdel men har man bil så finns der faktiskt en hel del olika att åka till.
 
Här är en till som bott i linköping under
studieåren.

Du har där 5 stora rastgårdar och en
inhägnad gammal basebollplan mitt i stan.

Bor du lite söder om city (några km) så har du ett stort naturreservat där hundar får vara lösa vintertid.

I detta reservat finns två hundklubbar ena har tre stora inhägnade planer och en inomhushall och den andra som ligger helt galet fint har en inhägnade plan och resten är utan staket.

Det jag saknade var vatten det finns verkligen ingenstans att bada om man inte vill dopa sig i en brun å eller i en övergödd gammal lagun.

Roxen har ett par hyggliga badplatser 😊
Har man tillgång till bil finns det en del trevliga platser och det är inte så fasligt långt till Vättern.
@Red_Chili du skulle garanterat uppskatta att vandra på Omberg, tar inga tider dit på e4an.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 089
Senast: Tuggben
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
12 941
Senast: linnsan
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp