Vilken stl på tvättmaskin till stallet?

TroyaEloge

Trådstartare
Hej!

Vi funderar på att köpa en tvättmaskin för att tvätta täcken och dylikt i stallet. Men vilken stl (hur många kg) ska man köpa för att kunna tvätta täcken? Räcker det med 7kr? Vi har tänkt köpa en grovtvättmaskin, ingen vanlig.

Vad har ni för maskin? Vad kostade den? Hur mycket får ni in i den och hur många kg är den på? :confused:

Tacksam för svar! :)

Sv: Vilken stl på tvättmaskin till stallet?

Jag puttar lite på tråden samtidigt som jag undrar hur många kilo en maskin måste vara på för att klara ett 200 grams vintertäcke, strl 155cm?

Är det torrvikten eller våtvikten man går på?

7 kg räcker för schabrak och småtvätt, kanske något tunnare täcke. Men du får upp rejält i storlek för att kunna tvätta tjocka utetäcken i fullstorlek (inte ponny). Det krävs rätt mycket plats för att de ska bli rena, är det för lite plats i trumman slås inte vattnet ur täckena (och tar skiten ur materialet) utan allt snurrar bara runt, runt och blöts upp och möjligen fördelas ut.

Vi har en mindre Wascator på 10-12 kg för småtvätten och en gigantisk Osby där det går in tre-fyra 155 cm täcken med 300 gram fyllning och helhals. Det ska tilläggas att det är billigare att lämna bort täcken på tvätt än att starta upp den maskinen...

Är inte dom flesta vanliga tvättmaskiner 7 kg? Det är vår i alla fall. Där går det in som max ofodrat regntäcke i 155 eller fodrat täcke i mindre stl. Går att pressa in mer men då blir det ju inte rent!

Använd högtryckstvätten eller lämna bort för tvättning, en stor industrimaskin kostar en halv förmögenhet och är inte lönsamt om man inte har väldigt många hästar/täcken tex stora inackorderingsstall.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 529
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: Ponylove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 539
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka