Vilken storlek på stigläder?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Dagens konstigaste fråga kanske men....Mina stigläder börjar se lite tråkiga ut, så tänkte köpa ett par nya. Vet exakt vilket märke/vilken modell och vilken färg jag vill ha. Bara det att storleksstämpeln längst ner är bortnött. Någon här som skulle kunna lista ut vilken storlek jag har?
Jag har väldigt korta ben, typ 72-73 cm. Stigläderna har 16 hål totalt och jag har på hål nr. 7 - nästan exakt i mitten alltså.
I det märket som de är/jag vill ha igen finns storlek Junior/125, Dam/135, Dam/145, Unisex/155 och Herr/165 cm. Storlek 145-165 cm kan man räkna bort direkt, det vet jag att jag inte har. Men vilket av 125 eller 135 cm är det troligast att jag har? :)
 
Dagens konstigaste fråga kanske men....Mina stigläder börjar se lite tråkiga ut, så tänkte köpa ett par nya. Vet exakt vilket märke/vilken modell och vilken färg jag vill ha. Bara det att storleksstämpeln längst ner är bortnött. Någon här som skulle kunna lista ut vilken storlek jag har?
Jag har väldigt korta ben, typ 72-73 cm. Stigläderna har 16 hål totalt och jag har på hål nr. 7 - nästan exakt i mitten alltså.
I det märket som de är/jag vill ha igen finns storlek Junior/125, Dam/135, Dam/145, Unisex/155 och Herr/165 cm. Storlek 145-165 cm kan man räkna bort direkt, det vet jag att jag inte har. Men vilket av 125 eller 135 cm är det troligast att jag har? :)

Jag är 165cm och "något kortare ben än överkropp" samt gillar lite kortre läder.
Brukade alltid köpa 125. 135 fungerade på de kortaste hålen samt att jag ibland snurrade dom ett varv runt stigbygeln vid hoppning/cantring.
 
Tog med måttstocken nu - och de är 125 cm! :up:
Kom också på att jag har något svagt minne av att jag använt 135 cm läder när jag ridit en kompis häst - då har lädrena varit på sista hålet och därtill snurrade 1-2 varv. Till dressyr alltså. :angel:
 

Liknande trådar

Utrustning Liten allmän reflektion bara. Har storlekarna på hästgrejer generellt krympt på senare år, eller något? :eek: Satt och jämförde Herr...
Svar
6
· Visningar
970
Utrustning Har tittat en del på lite olika stigbyglar. Både Free Jump, Sprenger och lite andra. Men det är en sak som slagit mig: Vissa stigbyglar...
Svar
2
· Visningar
2 466
Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 494
Utrustning Vad bör jag ha för längd/storlek på stigläder? Jag är ca. 160 cm lång med en innerbenslängd på 73 cm (dvs. Jag har väldigt korta...
Svar
2
· Visningar
3 389
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • TMS häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp