Bukefalos 28 år!

Längd på stigläder?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Vad bör jag ha för längd/storlek på stigläder?

Jag är ca. 160 cm lång med en innerbenslängd på 73 cm (dvs. Jag har väldigt korta ben...). Rider mest dressyr och allround/markarbete, hoppar typ aldrig.

Har inte så stor koll på vad för storlekar jag ridit med innan, minns bara en gång så var det ett par märkta "145 cm" och då var kortaste hålet för långt som dressyrläder... :o

Gillar inte heller när de "överblivna stropparna" är så långa, föredrar att använda något av de kanske 5-7 längsta hålen.
 
Sv: Längd på stigläder?

Satsa på 120-125? jag brukar ha 130-135 cm och jag är 175 cm, rider dock inte med "riktiga" dressyrläder. =)
 
Sv: Längd på stigläder?

Jag har ca 75 i innerbenlängd och jag brukar köra på 130 läder (när de finns det är oftast juniorläder, dam är 140-145) med dressyrläder blir det en lagom stropp kvar då, tar du kortare är nog risken att du inte kan stoppa änden i öglan om du har långa dressyrläder. När jag har hoppläder viker jag alltid änden dubbelt tillbaka genom öglan så slipper man att det ser slarvigt ut med lång ände.
 

Liknande trådar

Utrustning Var kan man hitta stigläder som är 165 cm eller längre? Har en lång och smal 17-åring som bara är ben och våra längsta stigläder som är...
Svar
9
· Visningar
801
Senast: Ullmerkott
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 449
Utrustning Jag har kikat i flera tidigare trådar om stigläder, och det verkar som det kan skilja sig en hel del mellan olika märken hur olika...
Svar
16
· Visningar
2 964
Utrustning Jag söker lite råd om sadeltyper. Jag köpte för ett par månader sen en häst (min första egna) av ridskolan där jag ridit i ett antal...
Svar
7
· Visningar
1 488
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp