Vilken transport till en stor häst?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare DressageLady
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 48
  • Visningar Visningar 4 299
Sv: Vilken transport till en stor häst?

Nu vet jag inte hur sadelkammaren ser ut i Böckmanns släp, men om det är den "vanliga" typen av integrerad sadelkammare typ Christ etc så tål den inte så mycket om det vill sig illa. Min förra hovslagares unghäst lyckades halka omkull i deras sprillans nya Rausch-släp under resa och kasa in i sadelkammaren. Hästen klarade sig oskadd, men sadelkammaren var kaputt.

Precis vad jag kommit fram till, men jag ser framför mig hur hästen krafsar med frambenen och slår igenom knäet. Den var VÄLDIGT skör väggen (när man känner på sadelhängaren i kammaren så ser man hur hela väggen buktar!).

Min nuvarande transport har plyfavägg till sadelkammaren (vilket också Boj har), den kommer inte hästen igenon genom att slå med frambenet (och vissa har försökt!)

Nej, jag skulle inte vågat köpa en transport med "plastsadelkammare" till min förra häst. Han sparkar med frambenen i det han kommer åt så snart man stannar. Mycket irriterande! Dessutom skulle jag inte orka hålla krubbor m m rent från höbös etc. Men bortsett från det så verkar det praktiskt med integrerad sadelkammare och de är ju rymliga.

Är det ingen som har erfarenhet av Star transporterna? Har hört att dom ska vara robusta och stadiga. Har lånat en med framurlastning (Rubin tror jag) och den var toppen. Har funderingar på att köpa en Star Viking men den kanske är av mindre storlek?

Hade en Star XR3000 efter två st Boj Bravo. Det var väl egentligen inget större fel på den men jag var ändå aldrig riktigt nöjd. Låg inte lika bra på vägen och kändes även lite instabil när den stod stilla. Jag upplevde att den, med häst i, kunde "wobbla" i sidled, något som min häst inte uppskattade så mycket. Sedan var jag inte riktigt nöjd med ett släp helt i glasfiber - kändes lite plastigt, dålig kvalitet i förhållande till pris. Lite ironiskt eftersom jag bytte från Boj pga dålig kvalitet på Boj's släp (något som numera är åtgärdat).

Utrymmena var dock bra och inredningen kändes gedigen. Dock lyckades min häst kröka mellanväggen lite grand men det har han lyckats med i fler transporter... Han är ganska stor ;)

Starsläpet byttes bort tidigare än planerat till förmån för Boj vilket jag inte ångrar en sekund.

-H

Jodå, Star är bra. De flesta är bra på ett eller annat sätt. Själv är jag petnoga med hur det ser ut på reparationsfronten. Har ju en make som jobbar med den saken;) Vissa märken är bannlysta då dom är alltför ofta på verkstad.

Idag har jag en FT Niewiodow, boggie-01. Jag är helnöjd:D Mycket bättre än VV som jag varit kund hos ca 20 år:eek:

Passar på att fråga dig samma sak som jag frågade i någon annan tråd för en tid sedan, men fick inget svar då. Vad är det som är vanliga anledningar till att släpen hamnar på verkstaden? Typfel för speciella modeller/märken osv? Som amatör har jag lite svårt att förstå att det kan vara så himla mycket som krånglar på släp. Det är ju inga bilar direkt.

Maran skrev:
Passar på att fråga dig samma sak som jag frågade i någon annan tråd för en tid sedan, men fick inget svar då. Vad är det som är vanliga anledningar till att släpen hamnar på verkstaden? Typfel för speciella modeller/märken osv? Som amatör har jag lite svårt att förstå att det kan vara så himla mycket som krånglar på släp. Det är ju inga bilar direkt.
Vill minnas att jag radade upp några typfel...som ofta förekom på just denna verkstad. Men kan nämna några igen här...
Dålig ihopsättning på fabrik, dålig passning av dörrar och luckor= sprickrisk.
Rostproblem! Redan innan dom tagits i trafik...Omständigt och tidskrävande att reparera även de enklaste problemen genom dåligt genomtänkta konstruktioner vilket gör det onödigt dyrt.

Vill du ha exakt hur bilden ser ut rekommenderar jag dig att kontakta en verkstad i din hemort som reparerar flera olika märken och gör en egen bedömning. Det här är sådant som maken sett genom sitt arbete på den här verkstaden.

De vagnar som mest sällan besöker denna verkstad är Tr*ne, VV, *me och St*r. Enkla vagnar där inte mycket kan krångla;) samt att det inte tar så lång tid då konstruktionen är enkel och det mesta väldigt lättåtkomligt.

Tack! Oj, ursäkta! Teflonminne... Tur att jag har en enkel och krångelfri Trane-kärra (ta i trä) då.:) Fast den har nyss fått ett nytt golv. Det är väl en av svagheterna med alla de du räknar upp utom Ume - att golvet ruttnar.

Undrar om friheten från krångel på Trane och Star kommer att hålla i sig med de nya upphottade modellerna och Thules uppköp? Skvaller mottages tacksamt.;)

Jag är supernöjd med min Safir från -00. Ligger stadigt och alla hästar som har åkt den verkar vara nöjda. Gillar de flesta av Stars modeller, dock inte speciellt så förtjust i xr3000 och ringo star. Skulle hellre ha köpt en Boj om jag var i behov att ett sånt stort släp.

månFare skrev:
hmm har aldrig hört talas om det märket. Finns det Återförsäljare i Sverige?
Ryktesvägen säger att Kabe ska ta över det...men som sagt... Det är ett rykte;)
Har tyvärr ingen bra bild...men här bakom syns den lite...:
hast06c3.jpg

...och, jag driver för fullt!!! Så inga kommentarer över mig som ryttare, tack:angel:

Piraja skrev:
Ryktesvägen säger att Kabe ska ta över det...men som sagt... Det är ett rykte;)
Har tyvärr ingen bra bild...men här bakom syns den lite...:
hast06c3.jpg

...och, jag driver för fullt!!! Så inga kommentarer över mig som ryttare, tack:angel:
Okey! Men hästen....jätte fin!:d

Jo...han är mycket fin...Passar perfekt i transporten;)...men priset på hästen är för högt för min plånbok, han är här för inridning...:cool:

Hallelulja! vi har beställt transport - tro´t eller ej!

Det blev en Westfalia XL till slut. Vårt förstahandsval var Boj Classic, men summan när vi var färdiga med utrustning hamnade på 145 000 kr, vilket är på tok för mycket för våra ringa transportbehov.

Nu är det bara att vänta de 8 veckorna och sälja vår nuvarande holk...

Du Kommer inte att ångra dig en sekund :D
Bättre släp får man leta efter :banana:
Lycka till med det nya släpet!!

Vi köpte en Ifor Williams HB505R för 1,5 år sedan och vi är jättenöjda, innan Ifor Williams hade vi kört med en Boj Classic några gånger, men jag måste säga att vi tycker att Ifor är stadigare på vägen. Boj är jättebra, men rent för dyra. De är inte bättre än Ifor Williams enligt oss och Boj kostar väldigt mycket pengar, det är ju mest för att alla ryttare vill köra runt med en Boj och de flesta är ju beredda att betala också, men man vet kanske inte att det finns nästan lika bra släp till mycket mindre pengar... Iaf, vi är jättenöjda med Ifor Williams, stadigt och stabilt, tåligt, hästarna trivs och det var inte så dyrt. Dessutom sjunker de inte så mycket i pris om du skulle vilja sälja. Kolla på www.harvidssonodotter.se . Det var vår närmsta återförsäljare.

Jag hoppas verkligen det!

Precis när vi bestämt oss och lagt handpengen kom det naturligtvis ut ett sällsynt Boj Classic på beg.marknaden. Men totalvikten var så låg att det inte var intressant för oss, och det gick inte att väga upp mer än till 1600 kg.

Westfalian väger vi in på 2400 kg, så slipper man säga nej till de som ber att få låna ;)

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 269
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
261
Senast: Rosett
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 902
Senast: Murray
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 528
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka