Vilken transport till en stor häst?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare DressageLady
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 48
  • Visningar Visningar 4 299
Sv: Vilken transport till en stor häst?

Grattis! Westfalia är riktgt fina! Färg o utrustning?

:bow: Vad fin den var, nästan så jag ångrar mig, men bara nästan.. Har också beställt nytt släp, får det nästa vecka. Det bidde en ljusgrå Mustang Camplet, hoppas nu bara att pållen gillar det och att det är så bra som jag tror:banana:

Jag blev förtjust i den höga skötardörren, skönt att slippa krypa in till hästen. Superventilation gjorde också sitt till, och det faktum att den är fyrkantig framtill - mer plats för hästen när sadelkammaren tar en del av fronten.

Sedan fick vi ju "automatiskt" en del av Böckmann Big Master´s fördelar, t ex sadelkammare åtkomlig inifrån släpet...

Är sadelkammaren åtkomlig från insidan, det var ovanligt. Är det lätt att komma åt när hästen står i transporten eller blir det trångt att öppna dörren när hästen står inne? Hur mycket utrymme är det framför bommarna? Man kunde välja att ha sadelkammaren utvändigt eller invändigt på Mustangen, men jag valde utvändigt, kändes som att det var större plats i sadelkammaren då. Mustangen har ju en liten klädkammare också och det tar ju lite plats av sadelkammaren, fast det är fortfarande den största sadelkammare jag sett på ett släp. Har dock inte sett en Westfalia med sadelkammare ännu :bump: Håller med om att det ser ut att vara en rejäl skötardörr:banana:

Lovisaleonora_ skrev:
Närmaste åf vid mig anger totalvikt 1600-2400 kg. 1600 kg är det väl ett fåtal bilar som kan ta med b-behörighet...

Instämmer. Dock ryktas det om förändringar av dessa regler tack vare (eller på grund utav) EU.

Kunde inte låta bli att räkna lite på det:

Med B-kort har man bara två regler att tänka på:
1. Släpets totalvikt får inte överstiga bilen tjänstevikt
2. Sammanlagd totalvikt för bil+släp får inte överstiga 3500 kg.

Med nämnda släp måste alltså bilens tjänstevikt vara minst 1600 kg. Lastvikt för bil av denna storleken brukar ligga på mellan 400-500 kg vilket ger en totalvikt på bilen på minst 2000 kg. Kvar blir alltså maximalt 1500 kg totalvikt för släpet... Eller ännu värre 1400 kg.

Möjligen finns det bilar som man med B-kort får dra 1600 kg med (dvs bilar med låg lastvikt) men jag tror att de bilarna är lätträknade ;)

-H

Vi hade bestämt oss för Böckmann, men jag hoppade av precis innan vi skrev för jag tyckte det var för dåligt med plats framför bommarna...

Westfalia hade betydligt bättre med plats mellan sadelkammare och främre bom (enligt oss). Jo, sadelkammaren går att komma åt både inifrån (vilket är fullt görligt med utrymme) och som vanligt, utifrån.

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 269
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
261
Senast: Rosett
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 902
Senast: Murray
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 528
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka