Bukefalos 28 år!

Vilken typ av grus?

Sv: Vilken typ av grus?

Hej, har inte läst hela tråden så detta kanske någon redan sagt men vi har använt paddex som hagförstärkning vid två tillfällen, första gånge gjorde vi helt enligt rekommendation från dem dvs la paddex direkt i våra leriga hagar, ett par meter in i hagen och runt själva grind området. Detta fungerade mycket dåligt!
Efter ett par veckor var all paddex nedtrampad och vi hade lagt ut en väldigt massa pengar i onödan.

Dock fungerade paddexen bra i vår skrittmaskin men där la vi 15 cm till skillnad från hagarna som var 10 cm och i skrittmaskinen var det också ett rejält markjobb gjort innan så det lades inte direkt på leran.

Året efter ringde jag till paddex och bad dem komma och se hur våra hagar ser ut för att göra ett nytt försök eller snarare reklammera deras produkt då den inte fungerade så som de hade sagt. Jag bad dem redan de första året komma och se hur våra hagar ser ut med de var sååå säkra på att gör ni bara så här och så här så blir det bra...

Hursomhelst så fick vi reklammera och fick därmed lika mycket ny paddex gratis då och denna gångla vi ut matta först och sedan paddex, detta fungerade en något längre period men inte heller tillfredsställande, nu på vårkanten är det i princip borta igen.

Även om det inte är den smartaste lösningen att lägga paddex på en mindre yta (vi hade ca 4x14m) då hästarna trampar sönder för mycket och drar med sig lera från resten av hagen hade jag föväntat mig ett lite bättre resultat.

Förra året gjorde jag irodning 2 hagar på ett annorlunda sätt med mycket fler lager av olika grusdimensioner och innan vi la topplager med stenmjöl la vi ut raster som dränerar, köpte inte så många då de är dyra men ca 25kvm, och dessa två hagar har fungerat ypperligt trots denna vinter med bara regn och lera så DET fungerade! Rekommenderar att använda raster, se ex www.gimmex.se där finns det att köpa, det ger en mycket stadigare grund än bara grus och matta osv och dränerar som sagt otroligt bra, skulle gärna lägga ut en bild men har ingen på denna dator.

Lycka till!
 
Sv: Vilken typ av grus?

Vilken gräslig hemsida.
Men de där rastrerna verkar bra.
Inte lika farliga som markduk.
Jag har funderat på att lägga sådana innanför några av grindarna.
Och kanske vid vatten-källorna.
 
Sv: Vilken typ av grus?

Hej

Är verksam som företagare inom nyköpings kommun, Transporter och entreprenad.

Paddex är det matrial som är absolut det bästa, Matrialet blir som betong i underkant när det kommer i kontakt med lera etc.

Men bibehåller sin fina yta överst.

Kontakta mig om du undrar över priser och transporter.

mvh / Janne
 
Sv: Vilken typ av grus?

Här i byn(Sörmland) används numera ofta Meroxprodukter till ridbanor och förstärkning i grindhål.

När det gäller grindhål, och andra vardagsytor där hästarna trampar runt mycket, räcker det oftast med markväv och Paddex ovanpå. Det sätter sig fint, blir plant, dammar inte, geggar inte.
Tänk att ha med sig stövlarna ut ur hagen en sån här vinter, det är bra betyg.
Underlaget får naturligtvis inte var en lerig grop som vattnet inte kan ta sig ifrån. Någon form av avrinning måste till, alternativt "bygga upp" med billigare grus först.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 383
Senast: sorbifolia
·
Fritid Jag hade tänkt grusa under studsmattan så att jag inte behöver hålla på och flytta på den så fort gräset skall klippas. Har grävt ut...
Svar
5
· Visningar
672
Senast: tanten
·
Anläggning Hej! Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love: Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska...
2
Svar
31
· Visningar
3 184
Senast: LillaMusse
·
Kropp & Själ Det här blir det mest privata jag skrivit. Och jag har ALDRIG tagit upp det med någon, men jag har utvecklats någon sorts sexuell ångest...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 885
Senast: ekra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp