Bukefalos 28 år!

Vilken typ av grus?

Sv: Vilken typ av grus?

Jag provade väggrus tidigare och det gav sig iväg och försvann.
De större stenarna på ytan av samkrosset 0-90 rullar iväg till kanten av grusningen och trycks ner i leran.
Sedan så verkar det liksom hålla fast det hela.
Det fungerar i vilket fall som helst mycket bra.
 
Sv: Vilken typ av grus?

Jag provade väggrus tidigare och det gav sig iväg och försvann.
De större stenarna på ytan av samkrosset 0-90 rullar iväg till kanten av grusningen och trycks ner i leran.
Sedan så verkar det liksom hålla fast det hela.
Det fungerar i vilket fall som helst mycket bra.

Vad hade du för underlag då?
Jord?
Duk?

Min hage är ju grusad innan i flera omgångar/lager, kanske är det skillnad då?!
 
Sv: Vilken typ av grus?

Vad hade du för underlag då?
Jord?
Duk?

Inte duk, det vill jag inte ha i hagarna.
Men annars litet olika.
Lera - det fungerade i 5-7 år innanför en grind.
Ganska så bra ändå.
Pinnmo och gammal vägbank - väggruset blandade sig med hästskiten till en allmän sörja.
Men det höll ganska så länge ändå.

Samkrossen har hittils inte blandat sig med bajset utan bajset går att skrapa bort.
 
Sv: Vilken typ av grus?

Jag har grusat på tre olika ställen i hagen med tre olika sorters grus. Det råkade bli så och alla tre sorters grus dränerar bra. Eftersom jag mockar i hagen och framförallt där det är grusat eftersom jag inte vill att gruset ska blandas upp med en massa skit för då är det snart kladdigt igen så är mitt tips att inte ta för stora gruskorn för då följer det med när man mockar.

4-8 gångsingel tycker jag är lättast att mocka i men det var också dyrast. Allting som är mindre är typ moränsand är också ganska lätt att mocka i.

Jag har även krossgrus på ett ställe men det gruset är i största laget om man ska mocka
 
Sv: Vilken typ av grus?

Tack för ditt svar:bow:

Jag gissar att det är någon typ av väg grus som är nu och det har ju hållt sig ganska bra, (bättre om de inte hade gjort av med jord massorna efter trekammarbrunns grävning och lagt det ovanpå:confused:)

Så jag börjar nog med det i den grusade delen också får jag se i den ogrusade om jag ska ta något annat underst?!

(vad skönt att det är fler än jag som inte vill ha duk i hagen:o)
 
Sv: Vilken typ av grus?

Hästar är bra på att gräva.
Och om de kommer ner till duken och sedan sätter ett ben genom den, så kan det bli så oerhört dåligt.

Jag är lite skeptisk till duk också men här nere blir det nog nödvändigt. Leran är otroligt bra på att äta upp allt material annars. Och om man lägger duk så måste man lägga ett riktigt bärlager som man trycker till ordentligt. Sedan kan man ha ett ytlager till längst upp.
 
Sv: Vilken typ av grus?

Jag tycker att det där med kanterna verkar svårast.
Där så "rinner" ju liksom gruset av duken och ner i leran så att duken kommer upp ytligare.
Jag tror att man antingen måste ha duken över hela hagen så att hästarna inte han gräva upp kanten eller göra typ en "sandlåda" där man lägger stockar, plattor eller något annat fast vid kanten så att gruset inte kan halka av ner i leran.
 
Sv: Vilken typ av grus?

Jag tycker att det där med kanterna verkar svårast.
Där så "rinner" ju liksom gruset av duken och ner i leran så att duken kommer upp ytligare.
Jag tror att man antingen måste ha duken över hela hagen så att hästarna inte han gräva upp kanten eller göra typ en "sandlåda" där man lägger stockar, plattor eller något annat fast vid kanten så att gruset inte kan halka av ner i leran.

Jag har inga direkta erfarenheter av markduk men det låter ju rimligt. Så blir det duk så kommer jag att lägga under hela rasthagen.
 
Sv: Vilken typ av grus?

Hästar är bra på att gräva.
Och om de kommer ner till duken och sedan sätter ett ben genom den, så kan det bli så oerhört dåligt.

En mycket bra synpunkt.

Då bör man tänka sig för noga om man sätter duk någonstans.
 
Sv: Vilken typ av grus?

Jag tycker att det där med kanterna verkar svårast.
Där så "rinner" ju liksom gruset av duken och ner i leran så att duken kommer upp ytligare.
Jag tror att man antingen måste ha duken över hela hagen så att hästarna inte han gräva upp kanten eller göra typ en "sandlåda" där man lägger stockar, plattor eller något annat fast vid kanten så att gruset inte kan halka av ner i leran.

Jag har "sandlådor" Runt foderbordet har jag lagt ekstockar i en fyrkant och utanför ligghallen har jag gjort en fyrkant utav betongbalkar. Funkar jättebra
 
Sv: Vilken typ av grus?

Vi har grusat många hagar genom åren. Det som har fungerat bäst är markduk och ett rejält lager med vanligt väggrus (tror det kallas för 0-18). När det har satt sig så blir det en bra och slät yta som är väldigt lätt att harva och skotta med traktorn. Det får dock inte vara för stor lutning på hagen.

Tror att de flesta gör misstaget att lägga på på tok för lite grus.

Mvh

Tora
 
Sv: Vilken typ av grus?

lite kl*

Vi funderar oxå på att hårdgöra vid grindhål och en bit in i hagen.
Då vår mark består av mycket matgjord, var vår tanke att skrapa av en del typ 10-20 cm lägga markduk och sen fylla på med grus.

Ni menar att detta inte skulle fungera?
Måste det läggas ett bärlager under duken?

Tacksam för svar

Emmsan
 
Sv: Vilken typ av grus?

Bärlagret är det du lägger ovanpå duken.

Duken skall bara se till att det du lägger på inte skall blanda sig med leran.

Tora,
Hur tjockt har du lagt?

mvh Eva
 
Sv: Vilken typ av grus?

haaha, tänkte på hur en ridbanna är upp byggd.
Då ligger där först 2-3 lager men sten/grus(de jag kallar bärlager) sen markduk och efter de själva ridbanne underlaget.

Nu har jag iallafal mailat sydsten, får se vad de tycker e lämligast.
Sen får man väl se upp för priset:crazy:
 
Sv: Vilken typ av grus?

Förlåt om jag lånar tråden lite!
Har en liten fråga angående att använda sig av gamla betongpannor som dräneringsmaterial. Är det någon som har erfarenhet av det? Vet att man ibland använder sig av det som fyllnadsmaterial på vägar. Blir det för vasst för hästarnas hovar?

Ska nämligen byta tak på ett uthus (ca 160 kvm takpannor) och tänkte att man kanske kan använda sig av det i de leriga delarna av hagarna när man mosat det med traktorn. Är det en helt befängd idé? Någon som vet?
 
Sv: Vilken typ av grus?

Det går nog jättebra om du sedan täcker med grus.
Men jag skulle inte lägga det överst.
 
Sv: Vilken typ av grus?

Lade du duk först eller öste du ut stenmjölet som det var?
Minns du vilken storlek på stenmjölet?
Hur tjockt lade du?

mvh Eva

Duk eller inte beror på vad du har för jord (lera, morän, om det är lerig/siltig jord osv). Har man lera eller lerig jord tror jag man bör använda duk eftersom risken är att gruset blandar sig med lerjorden och "geggar" ihop sig (blir lätt stenhårt vid torrperioder och dränerar knappt bort vatten alls sedan).

Någon undrade vad betäckningarna, tex 0-4, 0-18, 4-8 osv, betyder. Det står för kornstorlek på materialet. 0-18 består alltså av kornstorlekar mellan 0 mm och 18 mm. Material som inte har 0-fraktioner i sig dränerar "bättre" (större mellanrum mellan kornen som gör att vattnet sjunker undan snabbare/lättare) och packar sig inte på samma sätt. Ju mindre fraktioner, ju mer packande och vattenhållande.

Som TinyWiny skriver så är nog naturgrus bättre än kross då det kan bli vasst.. Begagnade takpannor kan nog också bli ganska vasst och en del onödigt stora bitar?


Ser nu att en del av det jag har skrivit blir liiite upprepning av vad andra har skrivit... men, men..
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 522
Senast: sorbifolia
·
Fritid Jag hade tänkt grusa under studsmattan så att jag inte behöver hålla på och flytta på den så fort gräset skall klippas. Har grävt ut...
Svar
5
· Visningar
675
Senast: tanten
·
Anläggning Hej! Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love: Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska...
2
Svar
31
· Visningar
3 190
Senast: LillaMusse
·
Kropp & Själ Det här blir det mest privata jag skrivit. Och jag har ALDRIG tagit upp det med någon, men jag har utvecklats någon sorts sexuell ångest...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 907
Senast: ekra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rumsren - hur gör ni på natten?
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Linjeavel PRE
  • Åkerfräken
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp