Vilken utbildningsnivå ska min framtida häst ha?

1

15minus

Jag har sedan barnsben varit hästtjej. Ridit på ridskola i 10 år och haft två "egna" hästar.
Efter ett uppehåll från allt vad hästar heter på ca 10 år började jag som vuxen på ridskola igen för ett år sedan. Gruppen jag rider i ligger på nivå 4.

Jag ser mig själv som en ganska medelmåttig ryttare och känner att jag vill utvecklas mer. Så därför letar jag efter en lämplig läromästare som kan hjälpa mig utvecklas mer än vad jag känner att jag gör på ridskolan.

Vad är en lämplig utbildningsnivå på en häst i mitt fall?
 
Sv: Vilken utbildningsnivå ska min framtida häst ha?

Det beror ju på vad du är ute efter?

Lite svårt för andra att svara på vad du ska ha för sorts häst, när du inte vet det själv. ;)
 
Sv: Vilken utbildningsnivå ska min framtida häst ha?

Det kan bara du och din tränare svara på, vi har ju dessutom ingen koll på vad du har för ambitioner eller vad du är för typ av människa.

Vad är dina mål med ridningen förutom att utvecklas? Och vad kommer du ha för stöd? Har du tänkt ta mycket hjälp av tränare eller bara då och då?.
 
Sv: Vilken utbildningsnivå ska min framtida häst ha?

Ja förlåt, jag hade lite bråttom och var väldigt otydlig.

Jag vill ha en häst att träna med, både dressyr och hoppning. Både själv och för tränare. Men jag vill bara träna för att utvecklas, jag känner inget behov av tävling eller liknande (just nu).

Jag vill bara ha roligt och ha en rolig häst som jag kan utvecklas med. Just nu rider jag en gammal travare men det ger mig ingenting att bara lulla runt i skogen och jag känner mig låst vid det.

Jag vill ha en häst med "lagom" utbildning. Någon som kan lära mig mycket utan att ha för mycket kunskaper som jag inte kan förvalta.
 
Sv: Vilken utbildningsnivå ska min framtida häst ha?

Jag tror att du borde ha:

Ca 14-15år
En häst som är cool i "alla" situationer
Tränad/tävlad LA kanske MSV hopp och dressyr
En häst som har gått som en riktigt allroundhäst och är van vid det mesta, en lugn trygg och trevlig individ med bra huvud helt enkelt som ändå inte är tråkig.
En häst som gör rätt om du gör rätt, inte en allt förlåtande som gör rätt även om du gör lite fel.
En trevlig okomplicerad basic häst helt enkelt :)
 
Sv: Vilken utbildningsnivå ska min framtida häst ha?

Det tycker jag låter riktigt vettigt.

I vilken prisklass bör man lägga sig för att hitta ett halvblod med de egenskaper du skrev, 160-170 cm, gärna valack, (gråskimmel:love: )

Skämt o sido, färg är av underordnad betydelse :D
 
Sv: Vilken utbildningsnivå ska min framtida häst ha?

Jadu..

Nu är det ju köparens marknad, sen beror det ju lite på hur långt du kan tänka dig att åka för att göra ett bra köp.

För på något underligt vis så står alla bra hästar till bra pris typ 50 mil ifrån en själv vart man än bor.

Men ca 50-80 000kr får man nog vara beredd att lägga även om man kan göra fynd till billigare peng.

Om det inte absolut måste vara ett halvblod kan du få en jättefin häst till bättre pris med minst samma utbildning.
 
Sv: Vilken utbildningsnivå ska min framtida häst ha?

en bra grej till kan vara att du tar med dig din tränare, eller någon annan med kunskap, som sett dig rida och känner till vad du söker efter!
Annars är det ju lätt hänt att man faller för "ögongodis" om man inte har en förnuftig utomstående med sig :angel::D
 
Sv: Vilken utbildningsnivå ska min framtida häst ha?

Jag lovar att det är svårt att köpa den häst man tänkt sig! Jag letade efter ungefär samma häst som du fått beskriven, en läromästare, 10+ som tävlat lite och iaf utbildad LA dressyr. Hoppningen inte lika viktig bara hästen tyckte att det var kul! En hamlös valack och helst inte skimmel, haha. Vad var det nu som hamnade i stallet..?

En 4 årigt sto med ett himla humör, naturligtvis skimmel och i princip bara hoppad.. Någonting gick fel .. :D

Självklart hade jag min tränare sedan många år med mig, annars hade jag aldrig vågat köpa en unghäst.
Mitt tips är att provrida så många hästar som du har möjlighet till, även de som kanske inte riktigt stämmer in till 100% på idealhästen. Rätt vad det är så står han/hon där, och det kanske inte alls är hästen du föreställt dig. :)
 
Sv: Vilken utbildningsnivå ska min framtida häst ha?

Haha vadå, menar du att man inte ska åka och bara titta på den där hästen som var så jätte söt och charmig på bilden i en annons när man inte alls skulle ha någon ny häst utan bestämt sig för att vara hästlös?

Ännu bättre att jag absolut ALDRIG skulle köpa mig en islänning utan bara FT hästar..

Vad tror du fick följa med hem? :angel:

Men jag ångrar mig inte en sekund, han är bland det bästa jag har och han kommer aldrig att lämna min ägo även om det finns risk för att det blir även en FT häst igen...
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken utbildningsnivå ska min framtida häst ha?

KL

Jag har förstått att det är svårt att köpa det man tänkt sig. Och jag är definitivt en sån som köper med hjärtat:angel:

Så jag behöver ha med en person med som använder huvudet åt mig:D

Och varför är det så att alla bra hästar bor så jäkla långt bort!?
Min man säger alltid att "det kommer fler" men jag är såå rädd att gå miste om min drömhäst. Som förövrigt bor i var och varannan häst som ser fin ut på bild:angel:
 
Sv: Vilken utbildningsnivå ska min framtida häst ha?

Jag vill ha en häst med "lagom" utbildning. Någon som kan lära mig mycket utan att ha för mycket kunskaper som jag inte kan förvalta.

Fast det där resonemanget har jag aldrig förstått mig på. På vilket sätt skulle hästen må dåligt av att ha högre utbildning än ryttaren?

Köper man en läromästare är det ju bara bra att hästen kan mkt, förutsatt att man har råd att betala den extrakostnad det innebär att köpa en välutbildad häst jämfört med en lägre utbildad. Det är skillnad på att hästen är utbildad tex medelsvåra rörelser, och att den räcker till i medelsvåra tävlingssammanhang.

En annan sak är det om hästen är för "skarp" för en mindre erfaren ägare. Men det sitter ju mer i skallen än "krusidullerna" den fått lära sig ;)
 
Sv: Vilken utbildningsnivå ska min framtida häst ha?

Det är väl ingen som påstått att en häst mår dåligt av att ha högre utbildning än ryttaren. Skälen att inte vilja ha det kan vara allt ifrån att om man inte tänker utnyttja kunskaperna (tex lära sig byte i vart steg) så är det onödigt att betala för det till att man kanske vill ha något kvar att utveckla tillsammans. En oerfaren ryttare bör ha en erfaren häst men det finns alla av kunskaper både hos ryttare och häst och en bra erfarenhet är att lära tillsammans, men kanske man bör starta på en rimlig nivå för ekipaget sammantaget.
 
Sv: Vilken utbildningsnivå ska min framtida häst ha?

Jag har sett det som resursslöseri och onödigt dyrt att ha en häst där man inte kan förvalta kunskaperna på ett bra sätt. Men ditt inlägg fick mig att tänka ett extra varv. Om man nu har de pengarna det handlar om.
En häst som är kvalificerad/har tävlat på medelsvår nivå är inte direkt gratis. Är dessutom inte många duktiga/välutbildade hästar skarpa?
 
Sv: Vilken utbildningsnivå ska min framtida häst ha?

inte nödävndigtvis, däremot kan ju hästen då gå för lättare hjälper, och för en mindre rutinerad ryttare kan det såklart ställa till besvär om man inte har full koll på sin egen kropp sas,

en läromästare, oavsett utbildningsnivå, har större känsla för när ryttaren faktiskt vill något och när det bara är "tjatter", och kan selektivt avgöra vad den ska svara med rätt rörelse på. Väldigt förlåtande helt enkelt
 
Sv: Vilken utbildningsnivå ska min framtida häst ha?

Som sagt, att det finns ekonomiska begränsningar har jag full förståelse för. Men om det bara handlar om att man inte är "värd" en så fin häst så tycker jag att man ska tänka om lite...

Alla välutbildade hästar är inte skarpa i temperamentet. Man måste ju se till individen. Åk och titta på olika hästar och hör dig för innan du åker och tittar hur hästen är och tala om noga vad du är ute efter :)
Där jag utbildade mig på ridgymnasiet tex så hade vi ett helt skolstall med hästar utb MSV dressyr (och vissa än högre) som var underbara temperamentsmässigt. Med underbar menar jag en häst som är lagom förlåtande, inte stissar upp sig för minsta lilla men ändå har känslighet så att man som ryttare "ärver" känsligheten av hästen så att säga - lär sig rida med små hjälper.
Prislappen på dessa hästar låg uppskattningsvis på alltifrån 50k till 200k beroende på ålder, gångarter, tävlingsmeriter osv. Men alla hade de gemensamt att de var bra läromästare. Och är man ute efter hobby- och träningsridning kan man kompromissa bort supergångarterna och tävlingsresultaten (förutsatt att hästen har motsvarande utbildning men kanske haft en ägare som tränat mkt men inte varit tävlingsintresserad). Tycker jag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 134
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 954
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 775
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 318

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp