Vilket är mildast?

SoffiProppi

Trådstartare
Ska köpa nytt bett till pollen då jag behöver ett lite skarpare i hoppningen och uteridning. Men jag vill inte ha för skarpt, så vilket av dessa tre är mildast?

Kimblewick (går att ha utan kedja?)

Pessoa, tredelat, 3 ringar

Pelham (går att ha utan kedja?)

Sv: Vilket är mildast?

VARFÖR vill du ha UTAN KEDJA?! :eek: Det är ju nästintill djurplågeri och lika dåligt som det hemska pessoabettet!

Många tycker att bett med kedja är hemskt och blablabla och att pessoabettet är så bra eftersom det inte har massa 'hemskheter' på sig som ett kedja. Snarare är betten med kedja mildare mot hästen än ett pessoabett eftersom kedjan hindrar ryttaren från att ta FÖR MYCKET i hästen och när ryttaren gör det protesterar hästen. På ett pessoabett viker hästen oftast bara in näsan och springer 'så vackert på tygeln'.

Jaktkandaret är rätt milt, beroende på hur du själv är när du rider. Pelhambettet kan fungera som ett vanligt tränsbett vanligtvis om du rider på två tyglar, har du två tyglar kan du välja att ta i stångtygeln när du behöver ett extra stopp.

Kom ihåg att så fort bettet är ett stångbett eller har hävstång bör det vara ett rakt bett för att slippa obehag hos hästen.

Senast ändrad:

Jag undrar samma sak som Sorbe, varför vill du ha utan kedja? :o

VARFÖR vill du ha UTAN KEDJA?! :eek: Det är ju nästintill djurplågeri och lika dåligt som det hemska pessoabettet!

Nej, alltså jag bara undrade... :D Har INGEN erfarenhet av dessa bett. Har hört av flera att de är mildare utan kejda :confused:.

Vrf gillar du ej pessoa? o vad hade du valt?

Skrev till lite i mitt andra inlägg. Läs där.

Varför jag HATAR pessoabett, snarare, är för att det är ett hemskt bett helt enkelt!
Det är bara stopp i det bettet. När du tar en förhållning med pessoabettt trycks det uppåt i hästens mun, mot tänderna och kan ge skador på mungipor, tänder och gomtak. När ett bett trycker så vill hästen höja sitt huvud för att den vill unkomma smärtan i munnen. Samtidigt som det trycker i munnen trycks även en bit av bettet åt sidan så det trycker hästen i nacken, då vill hästen sänka sitt huvud för att undkomma den smärtan. Kan du tänka dig hur hästen känner här? Dubbla signaler så det skriker om det.

Du kan aldrig få ett bra och stabilt stöd till hästens mun genom pessoabettet eftersom det hela tiden glider i bettringen. Du vill ge hästen eftergift när den gör rätt, för att göra det på ett pessoabett måste du släppa ut hela tygeln och det vill man inte.
Eftersom bettet fungerar som det gör krullar hästarna oftast ihop sig och kröker på nacken. Hos orutinerade ryttare ser det 'snyggt' ut, men de missar ju det hela, formen kommer bakifrån, hästar som rids på pessoabett har oftast bekbenen hemma i stallet och ryggen någon annanstans.

Senast ändrad:

Många tycker att bett med kedja är hemskt och blablabla och att pessoabettet är så bra eftersom det inte har massa 'hemskheter' på sig som ett kedja. Snarare är betten med kedja mildare mot hästen än ett pessoabett eftersom kedjan hindrar ryttaren från att ta FÖR MYCKET i hästen och när ryttaren gör det protesterar hästen. På ett pessoabett viker hästen oftast bara in näsan och springer 'så vackert på tygeln'.

Jaktkandaret är rätt milt, beroende på hur du själv är när du rider. Pelhambettet kan fungera som ett vanligt tränsbett vanligtvis om du rider på två tyglar, har du två tyglar kan du välja att ta i stångtygeln när du behöver ett extra stopp.

Kom ihåg att så fort bettet är ett stångbett eller har hävstång bör det vara ett rakt bett för att slippa obehag hos hästen.

oj vad du verkar kunna! :eek::bow:

Jo, alltså, jag gillar inte att ta för mycket i hästen och är mjuk (enligt tränaren).

Pelhambettet, jag hade isåfall haft delta o vanliga tyglar. Men det finns ju flera versioner av betten, bägge finns på stång o delat/tredelat. Är stång bäst?

"Mildast" är en svår definition, men dom betten som är snällast och ger hästen tydligast signaler är kimblewick och pelham.
Dessa ska användas med kedja! Utan kedja får man enbart effekten att det blir ett tryck över nackstycket + att bettet trycks högre upp i hästens mungipor när man tar i tygeln
(och en häst har aldrig lärt sig att nacktryck + ett bett som flyttar sig uppåt i munnen betyder samma sak som en förhållning, snarare skapar det obehag och diffusa signaler för hästen)
Precis samma sak händer med ett pessoabett.

Pelham och kimblewick verkar på i princip samma sätt (förutsatt att mundelen ser likadan ut då), skillanden beror på var du fäster tygeln. Ju längre ner man fäster tygeln desto skarpare blir det.

Ett pelham har dock den fördelen att man kan använda två tyglar till det, en fästs i den övre ringen och en i den undre.
Då kan man rida på den övre (mildare) tygeln i den mån man kan, och behöver man lite skarpare kan man bara ta i den undre tygeln. Väldigt smart, men då krävs ju att man behärskar att rida med två tyglar ;) Annars använder man ett delta mellan övre och undre ringen som man sedan fäster tygeln i.

På både pelham och kimblewick är rak mundel att föredra, eftersom en ledad mundel "förstör" hävstångseffekten, som är hela meningen med bettet.

Hoppas det var till hjälp!

(Oj, jag hade bara tänkt skriva ett kort & snabbt svar :o:D)

Som sagt, man kan säga att så fort ett bett har kedja så ska det vara rakt för att hästen ska slippa obehag!

Prova rida med ett rakt pelham (vad för mundel du behöver beror på hästen, gummipelham rekommenderar många, men mundelarna är så fasansfullt breda att vissa hästar absolut inte kan gå med sånna! Prova dig fram helt enkelt!) och sen två tyglar, har du en tränare så be den visa dig kandarfattning. Som sagt, du behöver bara ta i stångtygeln (den nedersta) när du känner att det behövs, som ett extra 'nödstopp'.

Skrev förövrigt till mer i det andra inlägget, om pessoabettet, värt att läsa!

Sätt på en sån om du vill att hästen ska slippa lite av kedja mot sig, annars går det att byta ut mot en gammal snokrem eller liknande.

*knapplån och trådkapning*
Måste bara fråga, eftersom det verkar vara många duktiga personer här:bow:
Jag har ett tredelat pelham från sprenger, använder det inte men tanken är att jag ev. kommer använda det som "betsla upp" bett på tävling. Hästen är känslig men även otroligt stark och hmm...målmedveten:angel:

Min fråga är alltså vad ni tycker om detta bett, ett Tredelat HS sprenger pelham, och om man ska rida med delta eller två tyglar?:laugh:

Som sagt, stångbett bör ha rak mundel för att slippa obehag hos hästen.

Skrev till lite i mitt andra inlägg. Läs där.

Varför jag HATAR pessoabett, snarare, är för att det är ett hemskt bett helt enkelt!
Det är bara stopp i det bettet. När du tar en förhållning med pessoabettt trycks det uppåt i hästens mun, mot tänderna och kan ge skador på mungipor, tänder och gomtak. När ett bett trycker så vill hästen höja sitt huvud för att den vill unkomma smärtan i munnen. Samtidigt som det trycker i munnen trycks även en bit av bettet åt sidan så det trycker hästen i nacken, då vill hästen sänka sitt huvud för att undkomma den smärtan. Kan du tänka dig hur hästen känner här? Dubbla signaler så det skriker om det.

Du kan aldrig få ett bra och stabilt stöd till hästens mun genom pessoabettet eftersom det hela tiden glider i bettringen. Du vill ge hästen eftergift när den gör rätt, för att göra det på ett pessoabett måste du släppa ut hela tygeln och det vill man inte.
Eftersom bettet fungerar som det gör krullar hästarna oftast ihop sig och kröker på nacken. Hos orutinerade ryttare ser det 'snyggt' ut, men de missar ju det hela, formen kommer bakifrån, hästar som rids på pessoabett har oftast bekbenen hemma i stallet och ryggen någon annanstans.

ah, jo, det "makes sence". Jag vill VERKLIGEN inte få honom bakom hand lr dylikt. Känns som om kimblewick/jaktkandar känns bäst just nu, dock finns ej i hel rak modell? Enbart med "guppet" på.

Sedan har jag ALDRIG ridit med 2 tyglar. :angel:

Sätt på en sån om du vill att hästen ska slippa lite av kedja mot sig, annars går det att byta ut mot en gammal snokrem eller liknande.

Okej

Jag vill tacka dig ofantligt mycket för dina mycket kloka svar! :bow::bow: Detta är varför jag älskar bukefalos, alla kloka, duktiga människor som finns till hands när ens egen kunskaper inte räcker till. :bow::love:

Tack för svaret! :bow: Ser att ni tänker ungefär samma, det känns bra :D

Nu låter jag väl jättegrön, men vad menas med ledad? :o

Okej

Jag vill tacka dig ofantligt mycket för dina mycket kloka svar! :bow::bow: Detta är varför jag älskar bukefalos, alla kloka, duktiga människor som finns till hands när ens egen kunskaper inte räcker till. :bow::love:

säger detsamma:bow:

oftast iaf:angel:

Ledad är när den är 'bruten', som tvådelad och tredelad, det är ett annat ord bara.

Tvåledad är ett annat ord för tredelat, den är 'bruten' på två ställen = tre delar.

Varsågod.

Däremot kan jag inte direkt säga att jag kommer på någon som bytt ut en kedja mot en snokrem på ett pelham eller jaktkandar, bara på hackamore, men det går säkert lika bra, annars kommer väl en jag vet och skälle på mig. :crazy: :D Haha.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 070
Senast: Sesca
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 393
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 050

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Balkong 2025
  • Störiga saker vi stör oss på, del 39

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII