Vilket bett kan passa honom?

Zuzzi

Trådstartare
Har en häst som är rätt orolig i munnen vid ridning. Han är en f.d. travare så vid körning har han inga problem att ta stöd på bettet men när jag rider och vi försöker komma till jobb är det mycket jox med bettet. Han har svårt att ta stöd och drar gärna huvudet neråt i skritten och försöker få långa tyglar.

Vi använder tredelade bett då han inte kan ha tvådelade, han blir vansinnig på dom :crazy:

har liten mun.

har funderat på att köpa ett rakt bett. Vad har dom för inverkan på hästens mun? Hur ligger dom?

Sv: Vilket bett kan passa honom?

jag använder tredelat och rakt bett till mitt heta vbltravarsto.
hon höll på och grejade massa med sitt tredelade förut, jag testade ett rakt och det blev stor förändring, hon grejar inte alls med det och har även slutat greja med det tredelade när jag använder det.
jag kan tycka att det är ngt svårare att ta ledande tygeltag när jag rider på det raka bettet, och ibland när vi galopperar på fält och sånt biter hon sig lättare fast när hon blir het.
hon har också liten mun men det ligger bra i munnen på henne, jag tycker du ska testa det, tror att många hästar gillar rakt bett.
det sägs att det är ngt skarpare än delade bett men jag vet inte om jag tycker det är så stor skillnad.

men de låter ju bra! :) Med tanke på att det är rakt gäller det samma storlekar som vanliga delade bett?

Zuzzi skrev:
men de låter ju bra! :) Med tanke på att det är rakt gäller det samma storlekar som vanliga delade bett?

Samma storlek gäller för rakt bett! Köp inte för stort!
Det ligger mer stilla i munnen och de har inte lika mycket "att leka med" om de brukar göra det..
Skulle också rekomendera att prova ett rakt bett! Men ge det en månad om det inte funkar direkt! Kanske gillar han/hon det inte direkt, men kommer kanske göra det om den får prova ett tag
*ge inte upp efter första ridturen menar jag;)*
Min häst går stadigare med det raka bettet och han gillade det från första stund!

Jag tycker att eggbett (fasta ringar) är väldigt bra om hästen är orolig i munnen, den ligger stadigare. Har ett tredelat eggbett på min ridtravare, han kan oxå bli het och dra ner huvudet, men då gäller det att vara med, med säte och skänklar :smirk:. Tvådelat funkar inte på honom heller då han inte gillar nötknäppseffekten uppe i gommen :crazy:.
Rekomenderar detta bett skarp, ibland behövs så lite för att det ska bli så bra :bow: :bump:

Ett odedat, svagt böjt tycker jag du ska prova.(med fasta ringar så att det blir så stadigt som möjligt) Se till att du får rätt storlek. ofta har hästar en storlek mindre på oledade bett. Hästen kan inte joxa med det bettet och när munnen är lugnare kan du succesivt gå över till tredelat igen om du vill.

är det ett sånt här du menar?
rid10.JPG

Det här är ett tredelat med fasta ringar, tycker han att klart trivs bättre med detta än vanliga tredelade med rörliga ringar men även med detta så joxar han med.

Ett annat bettips. Nu vet jag inte om du ska tävla dressyr med din häst, för detta är ett westernbett och jag misstänker att det kanske inte är godkänt för dressyrtävling. Men, men, Ett 3-delat Billy Allen bett. Det är ledat, men lederna kan bara röra sig lite grann. Hästen kan inte vika bettet bakåt och krångla med det. Jag har ett sånt till mitt sto som jag provat mängder av bett på. Hon lekte och joxade som tokig med alla och slängde tungan över emellanåt. Men när jag började rida på detta bett fick hon en lugn mun. Fördelen är ju att du kan ta ledande tygeltag och att du kan vara mera nyanserad i tygelhjälperna när inte båda sidor sitter ihop som det blir med ett odelat bett.

Vill någon vara vänlig och förklara vart man får tag på ett billy allen bett i storlek 10-10,5? ;)

Min systers vbl.travare hade lite problem med att han gärna "joxade" med munnen och ville inte ta stöd när hon red lektion (=krävde lite mera av honom).

Vi hade ut en tandläkare/veterinär och kollade bara förra veckan, hon hittade inga fel alls i själva munnen, men hon kortade sidostyckena ett hål för att han skulle få mera stöd (blev ca 1,5-2 veck i mungipan, vi hade ca 1 veck förut, eftersom vi tyckte det såg ut att "dra åt" förmycket i munnen annars).

Det hjälpte :idea: Nu stödjer han bättre på bettet och kör inte upp/ner huvudet.

Sen tyckte hon också att vi skulle pröva med fasta ringar (=ännu stadigare) , så det ska vi också skaffa sen. (nu går han på vanligt tredelat med liten droppe).

Tänk att det kan vara så simlpa orsaker ibland.. Kom inte ens på tanken att han kanske trivdes bättre med lite mera tryck i mungipan.

Senast ändrad av en moderator:

Säger som de andra, prova ett mullen mouth med fasta ringar.
Globus har ett som är billigt.
jag gick ner en storlek i det raka, och det sitter som en smäck.
btrakf.jpg

joneya skrev:
Vill någon vara vänlig och förklara vart man får tag på ett billy allen bett i storlek 10-10,5? ;)
Det behövs inte!
Min häst är inriden och jag rider honom alltid med ett Billy Allen 5". Det motsvarar 12cm om jag minns rätt... Men jag var faktiskt tveksam till en början då jag läste storleken men när jag satte på honom det så brydde han sig inte ett dugg och det stack inte ut ur munnen som jag trodde att det skulle göra!

Och på alla andra bett som han har måste jag ha 10-10,5cm annars blir han knäpp och bara tuggar och drar men han rör aldrig sitt BA och det fungerar perfekt!!

jag tycker verkligen att du borde prova ett om du inte är låst vid "engelska bett" det är ju också en fördel då dom är ledade på ett sådant sätt så att sidorna rör sig oberoende av varandra, jag vet itne men det borde ju vara skönare för hästen, eller :confused: men det är väl från häst till häst...

Ett kallblod i vårt stall (travare) har vi provat sätta: smala, tjocka, tvådelade, tredelade, raka m.m. men det finns inget som han tycker om.. Och han har inga problem med tänderna heller!! :confused: Så vi börjar snart få slut på idéer :(

Har ni prövat ditt BA bett på kallblodet? ;)

Sista bettet jag ska pröva innan jag helt ger upp med min pålle är nog ett syntetbett av något slag. Jag har också prövat det mesta - just nu har jag två av hästtandläkarnas favoritbett skrotande på en hylla i stallet (tredelat och ett rakt muffbett (som det på bilden i ett av inläggen ovan)). Storlek 10,5. Har även prövat sweet iron (tunnt westernbett), vanligt bett, läderbett och bridong. Och självklart har man kollat tänderna.

Jag kan tänka mig att många hästar inte gillar känslan av metall mot tänder eller laner och av rädsla för detta ogillar bettet. Dessutom skulle inte jag vilja gå omkring med en något i munnen - Sånt man stoppar in i munnen brukar man ju tugga sönder och svälja, det är nog nästan en reflex hos de flesta, förutom riktigt bettvana hästar (och numera en reflex hos min häst eftersom han fått gå bettlöst de senaste 2 åren). Nu e pållen så bortskämd att han lika gärna kan få gå utan bett :D

Det är lite klurigt eftersom han ska använda det på travet :confused: Då måste han ha ett godkänt bett och då är det svårare :crazy:

Jag får känslan av att han har en ytte pytte liten mun!
Jag vill att bettet ska ligga två fingrar från 1:a kindtanden men när man sätter det så åt honom så håller han på och lyfter och leker med det! Spänner man det med tre rynkor som man läst i böcker så rör han det inte lika mycket men då ligger det mot kindtänderna och det kan man ju inte ha, det förstör väl tänderna, eller???!!

Jag vet inte hur det är inom trav. Har hört att flera galopphästar vid obduktion har fått inflammationer i lanerna som gör att det mer eller mindre blivit en hålighet i lanerna där bettet har legat..

För att förstöra tänderna måste hästen troligen gå och bita hårt i metallen hela tiden. Gör han detta?

"Fråga" hästen vart han vill ha bettet. Det är garanterat aningens obehagligt när metallen slår mot tänderna, men detta skadar egentligen inte hästen, och om hästen lägger sig på eller om kusken tar i tyglarna så kommer bettet ändå att kunna gå mot tänderna - så det är svårt att gardera sig från att det ska hända bara genom att ha bettet någon cm längre ner i munnen. Vill han ha det högt är det kanske där ni bör ha det?

Jag tror att ett rakt bett kommer ligga bra i din hästs mun.Speciellt om han är lite orolig.Ett rakt med med fasta ringar ligger mycket stadigare.
En del kan tycka att det är svårt att 'rida' hästen på rakt bett eftersom det blir en hel annan kontakt än vad det blir med ett två eller tredelat bett, själv rider jag bara på rakt bett och hästarna trivs super.

Ett rakt bett med fasta ringar är nu inköpt och ska testas att rida på ikväll! :) ska rida ut å lunka lite så han kan få tjaffsa hur mycket han vill om det ska vara så :p

Rider du med nosgrimma? Vad för någon?
Ibland kan det vara småsaker som gör det, man kan behöva flytta upp/ner sidostycken eller nosgrimma osv.

Zuzzi skrev:
är det ett sånt här du menar?
rid10.JPG

Det här är ett tredelat med fasta ringar, tycker han att klart trivs bättre med detta än vanliga tredelade med rörliga ringar men även med detta så joxar han med.

Ja precis! Jag gillar dem i alla fall, naturligtvis tog det ett tag för hästen att vänja sig, men efter några veckor så var han så nöjd så :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 252
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
531
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i... 2
Svar
27
· Visningar
2 849
Senast: villhöver
·
Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 214
Senast: Pinus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka