Vilket bett tycker ni är bäst ?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare SenslessLife
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 807
S

SenslessLife

Rider nu på vanligt 2-delat tränsbett, men vill nu byta, eftersom det inte passar min häst perfekt .. Har funderat på Kimblewickbett eller 3-delat fullcheek, är det något som ni rekomenderar till en stark och ganska pigg häst som man tränar dressyr och rider ut med mycket ? Snälla, hjälp mig :crazy:

Sv: Vilket bett tycker ni är bäst ?

fullcheeken är till för att förbättra svängradien lite kortfattat.
Jaktkandaret har större bromseffekt lite kortfattat.

Varför provar du iinte helt enkelt ett tredelat tränsbett?
Speciellt om du är inriktad på dressyr.

Under dressyrträningen så ska man sträva efter att ha ett så milt bett som möjligt, testa ett vanligt tredelat t ex. Vid uteritt kan man behöva använda ett skarpare bett tills man lärt hästen att lyda på det milda bettet, det kan vara en bra ide att rida med två tyglar på ett jaktkandar, och ha den ena tygeln fäst i nedre delen som nödbroms.

Jag föredrar raka bett eller tvådelade. Tredelade kan trycka på lanerna om det inte är rätt inpassat eller har för lång mittdel. Eggbett är en favorit. Fullcheek är bra då det ligger still (föredrar tvådelat även där). Kimblewick är bra när det är tungfrihet. Olika hästar gillar olika typer av bett. En del tycker inte om när det trycker på tungan (raka bett), en del tycker inte om när det trycker på lanerna (tredelat). Prova dig fram och byt bett lite då och då för att undvika tryckskador i munnen. Allra bäst är ju om en veterinär/tandläkare hjälper dig att prova ut.

Kanske överflödigt svar.. :bow: men prova rakt tränsbett tycker jag :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 480
Senast: Edla
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
952
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling... 2
Svar
21
· Visningar
1 222
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka