Vilket bett?

anjescka

Trådstartare
Jag håller på o bli tokig :confused: jag har just nu ett lite grövre tvådelat, han verkar rätt nöjd, tuggar/gapar inte o känns mjuk o fin. men nu har jag tankar på att köpa ett nytt och tydligen är tvådelat inte alls bra sa min tränare?
Han är inte stark i munnen så jag vill ha så milt och mjukt som möjligt, men då han har en del nerver o fuffens för sig ute kan jag inte bara köra bettlöst hela tiden tyvärr.
Vad har ni för bett, varför har ni det, och vad anser ni är det "mildaste" bettet? :)

Sv: Vilket bett?

För att citera min tränare: "If it ain't broken, don't fix it!"

Det mildaste bettet är det som får hästen att kännas "rätt nöjd, tuggar/gapar inte o känns mjuk o fin". Och det gör ju din häst. Så varför ändra när det funkar?

Tvådelade bett är bara skadliga för hästen om de är dåligt tillpassade och/eller man har för mycket häst i handen.

Om du vill ha ett annat milt bett tycker jag ett vanligt tredelat tränsbett är ett alnernativ. Det ligger lite mer stilla i munnen men är ungefär lika skarpt som ett tvådelat.

Det jag har nu är lite för långt, och så vill jag ha lite variation i vardagen ;)
Jag har funderat på tredelat, möjligtvis appel mouth, eller gummi, har ni nån erfarenhet av dem? :)

Alla hästar fungerar ju olika bra på olika bett.
Jag skulle nog rekommendera att du provade dig fram. Det enklaste du kan prova i början är just ett tredelat bett. Annars kan du ju bara prova ett vanligt, rakt tränsbett.
Det är en del som anser att tvådelade bett är dåliga då de bara har en brytpunkt som kan ge en "nötknäppareffekt". Det är dock inget som ska hända i ditt fall som du beskriver det.
Angående applemouth har jag bra erfarenheter från de betten. Vet inte direkt om de smakar så mycket äpple men det verkar vara rätt trevligt ändå. Stadigt på något vis. (:

242fjua.jpg

3-delat med fasta, små ringar

Använder bla till unghästarna, ligger bra i munnen. Det är ett "milt" bett med en mild ryttare ;)

Senast ändrad:

Om gummi betten är bra eller inte beroro nog på hur hästens mun ser ut och hur mkt den tuggar.

Min förra kunde inte ha det.
Gummit fick "ärr" an tänderna och blev mkt vasst och läskigt...

Som flera andra har sagt så är väl det bästa att proova sig fram.

Min nuvarande går bra på tvådelat och trivs med att ha ett tre delat att byta av med.

Lycka till!

Jag har kollat lite på fasta ringar nu, ser ju ut att kunna funka, jag får väl köpa lite nya o testa :) jag har hört att gummibett kan gå sönder och bli slitna av tänderna, men samtidigt känns det värt o chansa ifall det går, dom är ju lite mjukare eller känns iaf för mig mildare ;)

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
522
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 557
Senast: Fazeem
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 356
Senast: Freazer
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 711
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka