Vilket bett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare gusfri
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 3 252
Sv: Vilket bett?

Säger som alla andra, släng pessoat rakt ner i papperskorgen. Elakare skitbett får man leta efter!

Jag hade också, rent spontant när jag läser din text, testat ett kimblewick. Ett ganska trevligt bett om man behöver ett lite skarpare bett. Men uppenbarligen behöver både du och din häst träna mer på grundridningen, sorry, men det är ju det enda bra svaret vi kan ge. Oavsett vilken extreriör hästen har går den alltid att rida i en ärlig form, det är bara vi människor som måste bemästra ridningen och anpassa den till just den hästen. Svårt, javisst, men kan man inte rida sin häst i ett vanligt bett så kan man egentligen inte rida hästen i ett skrapare bett heller, då är det ju snarare bettet som rider hästen så att säga.

Min ena häst är byggd lite likadant som din och kan också bli rätt stark, speciellt i hoppningen men är också extremt känslig i munnen. Jag har ganska korta ben och orkar inte riktigt sitta emot så jag har haft lite svårt med henne, hon är 6 i år och fram till nu har jag haft tränsbett (bytt mellan lite olika, bla. Sprenger KK ultra, tvådelat tjockt gummi och tredelat med parerstänger) och jobbat på med det.
Känner nu att jag inte kommer så mycket längre och provade med ett tvådelat (har satt latex på länken så det är inte jätte böjligt) rätt tjockt gummipelham med korta skänklar som jag har haft på flera hästar innan henne också. Sätter en sporrem som kedja och det funkar väldigt bra. Lite starkare bett som de ändå vågar ta ett bra stöd på.

Red på det några dagar i rad i början och nu ett par gånger i veckan samt vid hoppning. Det funkar väldigt bra och hon lyssnar bättre på tränsbettet när jag har det med. Planen är att kunna rida bara på tränsbett igen och ha detta vid hoppning/tävling bara tills hon blir ännu lydigare.

Så gummipelham med korta skänklar eller jaktkandar (kimblewick) brukar funka om man vill ha bara lite starkare. Man får passa sig med sånna hästar så man inte har ett för skarpt bett (typ pessoa) så de inte bara viker in nacken och hamnar ännu mera på bogarna.
Tycker också det är bättre med delade bett om du har svårt att få igenom ställningen, raka ger inte lika tydliga och lite stumma signaler tycker jag. Tänk bara på att mittendelen på ett tredelat inte är för långt, då lägger sig länken gärna på lanerna och det gör inte hästen lättare att ställa...

Hoppas det hjälper lite :)

Glömde...
Tycker också att det brukar funka bättre med lösa ringar om man ska ha tränsbett på lite starka, stela hästar. Det ger också de tydligaste signalerna om man jämför med fasta ringar.

Så, det allra första jag hade provat är nog ett helt vanligt två eller tredelat tränsbett med lösa ringar.
Sen får man inte heller glömma att en häst som är van vid att alltid gå på pessoa, graman eller annat skarpt bett måste "läras om" lite så att man får de att arbeta bakifrån mera. Krävs lite jobb och kan ta några dagar innan det funkar som man vill

Sen får man inte heller glömma att en häst som är van vid att alltid gå på pessoa, graman eller annat skarpt bett måste "läras om" lite så att man får de att arbeta bakifrån mera. Krävs lite jobb och kan ta några dagar innan det funkar som man vill

Några dagar? Min häst var riden på pessoa i 3 år när jag köpte henne. När jag haft henne 1 år började det fungera bättre, men det hade långt ifrån försvunnit helt. Sålde henne efter 2,5 år, först då var pessoa-ovanorna helt borta.

Tycker nog man kan göra rätt stor skillnad på några ridpass om man är konsekvent.
Men det är klart att det tar betydligt längre tid innan det blir ett samspelt ekipage och hästen har satt rätt muskler

Det beror nog mycket både på hästen, ryttaren och hur länge den vart felbetslad. Första veckorna gick min häst med nosen i bringan så fort jag ens gjorde antydan till att ta tyglarna.

Jag föreslår skarpt att du ska testa ett kimblewick eller pelhalm, med delta.

Rent spontant så har du ju insett att pessoat är ett skitbett så det behöver vi inte prata mer om. Ang andra bett. Ett 3-delat D-bett är ju oftast väldigt milt. Och i jämförelse med pessoa så blir det helt annorlunda. Testa rakt Kimblewick med tungfrihet. Och rid med det för tränaren första gången. Kanske din häst skulle trivas med ett hackamore under en period? Pelham är ett annat alternativ men skarpare än KW. Upplever jag det! KW red jag min förra på och han blev tokig om jag satte pelham i munnen på honom. Testa även med ett vanligt rakt bett. Du kan ju rida på ett lite skarpare vid uteritt men försök sträva efter att kunna rida på ett bett utan hävstång och kedja.

min förra var ett kallblod och med mycket fysiskt emot sig. Men han var inga problem att rida ihop efter år av träning! Men det tog tid och mycket hårt jobb!

Lycka till!

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 218
Senast: sweep
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 553
Senast: Fazeem
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 859
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 700
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025