Vilket bett?

dressyrglasyr

Trådstartare
Hej!

Jag håller på och letar bett till min häst, än så länge har jag haft vanligt tredelat, novabett, tredelat med fasta ringar.

Det är en ganska lagon häst i munnen, men har gammla vanor sen han va hopphäst (har antagligen vart lite för hårt bettslad med ett felanpassat bett) och så fort han inte gillar bettet märker man det, då slänger han upp med huvudet och går inte i någon ärlig form.

Båda metallbetten ogillar han (tror det är för mkt "skrammel") , dock går han aningens bättre på det med fasta ringar.

Nova bettet går han underbart på, som en dröm, an märker att han gillar det, men det får man ju inte tävla (dressyr) på.

Har ni något bra betttips, ska inte ha massor med ringar och stänger, utan med en ring och helst tredelat. Milt och mjukt i hästens mun. Ska vara tillåtet på dressyrtävlingar.

Vet ni om det fins något liknande flippanbettet fast med vanliga ringar utan stång?
Vad har du på din häst?

Tacksam för svar! :D /Maria

Sv: Vilket bett?

Gummi bett får man tävla dressyr på nu för tiden, kanske en ide?? Finns även koppar bett som jag har använt på de hästar som varit känsliga i munnen, funkar även att tejpa bettet med silvertejp man får då bort den metalliska ytan ( bra även om de tuggar sönder gummibettet på kort tid)

Detta har jag till min häst som annars vill ha raka bett, men vill ha nåt att variera med.

Gummibett, vanligt tredelat med liten droppformad mittdel, normaltjockt (vanliga gummibett har annars en tendens att vara obehagligt tjocka tycker jag!) och fasta ringar.

http://www.henrikssonsridsport.se/kqgummibett.jpg

Du får tävla dressyr på det.

Sprenger WH Ultra med gummikula i mitten. Ett ljuvligt bett som hästarna gärna tar stöd på:).

*KL*
Jag tar och lånar tråden lite om det är okej? Känns lite onödigt att starta en helt ny tråd i frågan :)

Häst går nu på rakt pelham, vilket funkar bra men jag vill ändå hitta något att variera med. Tvådelat bett är uteslutet då hästen inte tycker om detta (får svårt att slappna av och stretar mot betten även på långa tyglar). Funderar på om det kan fungera bättre med ett tredelat bett? Eller något annat? Jag är newbie på det här ämnet och alltså tar jag mer än gärna emot input.
(Det är som sagt inget akut med tanke på att han har ett bett som han trivs med, men funderar ändå lite på vad för alternativ som finns)

Hästen är från början travhäst, men håller på att omskolas till hobbyhäst, om det har någon betydelse.

Tredelat är alltid värt att testa. Dock är det ett tredelat tränsbett du ska ha isf. Ska du rida på stång är rakt odelat det bästa. Tredelat med lösa/fasta ringar, t.ex. eggbett, fullcheek och med D-ringar. Jaktkandar är också något som kan vara värt att prova, t.ex. med tungfrihet.

Min fd travare trivs på rakt odelat med lösa ringar, tredelat D-ring med kopparrulle i mitten, tredelat med fullcheek och jaktkandar med tungfrihet. Använder rakt odelat med lösa ringar när vi tömkör och tredelat när jag rider. Jaktkandaret använder jag inte så mycket, hade det bara liggande hemma och testade det för skojs skull.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Nevermind
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
519
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 903
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 553
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet