Vilket foder??

det låter onekligen udda med att en hunds tänder skulle kunna filas ner av torrfoder... och du, pinnar är inga bra leksaker. de kan flisa sig och fastna i tanköttet eller ännu värre matstrupen. hudben eller märgben är mycket bättre att tugga på!
 
Mina hundar har ingen tandsten och de har aldrig sett en tandborste. Dock får de foder med tuggmotstånd och märgben.

Om hunden inte äter det som bjuds skulle jag låta den svälta. Få hundar svälter sig själva till döds utan de äter när de blir hungriga nog.
 
skulle aldrig svält amin hund då han är utställningshund och jag akn inte ha han mager. Jga försökte med den metoden förrut och han DÖR hellre än att äta han var så mager ett tag att revbenen syndes och jag fick lov att ha täcke även under sommaren på han just för att inte få några anmälningar på mig!
Så nej tack här ska inga hundar svälta :mad: hundar under 4 år brukar aldrig ha tandsten dina hundar kansek är det?? eller så är nog dina dom enda som inte har det som är gammla.
Alla veterinärer säger att man ska borta hundens tänder 2 gånger om dagen ocg ge tugg ben som motverkar tandsten.
Båda dom här sakerna får min hund Tuggmotstånd genom att tugga på smarriga ben och tandborstning morgon och kväll.
Och min hund äter frollic och inge tandsten här inte=)

Jag tror eller jag VET att det har inge betydelse vilket foder du köper torr som halvtorr det är DU som ägare som ska sköta om hunens tänder.
Det spelar inge roll om jag äter hårt bröd elller mjukt bröd borstar jag inte tänderna kommer tandstenen iaf!! samma sak på hund :)
 
pinnar anser min brors å min syrras hundar iaf att det är det smarrigaste som finns=) ge dom en pinne så skiner dom som solen.
Min lilla hund kan du ge en pinne till han bara kollar på dig och dt ser ut som han tänker va ska JAAAG tugga på den?? nä du tugga själv och så går han :rofl:

han tuggar bara på tuggben man köper i affären bara det bästa duger åt min snobbhund :D han är väldigt kräsen min hund.
men utställningshund som han är så vill man ju ha dom lite stroppiga :)
 
Alla veterinärer säger att man ska borta hundens tänder 2 gånger om dagen ocg ge tugg ben som motverkar tandsten.

Jag har då aldrig hört en enda veterinär säga det...
 
Jag gissar på att din hund är en otroligt bortskämd vovve, men vill du ha det så är det okej. Jag skulle dock aldrig orka krusa med maten utan mina får äta det som bjuds.

Vad gäller tandsten så har ingen av våra hundar haft det i någon större utsträckning och det utan tandborstning. Den hund mina föräldrar har nu är fjorton år och har det senaste året börjat få lite, men det beror på att han inte orkar tugga och gnaga lika mycket längre.
De veterinärer jag talat med anser att hundens tandvård sköts bäst med gnag och tugg på riktiga ben, dvs inga små tuggknutar. En frisk och pigg hund ska kunna sköta sin tandvård själv.
Kanske är det annorlunda med små hundar som blivit bortklemade.
 
Är du medveten om att de flesta tuggben av pressad hud består av hund- och kattskinn?

Sedan kan jag inte hålla med om att utställningshundar ska vara stroppiga. Det gör dem bara odrägliga att tas med.
 
nä det viste jag inte bläää vad äckligt skulel aldrig köpa sånna ben iaf.
Jag köer bara ben där jag vet vad det är jag köper kohud eller älgskinn
Bortskämd är han väl direkt inte han tycker bara inte om vissa martätter skulle du låta ditt barn svälta bara för den inte tyckte om en viss maträtt??
Är det inte bättre att då ge vad den vill ha??

Jo då utställningshundar vill man ha lite stroppiga i attityden så att dom går lite sroppigt och höjer huvudet. Att hälsa på en anna hund på en utställning då blir man mördad av alla blickar man får!
Dom flesta på en utställning är lite snobiga hälsar inte man går där med sin hund. JAg håller mig lite för mig själv ja blir så nerrvös att jag bara blir otrevlig så därför vill jag vara ifred före utställingen men efter när allt är över är det bara att komma fram OM det går bra. Är ruskigt dålig förlorare :o :D
Min hund är långt ifån odräglig han går lydnad 2 utan problem han skäller inte. Det enda han har problem med är att hålla hullet och har svårt att tugga allt för stora bitar som torrfodret brukar vara. Valpfoder är i småbitar men han är 6 år och ingen valp!
Därav köper jag frollic för han tuggar det utan problem han älskar det han håller vikten han är mer piggare hans päls är bättre((vinner mer utställningar) JAG tycker att frollic är bäst. men det kanske inte funkar lika bra på andra hundar som du säger vissa kanske inte tål det.Men det gör min=) :)
 
Jag kör faktiskt samma metod på alltför bortskämda barn. Vill de inte ha, får de svälta. Jag ger dock inte mat som de finner äcklig till vare sig hund eller barn, men det trugas inte.

När det gäller utställningar verkar det skilja sig enormt mellan raserna. Inom min ras hälsar man gärna, uppfödare och utställare låter gärna nyfikna hälsa på deras hundar och det utbyts träningstips. Få är snobbiga och stroppiga och de håller man sig undan ifrån.
Kanske beror det på att prestigen är lägre inom min ras. En uställningsmerit är inte sådär jätteviktig, utan det är ju brukset som räknas.
 
det är GRYMT att tvinga in barn mat som dom bara hatar. skulle aldrig falla mig in att sätta ett barn framför bordet och säga där sitter du tills du har ätit upp fisken när jag vet att ho inte tycker om fisk.
Vi alla tycker inte om nått nått vi tycker är så äckligt att vi nästintill spyr. Att då tvinga i maten endå är grymt :mad: hund som människa spelar ingen roll!!

angående utställnigen så håller jag med större hundar som din rottis vill man ju ha lite cola och inte stroppiga den är ju skapad för nått helt annat än att trippa runt på en liten ring=)

Min ras är just avlad för att se snygg ut å inget annat=)

förr i tiden fick BARA adelsmän å kungar äga denna ras om någon "vanlig" ägde denna ras blev dom avrättade :crazy:
 
Våra hundar får Purina Pro Plan och har prövat några olika eftersom hundarna kommit in i vårat liv med olika foder och i olika åldrar men Pro Plan är i min åsikt det överlägset bästa jag har stött på. Blanka fina pälsar, bra magar, relativt lite bajs (i jämförelse alltså) dvs det mesta av maten tillgodogörs av hundarna. Dessutom luktar det inte så mycket och verkar smakligt med tanke på aptiten (också i jämförelse)...
 
Nu blir jag förnärmad! Utställningshundar är i mina ögon helt vanliga hundar vars hussar och mattar har ett intresse för utställningar :). I helgen var jag och hälsade på uppfödarna till min blivande hund, de har tolv hundar av vilka flertalet ställs ut. Alla deras hundar är underbara och gosiga :love:!

Att man inte vill hälsa på en utställning har oftast ingenting med "stroppighet" att göra. Många hundägare vill inte att deras hundar ska hälsa på alla man träffar, det ger inte hunden någonting! I stället har de några trevliga hundkompisar hemmavid och när de är på utställning koncentrerar de sig på vad de ska göra där :).

Självklart finns det undantag, vissa utställare ÄR otrevliga, men surpuppor hittar man tyvärr överallt...
 
jag tror nog att det är en myt att tuggbenen skulle vara gjorda av katt eller hundskinn. huden borde vara tunnare i så fall. eller? :o
 
Det är ingen myt. Huden på både hund och katt är tjockare än man tror och tänk på att man pressar ihop huden i benen.
 
VAD? du kan tänka dig att köpa kohud eller älgskinn, men INTE hund- och kattskinn? Vad är det för skillnad? Det är djur hela skiten och det är väll lika synd att det är en slaktad ko som en slaktad katt!?
 
min gammelhund är elva år, har aldrig sett en tandborste o äter lika mkt torrfoder som burkmat o dyl. Däremot har han massa ben att knapra på o sköter sig mest själv då han går lös hela tiden han är hemma. Det var likadant med hans mor och syster som blev 17 och 16 år gammla. Inga problem med deras tänder. Dom kanske är väldigt tåliga hundar, men det tror jag inte har med ngt annat än hur de blivit behandlade o göra... Tror helt klart att det daltas en hel del med många hundar, men visst ställer man ut tillkommer ju vissa saker, men det är ju inget jag sysslar med trots att han är väldigt vacker min gammelgubbe..=)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Bomullstussen äter dåligt och är för tunn och jag skulle vilja hitta ett energitätare torrfoder för små hundar (hon vägrar dessutom äta...
2
Svar
26
· Visningar
1 389
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 999
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej ska åka och hämta en american bully tik på ca 1 år i veckan. Hon är en omplaceringahund. Jag skulle behöva alla tips jag kan få om...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 184
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Hej! Har en liten valp som nu börja få upp sina permanenta tänder, men mitt otränade öga tycker de sitter lite fel. Är det så illa som...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 992
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp