Vilket foder??

B

Bammy

Hej.
Undrar bara vilket typ av foder som Ni använder till Era valpar...
Har själv en rottisvalp :banana:
 
Man brukar ge det som uppfödaren givit tidigare, foderbyte när valpen är liten är inte att rekomendera.
 
Jo, hade tänkt det först men hon har givit henne rått kött och det kanske inte jag hade tänkt mig. jag vet inte det kanske är jättebra... Men det känns ju som om det vore svårt att hantera..
 
När min hund var liten valp så var hon inte intresserad av det torrfoder uppfödaren rekommenderade och påstod att hon fått...vi köpte Klass färskfoder och det är superbra. Finns andra märken med såklart. Hundarna får finfina magar och bra utveckling!
 
jag ger min vuxne hund som har svårt att hålla hullet Frollic
Valpen som jag får hem om 7 veckor kommer få valpfoder som uppfödaren har!
 
hihi ja det trode jag med. men när veterinären rekomenderade frollic som helfoder till min lilla hund(3kg) just för att få han att gå upp i vikt så gjorde jag det=)
Och han har verkligeb gått upp och han älskar det verkligen så han få ha det som helfoder nu=)

Tiken jag får hem ska jag ge "vanligt" foder till hoppas hon har det lättare med vikten frollic är både krångligt(det blir hårt) och DYRT.!!
 
Frolic är godis och ett relativt dåligt sådant. Det innehåller för mycket majs och fiskmjöl. Det finns också en hel del hundar som inte tål detta foder.
 
på min hund funkar det bra på iaf han mår som en prins och han har aldrig varit så fin i hullet som nu när han äter detta=)
Sedan är det "blött" och lätt att tugga och sliter inte lika lätt på tänderna. Så min uppfattning är att frollic är bra iaf=)
vad gör det om det innehåller mkt majs?? majs är ju bra och finns i massor av torrfoder med=)
Fiskmjöl är väl heller inge farligt utna bara nyttigt fist är nyttigt!
 
Majs har väldigt låg smältbarhet och många hundar kan inte smälta det alls. Det är inte speciellt nyttigt för hundar.
Majs är en jordbruksprodukt och det är inte hunden gjord för att äta. Kolhydrater bör komma från ris och liknande.

Fiskmjöl är en biprodukt och inte alls att jämföra med fisk. Fiskmjölet är skräpet som blir över och det tillsätts ofta tillsammans med soja som proteinkälla. Dock har även detta låg smältbarhet och ger mest mer avföring. Bra proteinkälla är exempelvis kycklig.

Frolics fördel är att det är ett mycket fett foder, men det finns det andra foder som är samtidigt som de innehåller mer högklassiga protein- och kolhydratkällor.

Foder till hundar ska dessutom inte vara lättuggat. Det bidrar till uppkomst av tandsten. Hunden har tänder för att de ska användas och även små hundar måste få jobba med tänderna. Det görs enklast genom att ge hunden märgben, foder med tuggmotstånd och liknande.
 
men då är ju inte nått torrfoder bra eftersom det inte heller är hundens natur att tugga på torr mat.Utan dom är ju rovdjur och äter blött kött från djur de dödat!!

Jag vet en katt som dom fick avliva just för den hade ätit torrfoder som har slipat ner hans tänder så han inte kunde tugga.
Att ha frollis som är blött är ju bra lätt att tugga. Jag kommer använda frollic på minhund som bara älskar det och har inga problem med det fodret iaf=) visst vissa hundar kanske inte tål det men det finns alltid några hundar som inte tål nått foder frollic som nått annat foder=)
 
Torrfoder är inte det optimala för hunden, det är helt sant. Dock är ett torrfoder med råvaror av högklassig kvalitet det näst bästa.
Det bästa är färskfoder i kombination med råa ben och liknande. Det efterliknar hundens naturliga matsedel.

Att torrfoder skulle ha slipat ned tänderna på en katt låter som en ren skröna. Dessutom är det ingen katt du har. Det är en hund och ska behandlas som en sådan.
Ge gärna din hund Frolic om han fungerar på det, men tro inte att mjuk, lättuggad mat är bättre än mat med
tuggmotstånd.
Jag har set svåra fall av tandsten där tandlossning påbörjats hos hundar som enbart ätit mjuk mat såsom Frolic eller burkmat. Det är ett vanligt fenomen till skilnad från nedslipade tänder. Det är något som jag aldrig hört talas om.
 
tandsten förekommer oavsätt om du har frollic eller torrfoder.
Man ska borsta hundens tänder så som man borstar sina egna dvs 2 gånger om dagen.
Borstar man inte kommer tandsten och tandlossning!
Tuggmotstånd får hunden med ben och pinnar och leksaker mm.
Nä ingen hund jag har men har hört fall som även har händ me dhundar att tänderna är på väg att slipas ner pga av torrfoder jag frågade en vet om detta och hon sa att det inte var vanligt men det förekom ibland.
Ett alternativ finns ju att man blöter upp även torrfoder som man gör till valpar :)
Men problemet med mig hund är att han inte äter då han är en riktigt kräsen sak=( hoppas å ber att valpaen inte vlir så
 
Hundar gnager och äter på ben och de är mycket hårdare än torrfoder. Hur kommer det sig att tänderna inte blir nerfilade då?

De enda nedfilade tänder jag har sett är hundar som har lagt sig till med ovanan att leka/bära på stenar.
 
ja fråga inte mig jag är ingen veterinär jag berättar ju bara vad jag har hört :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 955
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej ska åka och hämta en american bully tik på ca 1 år i veckan. Hon är en omplaceringahund. Jag skulle behöva alla tips jag kan få om...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 114
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Hej! Har en liten valp som nu börja få upp sina permanenta tänder, men mitt otränade öga tycker de sitter lite fel. Är det så illa som...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 914
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 407
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp