Bukefalos 28 år!

Vilket föredrar ni? (Foderstat)

tujunen

Trådstartare
Linfrökross + soja som ger kvot på 6.57
Eller soja + lusern som ger kvot på 6.28
Att räkna på annat är stört omöjligt då proteinet inte räcker till utan jag får då en totalt felaktig kvot. Med detta får jag upp det över 6 åtminstone, om än endast lite. I exemplen ovan är det 450g soja och 300g linfrökross respektive 450g och 800g lusern. Att fodra med mer lusern går inte, han äter det inte och redan med denna mängd så får jag nästan ta kvasten och trycka ner det i han :grin:
Detta gäller äldre häst som inte har problem att tillgodose sig MJ men däremot protein är ett rent h-vete att få i han tillräckligt av. Han har fri tillgång på hö och jag räknar med att han äter ca 10kg hö/dag, svårfödd, vistas utomhus och i grupp största delen av dygnet.
Har gått igenom alla 30+ olika fodersorter som jag har tillgång till (med lite stök och bök) och jag får inte till det på annat sätt än dessa 2 exempel. Jag ger snart upp och skiter i allt... :mad:
 
Med 300g lusern och 900g linfrö får jag en kvot på 6.09 och då med MJ över rek.
Med bara linfrö 1kg får jag en kvot på 6.16 med MJ över rek.

Hur mkt över? Ibland är det ok att ge lite för mkt, så länge de inte går upp i vikt. Tant, min gamla häst, fick ca 20% mer energi än en svårfödd tabellhäst utan att gå upp.

Annars hade jag använt så lite soja som möjligt, då detta kan vara ganska 'starkt' mot magen.
 
Har du provat med gräspellets? Bättre värden än lusern och lägre pris dessutom. Min gamling får i princip bara det och är rund och fin.
 
Soja är han "van vid" har gett det tidigare utan problem.
Potatisprotein får jag tyvärr inte tag på, provat tidigare också.
Gräspellets, vilka märken har det? Kan man ge det till häst med foderfickor?
Är ockå lite fundersam över linfrökross. Har inte fodrat med det tidigare. Fördelar/nackdelar?
 
Om jag inte kommer ihåg fel så har linfrön inte rätt sorts protein för att vara bra som proteinfoder.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 907
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 619
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Nu får ni slänga in alla era tips på vad jag ska ge till vår MAGRA häst. Han har absolut INGET över ryggen och är totalt insjunken vid...
2
Svar
39
· Visningar
5 395
Senast: Masse
·
Foder & Strö Nu står jag inför problemet att hästen jag har fått hålla igen på varje grässtrå i vanliga fall går ner i vikt av sig själv. Han är...
Svar
16
· Visningar
2 044
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp