Vilket gymnasium??

Sv: Vilket gymnasium??

Hej allihop!
Besök gärna min nyuppstartade blogg www.equuscaballus.bloggplatsen.se!
Jag har själv gått ridsportsgymnasiet på Strömsholm och berättar gärna mer om mina erfarenheter. Besök bloggen och kommentera så delar jag gärna med mig om hur det var att spendera tre år på Strömsholm.
 
Sv: Vilket gymnasium??

jag vet att traden ar lite gammal men undrar i alla fall.

"hastgymnasium" om man far kalla det sa, vore nog drommen nar jag gick genom skolan, for manga ar sedan. Men det fanns inte, enda alternativet var lantbruksskola och Vangen. Och det var inte alls som idag. Visst ar det bra att det finns, man kan ga och lara sig massor.. Som jag fick lara mig i stallet. som "hasttjej". I stallet gick jag en s.k. vanlig linje pa gymnasiet, med vanliga grundamnen, sprak matte, etc etc.. Och fortsatte sedan pa universitet och laste vidare. Och fick arbete i det field som jag var utbildad i. Hade fortfarande mina hastar som hobby under hela denna tiden..

Sa jag undrar, av alla som gar ut fran s.k hastgymnasium far ett jobb i det omradet, med betalt som de kan leva pa? Och hur manga inser att det ar en hobby av olika styrka och maste soka sig till arbetsomraden som de egentligen inte alls ar utbildade for, eller lagavlonade tjanster pga utbildning saknas? Hur manga gar tillbaka och laser pa komvux de amnen de behover for arbete i andra omraden?

Visst ar det bra, men med tanke pa antal personer som gar igenom, hur manga av de verkligen far ett arbete, hastmarknaden maste ju bli mattad nagon gang.. Min kusin dotter gick pa Lillerud, smadjur och hon har forsokt att fa ett arbete nu i over ett ar i sitt omrade.. Det finns inga arbeten..
Som sagt, detta ar bara funderingar, om ngn vill svara great. om inte, tja da svarar ingen...
 
Sv: Vilket gymnasium??

jag gick på Bollerup, men jag läste häst kombinerat med naturvetenskap. i hela vår årskurs på ca 100 pers var det 3 från häst som "bara" gick naturbruk, resten läste även natur/samhäll. bland de som läste jord var det rätt många fler som läste naturbruk än naturvetenskap, men så har de flesta av dem familjegårdar att ta över också..

första 1½ åren efter studenten jobbade jag med hästar, det var aldrig svårt att hitta jobb. det ena jobbet, utomlands, var helt okej överlag, både arbetsvillkor, boende och lön. jobbet i sverige var skitdåligt rent ut sagt, på alla fronter.

jag var ganska medveten om att jag inte ville jobba med hästar resten av livet. anledningen att jag valde ett naturbruksgymnasium var helt enkelt för att få lite häst i skolan! det var väldigt mycket lättare att orka med de tunga ämnena när det "blandades upp" med praktiska lektioner, lite kroppsarbete för att rensa huvudet är oslagbart ;) jag tror inte att jag hade gått ut med i närheten av samma betygssnitt om jag läst enbart NV.
hästjobben tog jag för att det blev väldigt enkelt just då. jag ville inte flytta hem igen efter att ha bott hemifrån mer eller mindre i tre år (bodde på internat under gymnasietiden) och de flesta hästjobb innebär att du har boende på plats. det var också ett lätt sätt att komma ut och jobba lite snarare än att gå hemma!

efter hästjobben jobbade jag som avdelningsansvarig på hästavdelningen i en zoobutik, ett jobb jag säkert inte fått utan arbetserfarenhet och vana att ta ansvar, samt hästkunnande. lagom välbetalt för min ålder, och en ovärdelig erfarenhet! nu pluggar jag något heeelt annat, men jag har aldrig ångrat en sekund att jag hade stalltjänst, ridlektioner och traktorkörning på schemat!

de flesta fd klasskompisar gjorde ungefär samma sväng som jag efter gymnasiet, hästjobb utomlands ett tag, sen "vanligt" jobb och nu pluggar de flesta av oss. de som fortfarande jobbar heltid med hästar kan jag nog räkna på en hand...
 
Sv: Vilket gymnasium??

tack for ditt svar. jag har ingen aning om upplagget pa dagens naturbruksgymnasium men den "gamla" lantbruksskolan var ju helt inriktad pa skotsel av "familjegarden" och kan nog saga 90-% av de som gick dar var just sana. Inget fel med det forstas, men det ar annorlunda idag.. LOL Manmaste nastan ha en examen i ekonomi for att kunna skota en gard.
Och att man kanblanda "skolamnen" med hasteriet ar som du sager jattebra, detblev lite det samma for mig ocksa men jag fick ta min "fritid" efter skolan och gora hasteri.. Da ar det ju mkt battre att ha det i amneslistan...
Fler som har gatt och som fortfarande arbetar inom hastomradet??
 
Sv: Vilket gymnasium??

ja, det är nog ganska stor skillnad på hur dessa skolor såg ut förr jämfört med nu. jag hade aldrig valt en sån skola om jag inte kunnat välja till NV!

ja det krävs nog en hel del företagsekonomi, har för mig att naturbrukarna läste något i den stilen, eller om det var valbart..? är lite osäker. men det är helt klart en viktig bit om man ska jobba som egen företagare, vilket många ju gör i hästvärlden.

det var verkligen guld värt att ha häst på schemat, förutom det rent praktiska kunnandet (förutom ridlektioner hade vi körning med häst, gjorde praktiska grejer som att fixa staket, mycket unghästar, hästkunskap där vi hade prov i att linda ben och knoppa man etc) så fick vi en härlig sammanhållning i klassen! i vår lilla grupp på 7 som vi hade under hästlektionerna är vi 4 som fortfarande har väldigt tät kontakt och som jag räknar till några av mina bästa vänner!

att dessutom ha hästarna så nära, vi bodde ju på skolan där det fanns ca 120 skolhästar plus ca 80 privathästar, var jättekul! jobbade man på bra och visade sig intresserad fanns det alltid chans att rida skolhästarna på fritiden, eller matcha en treåring mot treårstestet. väldigt lärorikt.

hade också gärna läst någon annans story som också gått naturbruksgymnasium!
 
Sv: Vilket gymnasium??

Jag arbetar inte som hästskötare nu, men har haft använding av min gymnasieutbildning med naturbruk/naturvetenskap/häst.
Jag gick på Bollerup 01-04. Sommaren efter tog jag en utbildning på Hästsportens folkhögskola, Strömsholm som hästskötare/arbetsryttare inom galoppsport. Jag hade tänkt söka jobb i galoppstall, och evt åka utomlands och jobba efteråt, men jag kom in på veterinärutbildningen. I galoppstall kan man hitta jobb med avtalsenlig lön.

Jag har haft nytta av min utbildning som veterinärstuderande då jag har sett/lärt saker under gymnasiet som jag känner har gett mig en bättre grund för att förstå det jag läst. Hur mjölkrobotar fungerar, hur man mjölkar korrekt, hur en unghäst ska utbildas, hur rutinerna i ett svinstall kan se ut, osv.

Jag de 3 sista åren också haft ett studiejobb där jag har haft använding för min gymnasieutbildning. Varannan helg har jag jobbat på kommunens bondgårdslekplats. Kört häst och vagn, lärt barn umgås med hästar, kor, getter, grisar och kaniner. Har fått en bra lön, men har då också varit anställd som pedagogmedhjälpare.

Så även om jag inte har varit hästskötare mer än som ett halvårs studie uppehåll, så tycker jag jag har haft stor användning av min utbildning.
Det enda jag saknade under det halva år jag var hästskötare/tränarassitent/unghästryttare var att jag inte hade lärt att laga vattenkoppar och köra traktor med frontlastare (vi hade anlägningsskötsel på Bollerup, men just detta gjorde vi inte).

Något som jag lite undrar hur det är med andra hästutbildningar idag. Ser många gymnasier marknadsför sig som ridgymnasier. Hur är det där egentligen, har man anlägningsskötsel på schemat eller är det rena ridgymnasier?
 
Sv: Vilket gymnasium??

halv kl*

Jag går själv på Strömsholms ridgymnasium nu och jag trivs överdrivet bra just nu :D
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 592
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 943
Senast: Nox
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 429
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp