Vilket jobb ger rätt till dagisplats?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilket jobb ger rätt till dagisplats?

Jag ska inte ha mer föräldraledigt på så vis att jag ska ta ut fp. Däremot kommer jag inte jobba så mycket som normalt eftersom jag tar ut kompledigt löpande så det inte blir så långa dagar och tjänstledigt emellanåt för att jobba med hästarna.

Jag har fyllt i en schemablankett, men det krävdes tydligen en speciell intygsblankett från arbetsgivaren också vilket ingen sagt förut.

Häst- och jordbruksverksamheten pågår ju allt som oftast och oftast är ju barnen med där. De saker som inte funkar med barn ligger nästan alltid på dagtid - höskörd, verkning av vilda unghästar, veterinärbesök etc.

Att ha med barn på fölvak och som i år komplicerade förlossningar där fölet fick styckas ut - hur lämpligt är det på en skala :crazy:
 
Sv: Vilket jobb ger rätt till dagisplats?

Det måste nog prövas i domstol tror jag.
Det var det som gjordes i fallet om skolskjutsen vid växelvis boende.

Men jag tror nog att Skolverket kan vara intresserade.
Kolla vad de skriver här.

Om förskola
 
Sv: Vilket jobb ger rätt till dagisplats?

Det jag kan tänka mig att kommunen backar för är att du får din "försörjning" från din ordinarie arbetsgivare (dock till viss del genom komp) men att du arbetar med annat utan ersättning.

Jag är ju rätt insatt i lagar och förordningar, både genom mina studier + att jag fortfarande arbetar inom förskolan då och då. Dock har jag inte haft något fall som ditt på mitt jobb.

Jag "tjafsade" upp till kommunalpolitisk nivå ang 15-timmarnas förläggande och det gjorde faktiskt att min kommun ändrade sina regler, dock fick inte jag dra nytta av detta då jag ändå började jobba som vanligt igen. Jag skrev dels till förskolechefen, den högst uppsatte kommnaltjänstemannen inom barn o ungdom och ordförande i barn och ungdomsnämnden.
 
Sv: Vilket jobb ger rätt till dagisplats?

Nej det verkar inte vara lönen (jag tjänar ju tex pengar om jag har turridning) utan att det är fler än en arbetsgivare. Jag har inte heller rätt till dagis om jag jobbar på grannsjukhuset.
 
Sv: Vilket jobb ger rätt till dagisplats?

Nu har jag läst lagar och föreskrifter så jag är fyrkantig i ögonen - men jag kan inte hitta något dokument som styrker vare sig den ena eller andra tolkningen.
:(
 
Sv: Vilket jobb ger rätt till dagisplats?

Nu har jag kollat med min mamma lite, enligt henne ska det på regeringsnivå inte spela någon som helst roll hur många arbetsgivare du har, däremot kan kommunerna sätta sina egna regler och leva efter dem tills någon ifråga sätter och det går till överklagan och domstol...

Om du tar ut fp så har de större rätt att neka dig de tider du vill ha, men eftersom du inte ska ta ut någon fp, eller om sambon tar ut fp så har Vidar rätt att få gå på dagis de tider du arbetar. Din sambo har inga lagliga skyldigheter att ta hand om Vidar även om han är föräldraledig för bebisen.

Ta kontakt med Barn & ungdoms nämden ganska så omgående, de tar när som helst sommarledigt och då är det omöjligt att få något svar från dem... Skicka under tiden in alla blanketter som kommunen "kräver". Ta även kontakt med någon på Skolverket som är förskole ansvarig, där kan du får mer exakta svar på just din situation och din komun.
Tyvärr kan det ta lång tid för att det ska hända något, det som ev kan snabba på processerna inom kommunen även om det inte är schysst är att ta kontakt dels med lokaltidningen/lokaltv och även riksmedia... Tråkigt men sant så brukar de flesta politiker vakna till om de får kritik från media och med tanke på att valet inte är för långt borta så kanske det händer saker lite snabbare...
 
Sv: Vilket jobb ger rätt till dagisplats?

Tusen tack för goda råd Snurrfian :bow:

Jag har fått svar från en rad kommuner som jag mailat och frågat, och samtliga som svarat hittills säger att det är mitt behov av dagistider som styr helt och hållet och att det är helt OK att blanda löneanställning och egen verksamhet. Lagen gör ingen skillnad på arbete och arbete förklarade de sitt ställningstagande med.

Från ett par kommuner har man ringt upp och speciellt sagt att de gärna ser att jag flyttar dit :o

Vi ska ha ett möte nästa måndag, jag ska samla på mig så mycket fakta som möjligt innan dess. Det gäller ju inte bara att få en bra lösning för mitt barn, utan någon får se till att kommunen följer lagen så som den sannolikt SKA tolkas, det kommer ju en rad andra familjer tillgodo också.
 
Sv: Vilket jobb ger rätt till dagisplats?

Problemet skulle ju vara från skrivbordet om jag gjorde det - det är ju bara bra om barnfamiljerna flyttar när kommunen inte har dagisplatser så det räcker ;)

Det hotet skulle möjligen fungera på politisk nivå (eller sätta igång min chef som kan förflytta berg när han drar på) men annars vore nog de flesta inblandade tacksamma om sådana som orkar bråka flyttade :p


Tack förresten Vildvittra, FannyN, b_a_l och hjortron :)
 
Sv: Vilket jobb ger rätt till dagisplats?

Men det skulle ju vara något:
"Läkare flyr Karlskoga p.g.a. korkade dagis-regler, och operationsköerna bara ökar"
 
Sv: Vilket jobb ger rätt till dagisplats?

Jo för kommunen är det redan så, de flesta nyrekryterade kollegor pendlar från grannkommunerna.

Men jag har svårt att tro att individerna på tjänstemannanivå bryr sig ett dugg om det perspektivet. De vill ju bara slippa försöka få in för många barn på för få platser eller prata med krångliga föräldrar.

Och på politisk nivå skryter kommunen om hur "populär" barnomsorgen är, att den har bland de högsta utnyttjandegraderna i landet och drivs oerhört "effektivt". *spysmiley*
 
Sv: Vilket jobb ger rätt till dagisplats?

Gå till politikerna och pressen.
Politikerna vill INTE förlora en läkare p.g.a. kass barnomsorg.

"Rösta på oss, vi sköter barnomsorgen så dåligt att du inte kan få vård, för läkarna kan inte jobba"
Jag tror inte att det är en bra valslogan.
 
Sv: Vilket jobb ger rätt till dagisplats?

Det är en absolut sista utväg eftersom det är en mycket stor risk att det går ut över mitt barn. Precis som det gjorde på förra dagiset. Barn till "bråkiga" föräldrar är svårt att ta emot lika bra som barn till "snälla" föräldrar som anpassar allt efter barnomsorgen. Det är ju en mänsklig faktor inblandad och många ser inte över sin egen horisont.

Nu har Vidar ett sånt toppendagis med massor av kompisar i rätt ålder, idag är de på utflykt i skogen med packad ryggsäck :love:

Dagispersonalen verkar iofs väldigt proffsig, men det är ändå en stor risk att de känner sig åthutade om historien kommer i media även om det på intet sätt är deras fel. Jag tycker inte heller att personalen på förra dagiset har någon skuld, de har helt enkelt haft en för pressad arbetssituation.
 
Sv: Vilket jobb ger rätt till dagisplats?

Skriv till kommuner längre bort än grannkommunen! :idea: Till exempel min. *nickar* Här skriker de efter läkare och vi har till och med lägre maxtaxa än riksgenomsnittet (precis som om det är det avgörande när man flyttar till ny kommun... :smirk: ). Dessutom finns ett uppdämt behov av trevliga människor som gillar islandshästar. :D Hur som helst kan du garanterat få en bra plats på dygnetruntöppet dagis/nattis.
 
Sv: Vilket jobb ger rätt till dagisplats?

Silverkedjan skrev:
Tack förresten Vildvittra, FannyN, b_a_l och hjortron :)

Ja nu har ju inte jag bidragit med speciellt mycket i ditt fall (mer än lite allmänna fusktips :devil: ), eftersom jag inte riktigt fattade hur din situation var.
STELBENT säger jag bara, herregud tänk om man skulle driva ett privat företag som på samma sätt som kommunen eller tex försäkringskassan. Skulle nog gå rätt så käpprätt...

En sak som kan vara bra är att ta reda lite på hur personen i beslutande ställning är (alltså har för personlighet). Här i vår kommun är Barn och utbildningsansvarig en riktig surkärring och paragrafryttare, MEN, hon är karltokig också :smirk: , så en kompis till mig (som för övrigt är egen företagare och inte har möjlighet att vara hemma speciellt mycket, det får mannen vara) som skulle försöka få in sitt andra barn på samma dagis som ettan (jättepopulärt dagis), men nej det gick ju absolut inte och det fanns inte plats utan de skulle få vänta hur länge som helst, bla bla.
Till slut skickade hon in sin (rätt snygge) man med en unge på armen att prata med kärringen personligen. Och se ja då vände det och som i ett trollslag hade de plötsligt dagisplats... Jag säger bara *SPYSMILY*, men alla sätt är väl bra, he he...

Vildvittra
 
Sv: Vilket jobb ger rätt till dagisplats?

Silverkedjan skrev:
Det är en absolut sista utväg eftersom det är en mycket stor risk att det går ut över mitt barn. Precis som det gjorde på förra dagiset. Barn till "bråkiga" föräldrar är svårt att ta emot lika bra som barn till "snälla" föräldrar som anpassar allt efter barnomsorgen. Det är ju en mänsklig faktor inblandad och många ser inte över sin egen horisont.

Nu har Vidar ett sånt toppendagis med massor av kompisar i rätt ålder, idag är de på utflykt i skogen med packad ryggsäck :love:

Dagispersonalen verkar iofs väldigt proffsig, men det är ändå en stor risk att de känner sig åthutade om historien kommer i media även om det på intet sätt är deras fel. Jag tycker inte heller att personalen på förra dagiset har någon skuld, de har helt enkelt haft en för pressad arbetssituation.

Det gäller att isådana fall vinkla historien rätt i media... Tex låta dagispersonalen komma till tals och säga att för dem är det inga problem men de får hela tiden order upp ifrån osv... Jag kan tänka mig att personalen inte heller gillar situationen om de ska toppstyras i alla frågor... Eller ialla fall klart och tydligt få fram att du/ni älskar förskolan med problemet är att ni inte har rätt att vara där osv.
 
Sv: Vilket jobb ger rätt till dagisplats?

Det verkar vara olika på alla dagis runt om i landet hur lagen följs och regler tolkas.

Är man föräldraledig/arbetslös är det ju 15tim/veckan och det verkar vara hugget i sten på många dagis men på "vårt dagis" är det beroende på.
Allra helst om du måste på intervjuer eller läkartider så går det att rucka på dagistiden.

Jag jobbar natt och ibland är det långt mellan passen, Min dotter har en plats på upp till 25tim/veckan och det är sällan vi utnyttjar den tiden till fullo.

För nån månad sedan var personalen på mej om att dom tyckte att vi skulle lämna henne oftare.
"Även om du inte jobbar så kan dottern behöva tiden på dagis"

Så nu lämnade jag henne i morse kl 9 och ska på jobbmöte kl 13 och hämta henne kl 16! Känns konstigt men som en fröken sa; om du betalar så utnyttja tiden!

Vår dotter är glad att vara på dagis, social och älskar alla kompisar där. Samtidigt är hon nöjd att vara hemma också med sovmornar och lata dagar.

Det känns när jag läser mångas inlägg här att vårat dagis är ett på miljonen? Vilket vi också tycker, trevlig personal och barnen trivs. :D
Men är det verkligen så bara för oss? :confused:
 
Sv: Vilket jobb ger rätt till dagisplats?

De flesta barn mår bäst av rutiner, dvs gå samma tider varje dag. Många föräldrar tror/anser att de är snälla mot sina barn som låter de vara hemma hela dagar/lämnas senare osv - men oftast så blir det bara rörigare för barnet.

Varje dag och färre timmar är det som jag har märkt fungerat bäst, både på mina egna barn och där jag har arbetat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
19 351
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Övr. Barn ..när det gäller dagistider? Vi har - efter ett antal turer - kanske en ny dagisplats på gång. Vi har fått reda på att man får...
2
Svar
30
· Visningar
4 110

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp