Vilket jobb ger rätt till dagisplats?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Silverkedjan

Trådstartare
Vi hade en tråd igång för ett tag sedan där "alla" var överens om att eget företagande gav rätt till dagisplats.

Nu visar det sig föga överraskande :smirk: att i min kommun tillåts inget dylikt, utan man får dagisplats endast om man har en anställning, eller ett heltidsföretag där man är som anställd och tar ut lön, har sjukpenninggrundande inkomst etc.

Och TVÅ jobb får man inte ha, är man ledig från ett får man inte dagisplats när man jobbar med det andra.

Vare sig det är en egen firma eller jobb på tex grannsjukhuset (som jag också kan tänkas få)

Jag har en gigantisk restskatt att jobba ihop till och hade tänkt att köra turridning etc i mitt registerade företag som funnits sedan -91. (Men någon lön blir det ju inte tal om, bara mindre underskott vilket för mig är samma sak...) Eller jobba under semester/komp/tjänstledighet på annan arbetsplats.

Enligt min kommuns regler har jag dock bara rätt till dagisplats när jag jobbar hos min första arbetsgivare som de godkänt när jag fick platsen, allt annat är "extraarbete" som inte ger rätt till dagis.

Är det verkligen så att man inte har rätt att ha olika jobb?

Fy så motiverad man blir att betala 700000 i skatt till den här kommunen :p
 
Sv: Vilket jobb ger rätt till dagisplats?

Det där undrar jag om de har laglig rätt att säga... Jag ska kolla lite med min mamma, hon är ganska så insatt i vilka regler som gäller, hon kommer i morgon.

Men det är som jag har sagt förut, flytta hit!! ;) Vi har det betydligt mycket bättre!! Fast det är klart, just för tillfället är det ganska så tjockt med turridningar i närheten... Men läkare behövs det! ;)
 
Sv: Vilket jobb ger rätt till dagisplats?

Kolla gärna :bow: Jag lyckas inte hitta några sådana här regler på nätet någonstans. Antar att olika kommuner har olika tolkningar av ganska vaga direktiv :crazy:
 
Sv: Vilket jobb ger rätt till dagisplats?

Din kommun stinker i detta fallet.
Och jag tror att det de gör är olagligt.
Men hur "sätter man dit" en kommun?

Du får väl ta och överklaga på något vis, det brukar faktiskt hjälpa.
Det senaste som blev ändrat för alla kommuner av en överklagan, var rätten till fria skolresor vid växelvis boende.

Så jag tog med mig tidningsutklippet där det stod om beslutet till min kommun, och vips hade mina barn fria busskort.
 
Sv: Vilket jobb ger rätt till dagisplats?

Jag har nyligen gått igenom vad som gäller för friår & arbetslös angående vad andra inkomster man får ha vid sidan.

För friår fick man tex ha extraknäck förutsatt att man redan hade det. Däremot fritt företagande som säkert är allmänt känt. Och inga inskränkningar i dagisplatsens bevarande.

Vid arbetslöshet(från en arbetsgivare) har jag inte riktigt kommit fram, men i princip kan man (tror jag) företaga så mycket du orkar förutsatt att löneintäkten(ha) inte blir större än en viss summa per månad (0 kr i enklaste fallet). I inledande samtal med das kommun säger de att vid arbetslöshet som man får a-kassa för och andra ev. ink ers för så har man 15 h dagis / vecka. Dessa timmar är disponerade enligt hur dagiset har bestämt med sin verksamhetschef. För mig skulle det bli 3 dagar x5h/vecka och man kommer i samma spår som de som nyligen fått ytterligare barn som någon är föräldraledig med. Men jag har inte kört argumentationen i botten i detta.

Angående ledighet från ett arbete för att arbeta med ett annat, jag har varit ledig mycket från det "vanliga" jobbet och jobbat i min firma samt med "gården". Ingen har sagt flaska, men jag har ju liksom inte anmält detta på blanketter i fyra ex. Men personalen förstår ju liksom när jag kommer i skitigt blåställ vissa dar och brallor med knivskarpa pressveck andra dagar. Jag har dock sett till att jag haft en inneliggande skriftlig order/beställning som jag arbetat på därför att jag tror att det underlättar.

Det kan omöjligen vara så att vid ledighet från förvärvsarbete 1 så försvinner dagisrätten, visst fem veckors semester + lite annat tar jag & barnet varje år från dagis. Men i princip alla pampar har ju minst två "arbetsgivare", så isåfall skulle samhället stanna.
Å andra sidan kan man ju fråga sig varför de vill ha skatt från "extraknäcken" om de inte berättigar till dagisplats.

Jag tror man kan ta kommunen i hampan och få upprättelse här. Frågan är var själva hampan sitter i detta fall. Jag skulle ringa skattekontoret och be om råd, de verkar ha ett visst intresse.
 
Sv: Vilket jobb ger rätt till dagisplats?

Din kommun måste ha fel,det finns många som har två jobb och varför ska man som egen företagare vara tvungen att jobba heltid.Ditt företag ger ju dig inkomst och sjukpenninggrundande inkomst om det blir ett överskott men det vet du ju inte idag.
Kommunen är ju skyldig att tillhandahålla barnomsorg vid arbete eller studier.
 
Sv: Vilket jobb ger rätt till dagisplats?

Jag citerar Skollagen:

2 a kap. Förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg

6 § Förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg skall tillhandahållas i den omfattning det behövs med hänsyn till föräldrarnas förvärvsarbete eller studier eller barnets eget behov.
Förskoleverksamhet skall tillhandahållas barn som har fyllt ett år. Barn som inte har fyllt ett år skall tillhandahållas förskola om barnet omfattas av 9 §. Lag (1997:1212).

8 § Plats inom förskoleverksamheten eller skolbarnsomsorgen skall erbjudas så nära barnets eget hem eller skola som möjligt med beaktande av vad som krävs för att effektivt utnyttja lokaler och andra resurser. Skälig hänsyn skall också tas till vårdnadshavarens önskemål. Lag (1997:1212).

Din Kommun kan bli av med sina statliga bidrag om de inte följer lagen.
Om jag var du, så skulle jag ta med mig ett pappaer med lagtexten på och gå till ansvariga tjänstemän, och berätta det.
Att du tänker hålla på din lagliga rätt och att Kommunen riskerar att förlora bidragen om det visar sig att de bryter mot lagen.
 
Sv: Vilket jobb ger rätt till dagisplats?

Kommunen håller enad front i ämnet men vi ska ha möte nästa vecka så jag tänkte samla på mig så mycket information som möjligt.

Vi har ju i alla år haft med ungen i jordbruksarbetet, han har suttit i traktorn i höskörden, varit med i hästarbetet etc. Men det är ju en extremt o-optimal situation nu när han är så himla snabb och rörlig, jag är ju livrädd att han blir påkörd eller påsprungen hela tiden.

Skattekontoret var ett intressant tips, fast jag vet inte om jag ska prata med dem innan min deklaration är godkänd :crazy:
 
Sv: Vilket jobb ger rätt till dagisplats?

Om kommunen bara tolkar "huvudarbetsgivaren" som förvärvsarbete och företagande som hobby, andra löneanställningar som extraknäck så har de ju ryggen fri. Det är så de framställer det för mig.
 
Sv: Vilket jobb ger rätt till dagisplats?

Silverkedjan skrev:
Om kommunen bara tolkar "huvudarbetsgivaren" som förvärvsarbete och företagande som hobby, andra löneanställningar som extraknäck så har de ju ryggen fri. Det är så de framställer det för mig.
Nej det har de inte.
De har ingen rätt att tolka detta på något eget sätt alls.

Allt arbete är arbete.
Se till att ha några papper på det.
Har du ett registreringsbevis på firman?
Det skall du ha att visa upp, utan detta kan det bli svårt att hävda "yrkesmässig verksamhet".
Extraknäck är det som man gör utanför de 40 timmar/vecka som räknas som heltid.
Om man sedan blandar olika arbetsformer t.ex. 50% anställning och 50% föratagande, så är det bara för dem att acceptera att båda delarna är förvärvsarbete ur dagisplatsens synvinkel.

Kan det vara så att någon korkad tjänsteman tror att förvärvsarbete bara = anställning?
Det har jag nämligen stött på bland folk med mindre kunskaper.
I så fall så måste ju denna vederbörande upplysas om att allt arbete som har för avsikt att ge inkomst, räknas som förvärvsarbete.
Eget företagande räknas därmed som förvärvsarbete även om företaget går dåligt och ger minus i kassan.
Det finns liksom inget krav på lönsamheten där, det har de inte med att göra.
 
Sv: Vilket jobb ger rätt till dagisplats?

De har enligt den tjänstemannen jag senast pratat med "satt åt" flera föräldrar som de tycker har "fuskat" med att ha två jobb, dessa har blivit av med dagisplatsen. Rimligen borde dessa ha bråkat eller testat sina möjligheter att få saken prövad?

Annars är en vanlig formulering :"Du ska inte tro att du ska få ha barnet på dagis när du VILL, det finns faktiskt regler som begränsar sådant"

Nu har jag ju varit föräldraledig och inte haft dagisplats alls eftersom det inte funkade med placeringen. Ändå har jag betalat maxtaxa hela tiden ;) Ska jag börja jobba måste jag anmäla det två månader i förväg med exakt schema (de har aldrig jobbat med djur eller patienter) och sedan vara beredd på att KÖA fyra månader igen för att få gå upp i tid.

Vidar har fått placering på ett jättebra dagis och allt verkade frid och fröjd tills vi fick besked att det var bara 8-11 som gällde där också, och då får jag inte jobba alls någon tid för då har jag ingen rätt till platsen :o

Inte lätt att försörja sig i den här kommunen :cool:
 
Sv: Vilket jobb ger rätt till dagisplats?

Usch vilket ställe.
Hota med att flytta och fråga om de vill ha vård när de bryter benet.
 
Sv: Vilket jobb ger rätt till dagisplats?

Oj, då har jag alltså varit jätteolydig när jag anämlt mig som studerande när jag fick fritids-/dagmammeplats åt mina barn och sedan ibland arbetat på mitt helgarbete vissa vardagar också...har aldrig hört någon klaga dock?
 
Sv: Vilket jobb ger rätt till dagisplats?

Bubbla skrev:
Oj, då har jag alltså varit jätteolydig när jag anämlt mig som studerande när jag fick fritids-/dagmammeplats åt mina barn och sedan ibland arbetat på mitt helgarbete vissa vardagar också...har aldrig hört någon klaga dock?

Just det, det kan man faktiskt göra. Sök nån 10 poängskurs på distans (går ju inte på sommaren men..) då har du rätt till dagisplats, 50 % i det fallet eftersom du studerar halvtid. Dock helt förjävligt att man ska behöva hålla på med sånt där. Fattar dom inte att man faktiskt VILL jobba? Och regeringen håller på som fan och tjatar om att kvinnorna måste snabbare ut i arbetslivet efter graviditet, jo tjena, stor idé när det ska vara så mycket krångel...

Eller ta och byt kommun!!

Vildvittra
 
Sv: Vilket jobb ger rätt till dagisplats?

*knapplån*

Alltså, nu har jag fått en plats på ett jättebra dagis med fem personal och 20 barn, dagiset ligger i grannhuset, barnen är ute nästan jämnt och personalen verkar proffsig. Helt perfekt.

MEN, jag får inte JOBBA om jag ska ha platsen :smirk: Och ska jag jobba senare får jag köa till att få det och då får det bara vara ETT jobb, inga hästar här inte.

Finns det någon lagtext någonstans som förtydligar att man har rätt att ha FLERA jobb?

Alltså jag förstår inte vad de bråkar om egentligen, jag betalar mellan 400000 och 700000 i skatt per år och för att kunna jobba så mycket utnyttjar jag dagiset i snitt 30 timmar/vecka. Big deal liksom :cool:
 
Sv: Vilket jobb ger rätt till dagisplats?

Du får inte jobba för att du har fått en 15-timmarsplats som föräldraledig, är det så eller? Har du i så fall möjlighet att hinna med turridningen under de 15 timmar som Vidar är på dagis (förmodligen inte)? För om de anser att det är din "hobby" (helt otroligt) så får du ju utöva din hobby under tiden du är föräldraledig. Alternativt kan du ju alltid anmäla dig som arbetslös (om du inte har någon fast tjänst vill säga). Då har du ju också rätt till 15-timmars dagis i veckan, sen om du håller på med dina hästar då eller är ute och "söker jobb" är det ju inget som de har att göra med. Eftersom de anser att hästeriet inte är ett jobb så är du ju i så fall arbetslös menar jag. Eller så kan du vara student (på pappret), ha Vidar på dagis medan du "studerar" = håller på med hästarna. Allt detta förutsätter ju förstås att bebisen kan vara med dig hos hästarna.

Jävligt fult men vad ska man göra...??
Jag skulle verkligen dra mig för att jobba och betala så mycket i skatt till en sån kommun, och jag tillhör dem som verkligen VILL jobba.

Ett exempel från min vardag just nu är ju att jag är gravid med tvåan. Jag har varit sjukskriven fram till en månad före BF pga kraftig anemi. Jag har hela tiden haft ettan på dagis under sjukskrivningen. Sista månaden får man ju inte vara sjukskriven utan "ska vara ledig ändå" (om man är ekonomiskt oberoende då antar jag ...) men eftersom jag ändå måste ta ut min semester + att jag hade lite komp också så tog jag ut det sista månaden för att spara lite på föräldraledigheten. Då får jag egentligen inte ha min dotter på dagis eftersom jag har "semester" = läs ligger hemma med foglossning och svår anemi. Tror nån att jag berättat för kommunen att jag har semester eller?? :devil:
Alltså är dottern fortsatt på dagis eftersom jag varken orkar ha henne hemma eller hon skulle tycka det var särskilt kul eller stimulerande. Så blir det tyvärr när de ska hålla på med sina korkade regler.

Fusk-Vildvittra
 
Sv: Vilket jobb ger rätt till dagisplats?

Har du vänt dig till ngn politiker och berättat hur tjänstemännen uppfattar lagen??

De hindrar ju dig från att bidra med pengar,faktiskt....

Har nämt detta lite allmänt och kort till min moster som förra perioden var ordf.i BUN ( barn och utbildningsnämden) i Kristinehamn...nu är hon oppositionsråd....och hon tycker det är helflängt tolkat.

Det är väl nån grinkärring som tycker nåt papper saknas eller nåt...

Men det finns ett jättebra dagis,i Lekeberg :banana: Generösa öppettider bara man bokar.....

// Åsa
 
Sv: Vilket jobb ger rätt till dagisplats?

Jag har haft en heltidsplats som gick ned till 15-timmarsplats på min tid och heltid på pappans tid när bebin föddes.

Sedan har jag i ett och ett halvt år köat för att få byta dagis då det gamla låg i andra änden av stan och nedrustades mer och mer.

Min tid jag anvvisades var 8.00 till 11, vilket var så stressigt att hinna till i och med att vi skulle åka långt och ha med bebin i bilen att det inte värt besväret. Särskilt inte som vi blev utskällda och barnet utfruset om vi kom en minut för sent :mad:

Så Vidar var bara på dagis på pappans dagar och enstaka fredag-eftermiddagar då vi på nåder kunde få komma. Ofta hade vi med oss Vidar även på pappans dagar (pappan hade också svårt att hinna i tid, han kom upp från Alingsås) så det var inte mycket Vidar var där. (men betalat 1260/mån har jag gjort hela tiden :smirk: )

Men det dagiset hade en utsatt personal, neddragningar och ständiga omplaceringar och ofta två personer på ett tjugotal barn. Så de räknade liksom med att Vidar inte skulle vara där och hoppades väl om vi inte kommit i god tid att han skulle vara hemma. Vilket resulterade i en mängd kränkningar som Vidar tog väldigt illa vid sig av när det avslöjades att han inte var välkommen.

Till slut var det så mycket att han inte ville gå dit - och då har jag ändå en unge som LEVT för att få gå till dagis :cry:

Så då bestämde vi att ta hem honom med omedelbar verkan utan att säga upp platsen i väntan på att sitautionen på avdelningen skulle redas ut. Vi hade bokade möten med rektor+personal men de sköts upp - till slut erbjöd de oss den här andra placeringen istället.

Jag hade varit jättetydlig med att jag skulle börja jobba i sommar och att jag inte ville ha en 15-timmarsplats - men när inskolningen var klar på dagiset (på det nya dagiset har allt varit jättebra och ingen har sagt något om det schema jag lämnade) fick jag i fredags reda på att jag inte får komma den planerade tiden på måndag och tjänstemännen har ringt till dagiset och gett dem instruktioner om att Vidar INTE får vara där andra tider än 8-11. Basta.

"Du ska inte tro att du ska få ha barnet på dagis när du behöver" är argumentet. Jag har ett litet barn och då ska jag ha en 15-timmarsplats. Så det så. Även om jag jobbar så har jag missat att skicka in en särskild blankett två månader i förväg så då kan det inte tas någon hänsyn om min muntliga överenskommelse med dagiset. Jag som trodde det var grönt har bokat in massor av jobb nästa vecka ! Vi har fått en ny superduperdatortomograf som jag ska köra under jouren på torsdag, och jag behöver ett par heldagar att läsa in mig på den först.

Den enda vettiga tiden jag KAN jobba på är mellan 10 och 17 för då sover eller jollrar bebin mest.

Mellan 8-10 är datorerna upptagna med rondarbete så då gör jag ingen nytta där.

Helt otroligt att enda tiden man får ha barn på dagis är när man INTE jobbar :mad:

Dessutom godkänner de bara EN arbetsgivare, allt annat räknas som extraknäck och då är det fusk att ha barn på dagis.


Turridning mellan kl 9 och 10 är nog inte heller en hit :p

Jag tänkte skriva och fråga en rad kommuner om hur de tolkar skollagen och om jag skulle ha rätt till dagis 30-35 timmar i veckan hos dem fast jag växlar mellan två olika jobb. Och drar in en halv skattemiljon till kommunen i gengäld :cool: Och sedan ta med svaren på ett möte med ansvariga i kommunen och lyfta ärendet till politisk nivå om det behövs.

Vilken instans/person ska man rikta en sådan fråga till?

Och hur överklagar man ett beslut om vad man får jobba med för att ha rätt till barnomsorg?
 
Sv: Vilket jobb ger rätt till dagisplats?

På din kommuns hemsida är det enda jag hittar detta:
Anmäl omgående på schemablankett när du ska återgå i arbete efter föräldraledigheten eller om du som arbetssökande får arbete.

Hade du tänkt återgå till att arbeta på heltid eller tänker du vara föräldraledig efter sommaren igen? Det kan ju vara där skon klämmer...

Under vilka tider har du din egna verksamhet? På dag eller kvällstid?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
19 351
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Övr. Barn ..när det gäller dagistider? Vi har - efter ett antal turer - kanske en ny dagisplats på gång. Vi har fått reda på att man får...
2
Svar
30
· Visningar
4 110

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp