Vilket jobb har varit det bästa jobbet?

Jag älskade att köra taxi när det var flyt och mycket att göra! Tyvärr företags det av alldeles flr mycket väntetider eller helt bisarra körplaner. Men kan sakna det ibland.

Nu jobbar jag i mitt eget företag och gör det jag faktiskt VILL göra. Dömer dressyr online, har träningar irl och online samt förmedlar sadlar. Enda minuset är att jag vill göra mer än jag orkar😅.
 
Jobbet jag har nu. Det är det enda jobb jag inte tröttnat på inom tre månader. Socialsekreterare på ett litet kontor. Jag jobbar i princip med nästan allt som kan tänkas komma in på ett socialkontor och även del man inte hade kunnat tänka sig.
 
Jamen det är faktiskt det! Alla moment är ju inte roliga såklart men varje dag är intressant. Jag älskar att hålla förhör, att analysera stora mängder information, att försöka identifiera luckor och se samband, att hitta den där nålen i höstacken som gör att allt faller på plats. Otroligt beroendeframkallande jobb!

Tror det beror mycket på vad för brottskategorier man utreder också hur pass intressant det är. Jag har stort intresse för det jag utreder vilket såklart gör sitt också.
Ja, hade jag inte jobbat med det jag gör nu (där jag utreder personer!) hade det helt klart varit ett område jag hade kunnat tänka mig.
 
Betade av två ”drömjobb” medan jag pluggade, jobbade med hästar och som produktionsassistent på ett par teatrar. Stalljobb var perfekt som extrajobb, men när jag sen gjorde det på heltid nån månad höll jag på att dö av leda. Samma människor varje dag, samma rutiner varje dag. Fodra, mocka, sopa, insläpp, intag, osv. Och nästa dag exakt samma sak igen. Efter det har jag aldrig drömt om att jobba med hästar igen, det skulle inte passa mig. Teaterjobbet var roligt för det var väldigt omväxlande och man träffade massa roliga människor, men jag insåg att producentens jobb mycket var att trolla med knäna ekonomiskt och vara allmän assistent/terapeut/konfliktlösare/serviceinrättning för den konstnärliga personalen. Älskade teater, men har aldrig haft några ambitioner att jobba konstnärligt. Det jag tyckte var intressant var att lära mig hur allting funkade, men terapeut/assistentdelen passar mig dåligt, och så den ständiga jakten på pengar. Så det var inget drömjobb i längden.

Det jobb jag har nu skulle jag säga var ett drömjobb både i fantasin och i verkligheten. Jag är universitetslektor, vilket innebär halvtid forskning och halvtid undervisning. Extremt fritt, både undervisningen och forskningen utformar man själv efter eget huvud, så finns stort utrymme för kreativitet. Och man får undersöka och analysera så mycket man orkar. Undervisningen när den är som bäst är att man får diskutera och förklara för intresserade studenter som vill lära sig, och det känns också som man gör samhällsnytta.

Ska jag säga nåt negativt så är det att det nästan är för självständigt, man måste styra upp, driva och organisera varje arbetsdag själv. Ibland skulle det vara skönt att bara gå till jobbet, och så har nån annan redan organiserat vad man ska göra. Men fasta arbetstider skulle jag nog inte palla, har haft fria för länge. Så på hela taget har jag inga ambitioner att byta jobb, kommer vara kvar tills jag går i pension.
 
Jobbet jag har nu. Det är det enda jobb jag inte tröttnat på inom tre månader. Socialsekreterare på ett litet kontor. Jag jobbar i princip med nästan allt som kan tänkas komma in på ett socialkontor och även del man inte hade kunnat tänka sig.
Socialsekreterare är underskattat! Eller det kanske bara är jag iofs, men jag tycker socialtjänsten är fascinerande. Så otroligt komplext och många olika aspekter att förstå.
 
Socialsekreterare är underskattat! Eller det kanske bara är jag iofs, men jag tycker socialtjänsten är fascinerande. Så otroligt komplext och många olika aspekter att förstå.
Ja, de flesta tänker "åh det måste vara så tungt", visst det är jobbigt,stressigt och sorgligt ibland. Men jag har aldrig heller skrattat så mycket på något annat jobb. Man råkar hela tiden ut för galna situationer och samtal.

Jag har svårt att se vilket annat jobb hade krävt att jag är insatt i allt från olika hyresregler, tandvård, i vilken ålder barn normalt lär sig knyta skor, till vilka olika språk som finns i ett land och att veta vilka droger som är inne i olika kretsar just nu och vilken effekt dom har.

Jag kan gå direkt från ett samtal med nån som blivit utsatt för ett övergrepp till ett annat samtal där jag tjatar om busskvitton för att i nästa stund försöka hjälpa nån som kan mycket lite svenska installera bankid. På distans...
 
Jag har haft massor med olika arbeten, jag har nog alltid jobbat mer än heltid och har haft ett gäng extrajobb. Jag har jobbat i livsmedelsbutik många år, som croupier, skolfotograf, med event, ålderskontroller, livsmedelsproduktion, flera olika stallar med mera. Det absolut roligaste var några somrar på en handelsträdgård, var enormt mysigt, hade världens bästa chefer och blev dessutom intresserad av trädgård. Har dessutom jobbat som funktionär på travet sen jag var 17 och tycker det är väldigt kul och varierande. 😊 Älskar mitt nuvarande jobb också, hoppas det fortsätter så.
 
Mina bästa jobb har varit bäst för tiden i mitt liv just då.

Bensinmack under studietiden, så roligt och så utvecklade. Jag var sugen på att stanna kvar där.

Men lusten för avancerad teknik förde mig vidare till It och Telecom. Att få igång teknik på framkant med integration och verifiering av utrustning för mobiltelefoni var hissnande, spännande och världsomstörtande. Titta på era mobiler och fundera över hur de påverkar er vardag i dag. Det är litet skillnad mot NMT. Den internationella miljön höjde dessutom upplevelsen.

Tyvärr så förstördes nöjet av en destruktiv omorganisation där mycket gick fel.

Efter det så körde jag buss och det var perfekt som nedväxling i livet. Så roligt, så meningsfullt och så tillfredsställande. Jag hade nog fortsatt in i ålderdomen om inte Covid-19 hade kommit och avbrutit det hela.
 
Telekominstallatör i labmiljö.

Installerade telekomutrustning inomhus i lab. Fysiskt, lite klurigt ibland, följer en planering någon gjort så blir de fel är det oftast planeringen. Endel el att koppla vilket jag tycker är kul. Lämnade jobbet så fort jag gick utanför dörren.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 717
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 497
Senast: Bortglömd
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 898
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 952
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp