Vilket jobb har varit det bästa jobbet?

Jag jobbade på privatägd bio i nästan tio år och det var jättekul att vara maskinist där. Ju bättre och strukturerad du blev desto snabbare och smidigare gick det aktiva arbetet så ofta satt jag mest och åt popcorn i salongen och kollade filmerna. Lagom aktivt, lagom socialt och lagom tider. Lönen skulle bara behövt vara sisådär 8 ggr högre.
 
Det varierar, men väldigt många har läst kriminologi, beteendevetenskap, juridik etc. Man ska ha minst en kandidatexamen för att kvalificera sig. Vi har en hel del socionomer också.

Lönen har legat högt, sen drog de ner den rejält och nu har de börjat öka ingångslönerna igen. Jag vet en socionom som de anställde nyligen (några års erfarenhet från socialtjänsten) och hon gick in på 38 tror jag.

Jag anställdes när lönerna var rekordlåga så min lön är låg. Det är helt klart INTE ett jobb att välja om man vill tjäna pengar. Däremot kan man ju avancera, blir man exempelvis förundersökningsledare så går lönen upp väsentligt. Men då får man ju inte hålla några förhör 🤓.
Vad spännande - sånt hade jag nog velat jobba med :D
 
För mig har det oftast handlat om bra kollegor, lagom med arbetsbelastning och en känsla av att göra ett bra jobb (och orka med). Tyvärr har jag nog aldrig haft ett jobb där alla dom kriterierna fyllts. Då har jag ändå haft många jobb som folk beskriver som drömjobb.
 
För mig har det oftast handlat om bra kollegor, lagom med arbetsbelastning och en känsla av att göra ett bra jobb (och orka med). Tyvärr har jag nog aldrig haft ett jobb där alla dom kriterierna fyllts. Då har jag ändå haft många jobb som folk beskriver som drömjobb.

Det är verkligen jätteviktigt med kollegorna. Där har jag faktiskt alltid haft tur, det har varit någon enstaka kollega en inte fungerat jättebra med men på det stora hela har det varit bra kollegor.

Jag har haft stor tur med mina chefer också (undantaget butiksjobbet). Speciellt närmaste cheferna när jag var testförare var helt outstanding, jag lärde mig mycket om att vara chef från dem (jag har ju en chefsroll ibland).
 
Mitt nuvarande är väldigt roligt så jag är nöjd! Men roligast som i skrattat mest på jobbet och haft en helt problemfri jobb-vardag var när jag jobbade på Kappahl. Vi hade så himla roligt alla vi tjejer. Ingen drama, bara kul. Hade gärna jobbar kvar typ en dag i månaden bara för att det är kul. Men hade aldrig kunnat leva på den lönen idag haha.
 
Det är verkligen jätteviktigt med kollegorna. Där har jag faktiskt alltid haft tur, det har varit någon enstaka kollega en inte fungerat jättebra med men på det stora hela har det varit bra kollegor.

Jag har haft stor tur med mina chefer också (undantaget butiksjobbet). Speciellt närmaste cheferna när jag var testförare var helt outstanding, jag lärde mig mycket om att vara chef från dem (jag har ju en chefsroll ibland).
Jag har mestadels haft bra kollegor på några jobb har jag inte haft kollegor alls dvs mycket ensamjobb (hemstäd och trädgård/parkskötsel där man åkte runt själv).
 
Fårskötarjobbet var helt klart det som jag trivts bäst med och som gjort störst skillnad för mig och format den jag är, även om det inte varade så många år.
 
Det bästa jobb jag haft var nog som larmoperatör på ett väktarbolag.
Det var så många saker som klaffade - arbetsuppgifterna var kul och välstrukturerade, schema som passade mig(jobba 12 v, semester 3 v rullande), roliga kollegor, toppenbra chef, gym på jobbet... och så jobbade jag natt, vilket gjorde det lättare både att ha hund och att plugga vid sidan av.
 
Kom på att jag har haft ett jobb som kanske inte var det roligaste men definitivt det jobbet jag gled mest igenom för jag hade nästan inget att göra. Sommarjobbade på ett kontor i Stockholm sommaren mellan år ett och år två på min YH-utbildning. Det var bara två veckor så det funkade även fast jag inte bodde i Stockholm men skaffade såklart ett tillfälligt boende. Jag hade en jättebra lön som motsvarade nästan 40000 kronor i månaden detta var mer än 10 år sen.

Hade i princip inga arbetsuppgifter alls under de här två veckorna. Råkade också sammanfalla med VM eller om det var EM i ridsport som jag fick tillåtelse att titta på på datorn när jag inte hade några arbetsuppgifter. Så jag satt i princip och kollade på det i två veckor och fick väldigt bra betalt :D . Dessutom gick de runt med drinkvagnen på fredagar klockan 15 så då fick man välja en drink att avsluta veckan med som en bartender blandade till. Kändes väldigt surrealistiskt alltihop. Fick dessutom större delen av kontoret engagerade i hur det gick i ridsporten.
 
Jag gillar jobbet jag har idag. Hade aldrig trott att jag skulle jobba med detta om ngn frågat för några år sedan. Tveksamt att jag ens skulle förstått exakt vad jag gör på jobbet 😅
Jag arbetar med intressepolitik för en intresseorganisation. Kort sagt så jobbar jag med mänskliga rättigheter och företräder en grupp gentemot beslutsfattare (politiker men delvis också tjänstemän) samt utövar påverkansarbete och skapar opinion i samhället rent generellt.
Fördelen med jobbet är att man känner att man faktiskt gör ngt bra, får jobba med MR och att man lär sig mycket om hur politiken och samhället fungerar. Rent praktiskt passar det mig då jag kan styra mitt jobb väldigt fritt, arbeta hemifrån om jag vill, samt själv lägga upp min tid och göra egna prioriteringar.
 
Jag har ett väldigt vanligt jobb, marknadsföring, men jag älskar det verkligen. Det är en perfekt kombination av kreativitet som bildspråk, formgivning och design tillsammans med mer resultatinriktade delar och affärsutveckling. Det kanske låter fånigt men i min värld är bra kommunikation en maktfaktor. Vi som kan kommunikation har makt att påverka människor och deras agerande, och det är kul att få möjligheten att göra det för en bra sak.
 
Jag har gillat olika aspekter av de flesta av mina jobb faktiskt. Nästan i alla fall :D

Roligast var på många sätt att jobba i manuell delikatessdisk på det som en gång var Obs! Stormarknad - andra sommaren jag var där hade det blivit Coop Forum och hela arbetssättet ändrats. Men att serva över disk var jättekul, och jag gillade att sitta i kassan också. Jobba i bar och servis är lite samma grej, personlig och snabb service liksom - men ibland väldigt tuffa arbetstider.

Mitt extrajobb när jag pluggade var också toppen, ett marknadsundersökningsföretag där jag skrev rent fritextfält från handskrivna enkäter, t.ex medarbetarundersökningar och sådant. Väldigt chill, jag kunde välja precis när jag ville jobba (inom kontorstider då) och hyfsat betalt. Och ibland ganska underhållande, det finns lustigkurrar i de flesta enkäter.

Mitt nuvarande jobb har jag varit på i nästan tio i år nu - det skulle ha varit ett konsultkontrakt på sex veckor men så blev det inte riktigt. Jag är numera HR-koordinator vilket inte säger så mycket egentligen för jag gör verkligen lite av allt och mycket av somligt. Det är fritt och flexibelt, jag har mer eller mindre total frihet under ansvar och det är lätt att få ihop livspusslet tack vare detta. Med en man som jobbar lite märkliga tider är det guld värt i och med förskolebarn. Det är aldrig något problem med studiedagar eller APT på förskolan, jag kan jobba hemifrån och funkar det inte att parallellköra barn och jobb kan jag sitta en stund på kvällen om det behövs.
 
Jobbade en sommar och höst i byns korvkiosk för många herrans år sedan, det var skitkul!

Var typ bara jag och ägaren som jobbade och han var inte särskilt intresserad så jag fick liksom sköta allt vad gällde beställningar och sådant plus att jag rätt snabbt lärde mig göra god snabbmat, det blev en naturlig samlingsplats för byns ungdomar (kan ha varit för att jag gjorde extra stora portioner med strips åt kompisgänget...) och hela sommaren var liksom bara tokrolig!

Jobbade på livsmedelsbutik i över 10 år och även om jobbet var tungt med min fibromyalgi så trivdes jag jättebra med delar av personalen. Älskade kundkontakten, att känna att man gjorde skillnad i människors liv även om det "bara" var att man såg dem och pratade en stund. Chefen var dock ett problem på flera sätt och jag har lite svårt att vara tyst så när de gjorde uppsägningar åkte jag ut.

Nu jobbar jag som städare på en hälsocentral och trivs hur bra som helst. Fantastisk personal och chef som ser mig som en del av teamet även fast de är sjukvårdspersonal och jag "bara" är lokalvårdare, inte alltid man får så mycket uppskattning och beröm som jag får på min arbetsplats! Love it!
 
Jag tror att alla mina roligaste jobb har varit för Försvarsmakten. Från min första anställning som 17-åring till de uppdrag jag haft i Utlandsstyrkan. Men sen säger jag som @Anna att alla mina jobb har varit bäst på något sätt. Mellan att steka hamburgare till nationella mediastrategier har det funnits massa bra grejer. Egentligen har jag aldrig haft ett dåligt eller tråkigt jobb. Däremot har jag haft chefer som gjort även det mest spännande jobbet till en ren plåga.
 
Mitt roligaste jobb var nog på ambulansen som undersköterska där jag jobbade några år under studierna. Det var så roligt att möta så mycket folk, göra en insats och bli så tight med kollegorna! Kan verkligen sakna det jobbet.

Jobbet jag har nu är dock också väldigt roligt (läkare). Det är roligt att hjälpa människor och att möta människor i olika situationer. Jag har äntligen hittat rätt i specialitet och jag älskar verkligen mina kollegor! De är en sån härlig och trevlig grupp med plats för utveckling och diskussion.
 
För mig hänger väldigt mycket på vilka kollegor jag jobbar med, jobbet i sig är inte superviktigt. Sorterade brev ett tag på posten. Otroligt enformigt jobb som man inte har hela livet men kollegorna var fantastiska.

Annars får jag nog säga att mitt nuvarande jobb är mitt bästa utifrån kollegor och arbetsuppgifter. Jobbar som arbetsledare inom anläggningsproduktion med mitt egna skiftlag. Varje dag ställs vi inför nya utmaningar som kräver snabba beslut. Det är omväxlande och mentalt stimulerande. Vi spenderar många timmar i stöten tillsammans så vi är ett tajt gäng som stöttar varandra.
 
För mig hänger väldigt mycket på vilka kollegor jag jobbar med, jobbet i sig är inte superviktigt. Sorterade brev ett tag på posten. Otroligt enformigt jobb som man inte har hela livet men kollegorna var fantastiska.

Ett roligt jobb kan verkligen sabbas av fel kollegor eller dålig gruppdynamik. Dock kan inte ett jobb man inte trivs med vägas upp av kollegorna heller. Jag har haft båda.
 
Med tanke på att jag varit på nuvarande tjänst i sju år och tidigare rekord på längsta tid på samma arbetsplats är två år så är det svårt att argumentera för något annat.

Jag har haft en uppsjö med ströjobb men blir fort uttråkad av yrken som inte utmanar mig mentalt. Att jobba som tågkonduktör var otroligt välbetalt för relativt liten möda men jag var döless efter 6 månader. Att jobba som någon form av copywriter på ett väldigt shady marknadsföringsföretag gick an i 2 års tid, mycket tack vare att jag var 21 år gammal, försörjde mig i Berlin och fick visst personalansvar. Jag har dock aldrig mått så dåligt på en arbetsplats som jag gjorde sista halvåret där. Det saknades tillräckligt med arbetsuppgifter och ledan höll på att ta kål på mig. Samma leda har gjort mig kortvarig på alla typer av fysiskt krävande jobb (stall, tidningsbud, etc).

Nu jobbar jag som logoped och ser fram emot att fortfarande ha saker att lära mig när jag är 75. Det är inte optimalt och jag muttrar regelbundet över vården och regionen som arbetsgivare. Jobbet tar mycket mer av min energi och jag orkar mindre på min fritid (det kan visserligen ha med ålder också). Men i botten har jag ett yrke som jag gillar och har hittat en arbetsplats och ett arbetslag som jag trivs med. Det är helt klart bäst hittills!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 717
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 497
Senast: Bortglömd
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 898
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 954
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Svensk politik nr 3
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp