Bukefalos 28 år!

Vilket objektiv? Nikon

Fast med en systemkamera kan man ta klart (!!) mycket bättre bilder än med en digital!

Om man har en instegssystemkamera, köper ett objektiv motsvarande kitobjektiven, och enbart fotar på auto. Då tar man inte "klart bättre bilder" med en systemkamera än med en bra kompaktkamera.

Vill man däremot lära sig fota manuellt och så småningom bygga på med fler objektiv så är en (digital den också) systemkamera det självklara valet.

Nu menar jag alltså generellt som svar på påståendet att man tar klart bättre bilder med en systemkamera. Svärmor har ju fått en kamerahus så då känns det ju kanske dumt att köpa en kompaktkamera istället :)
 

Om man har en instegssystemkamera, köper ett objektiv motsvarande kitobjektiven, och enbart fotar på auto. Då tar man inte "klart bättre bilder" med en systemkamera än med en bra kompaktkamera.

Vill man däremot lära sig fota manuellt och så småningom bygga på med fler objektiv så är en (digital den också) systemkamera det självklara valet.

Nu menar jag alltså generellt som svar på påståendet att man tar klart bättre bilder med en systemkamera. Svärmor har ju fått en kamerahus så då känns det ju kanske dumt att köpa en kompaktkamera istället :)

Just det, det var kompaktkamera det hette! :D Nej det är kanske sant, men jag började bli intresserad av manuellt en kort tid efter jag köpte kameran och vet att jag aldrig hade kunnat ta lika bra bilder med en kompakt som med systemkameran!

Jag tror dock ändå att det blir bättre bilder överlag med en systemkamera men det är min uppfattning efter att ha sett mycket bilder tagna med kompakt som aldrig är i närheten av vad som blir med en system, även på auto. Speciellt med tanke på hur mycket de lite äldre modellerna har sjunkit i pris i jämförelse mot en kompakt i samma prisklass.

Ja det är väl dumt att kolla efter en kompaktkamera då ja! :D
 
Just det, det var kompaktkamera det hette! :D Nej det är kanske sant, men jag började bli intresserad av manuellt en kort tid efter jag köpte kameran och vet att jag aldrig hade kunnat ta lika bra bilder med en kompakt som med systemkameran!

Jag tror dock ändå att det blir bättre bilder överlag med en systemkamera men det är min uppfattning efter att ha sett mycket bilder tagna med kompakt som aldrig är i närheten av vad som blir med en system, även på auto. Speciellt med tanke på hur mycket de lite äldre modellerna har sjunkit i pris i jämförelse mot en kompakt i samma prisklass.

Ja det är väl dumt att kolla efter en kompaktkamera då ja! :D

Fast det beror ju lite på vad för kompaktkamera du har. En liten smidig platt sak som man stoppar i fickan, absolut! Den kommer aldrig kunna prestera i närheten av en systemkamera på autoläge. Men nu för tiden finns det ju bra mycket bättre långzoomande kompaktkameror än så :) En sån här exempelvis som jag länkade till i en annan tråd. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=FZ1000

Men däremot kommer du ju med en kompaktkamera aldrig få just det som är poängen med system. Möjlighet att bygga ut med optik och själv styra hur bilderna ska bli. :)
 

Liknande trådar

Fritid Har börjat göra lite efterforskning inför höstens kommande inköp, men velar på vad jag ska välja.. Huset behöver vara hyfsat snabbt...
Svar
4
· Visningar
710
Senast: Bebben
·
IT & mobiler Jag har två kameror: en systemkamera Nikon D60 (som jag oftast använder ett Tamron-objektiv med brännvidd 18-200 på) och en...
Svar
0
· Visningar
869
Senast: Myrten
·
IT & mobiler Jag har en Nikon D3000 och tillhörande kit objektiv 18-55. Jag söker nu ett bra zoomobjektiv som fungerar väl i utemiljöer. Tanken är...
Svar
9
· Visningar
2 259
Senast: Fozzie
·
A
IT & mobiler Okej, vet att det finns en del objektiv-trådar redan, men hittar verkligen inte de konkreta svaren jag är ute efter då jag är lite grön...
Svar
11
· Visningar
1 122
Senast: annaL90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lädervård
  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp