Bukefalos 28 år!

Vilket objektiv ska jag ha till D60?

Zoya

Trådstartare
Har letat lite bland gamla trådar men hittar inte nåt som jag tycker stämmer in på mig.
Jag har en Nikon D60 med bara kitobjektiv just nu och jag känner nu att jag måste köpa ett bättre objektiv för att ö h t få ok bilder.

Jag fotar mestadels utomhus (men ibland inne också naturligtvis). Motiven är hundar som ofta är i rörelse och de kan befinna sig någorlunda långt bort (det är bl.a därför kitobj. inte räcker). Jag fotar även mina barn en hel del.
Innehar även en extern blixt om det nu gör skillnad.

Vill ha ett prisvärt objektiv. Har insett att jag nog inte kommer att kunna köpa en Nikkor då de är för dyra utan det blir ju då isf Tamron eller Sigma. Har hört bättre om Tamron, vad är er erfarenhet?

Jag har några jag själv funderar på men vill gärna höra vad ni har för tips innan jag skriver in dem :)
 
Sv: Vilket objektiv ska jag ha till D60?

Jag har haft tamron 70-200/2.8, alldeles för tungt och seg autofokus för mig. Blev bara förbannad :devil:

Jag älskar mitt Nikkor 50/1.4G det sitter på som oftast nu! Annars använder jag gärna Tamron 28-75/2.8, perfekt allround och presterar riktigt bra!

Skulle jag behöva komma närmare skulle jag köpa ett fast tele (med inbyggd autofokus gissar jag du måste ha?)...
 
Sv: Vilket objektiv ska jag ha till D60?

standardsortimentet borde väl vara en 50mm/1.4, tex nikkor 1.4G eller sigma 1.4 ex dg hsm, samt en 70-200/2.8. Har hört mycket bra om sigmas där, http://www.photozone.de/nikon--nikk...ex-hsm-apo-dg-macro-nikon-review--test-report

annars är väl nikkor 70-200/2.8 AF-S också intressant. (men dyrt)

lägg pengar på objektiven förresten, de är värda varenda krona, och går dessutom alltid att sälja begagnade (till och med kitgluggen, finns alltid folk som tappar sina kameror och måste ha ett nytt sådant)
 
Senast ändrad:
Sv: Vilket objektiv ska jag ha till D60?

ja, det var ju en 70-200 jag funderat på.... vet att jag borde lägga pengar på objektiven (och att det lönar sig i längden) men just nu finns inte pengar att lägga 8-10.000 kr på ett objektiv... så man kanske borde tjacka ett billigt typ sigma liknande att ha "så länge", borde ju iaf vara bättre än det jag har nu...

Vad är det som är bra med 50/1,4?
 
Sv: Vilket objektiv ska jag ha till D60?

Jag har även ett Nikkor 50/1,4G till min Nikon D60 :) Mycket bra bildkvalitet och jag tar också mycket bilder i ridhus med det, lika fina foton så väl inne som ute. Det är litet och lätt, snabb autofokus. Det jag saknar är kunna zooma in och ut.
 
Sv: Vilket objektiv ska jag ha till D60?

ett objektiv som är fast (dvs inte zoomobjektiv) är oftast bra mycket skarpare än ett zoomobjektiv, som är en avvägning mellan olika nackdelar.
dessutom, som 1.4 innebär, är det objektiv med mycket stort ljusinsläpp, dvs ett "snabbt" objektiv, dessutom är det väldigt bra för arbete med kort skärpedjup, 50mm/1.4 har tex ett skärpedjup vid avstånd på 2m på runt 2cm.blända ner till f/4 så har du 6-7 ung. finns räknare för sådant på internet om du söker lite.
 
Sv: Vilket objektiv ska jag ha till D60?

Nu har jag slagit till på en begagnad Nikkor AFS 55-200 4,0-5,6 ED VR.
Fick den till ett bra pris och den har fått bra kritik vad jag kan se.
Den är tydligen iganska ljussvag men det gör ju inte så mycket för mig som mestadels fotar utomhus och dessutom har en extern blixt att ta till vid svåra förhållanden :)

Den ska tydligen vara prisvärd, lätt och snabb. Sen känns det bra att köpa en original Nikon istället för Tamron eller dyl.
Så jag hoppas jag gjort en bra affär :)
 
Sv: Vilket objektiv ska jag ha till D60?

Nu har jag slagit till på en begagnad Nikkor AFS 55-200 4,0-5,6 ED VR.
Fick den till ett bra pris och den har fått bra kritik vad jag kan se.
Den är tydligen iganska ljussvag men det gör ju inte så mycket för mig som mestadels fotar utomhus och dessutom har en extern blixt att ta till vid svåra förhållanden :)

Den ska tydligen vara prisvärd, lätt och snabb. Sen känns det bra att köpa en original Nikon istället för Tamron eller dyl.
Så jag hoppas jag gjort en bra affär :)
Det har du, det är inget superobjektiv men prisvärt även till butikspris och jag märker skillnad jämfört med kitobjektivet. Jag tror att du kommer att vara nöjd med ditt köp, jag är iaf jättenöjd med mitt av samma modell! :laugh:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har en Nikon D3000 som jag för det mesta använder med mitt tamronobjektiv. Jag är lite osäker på vilken modell objektivet är men på...
Svar
6
· Visningar
1 159
Senast: cewe
·
IT & mobiler Jag har två kameror: en systemkamera Nikon D60 (som jag oftast använder ett Tamron-objektiv med brännvidd 18-200 på) och en...
Svar
0
· Visningar
872
Senast: Myrten
·
IT & mobiler Efter att ha pratat om det i tjugo år slog jag och en av mina väninnor till i förra veckan och bokade en semesterresa tillsammans. Så i...
2
Svar
23
· Visningar
2 907
Senast: Myrten
·
IT & mobiler Har lääänge velat köpa en systemkamera men har i slutänden alltid valt att lägga pengar på annat. Älskar att fotografera och har gjort...
Svar
17
· Visningar
2 343
Senast: Pacu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Återkommande uvi
  • När den sista dagen kommer ...
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Åkerfräken
  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp