A
Augusti
Jag funderar på att så småningom köpa ett macroobjektiv till min Nikon D90 och valet står främst mellan Sigma 70/2.8 och Tamron 90/2.8, som båda har fått utmärkt kritik, men där kanske sigmat är strået vassare? Även Sigma 105/2.8 kan vara intressant. Bubblare är nya Tamron 60/2.0 som är väldigt intressant ljusmässigt men som tyvärr inte funkar för fullformat ifall jag skulle vilja gå över till det någon gång i framtiden. Det är heller inte prissatt vad jag vet.
Jag kommer främst att använda objektivet för macrobilder utomhus, typ blommor, insekter och andra detaljbilder. Jag har ett Nikon 50/1.4 som jag så gott som alltid använder för porträtt så jag kommer troligen inte att använda macrot som porträttobjektiv så ofta. Tele är bra för insekter, men kanske mindre användbart till annat?
Någon som har några goda råd ang vilket objektiv som är mest användbart/bäst prestandamässigt/skarpast/mest prisvärt etc?
Jag kommer främst att använda objektivet för macrobilder utomhus, typ blommor, insekter och andra detaljbilder. Jag har ett Nikon 50/1.4 som jag så gott som alltid använder för porträtt så jag kommer troligen inte att använda macrot som porträttobjektiv så ofta. Tele är bra för insekter, men kanske mindre användbart till annat?
Någon som har några goda råd ang vilket objektiv som är mest användbart/bäst prestandamässigt/skarpast/mest prisvärt etc?