vilket program för att jobba i "stort" stall

G

gunslingerwound

hej,eftersom jag snart går ut 9:an och snart ska välja gymnasie valet så, och jag har tänkt lite,

skulle vilja jobba i ett "stort/känt" stall med unghästar,dressyr,hoppning,avel med mer utbildade hästar,som stall/hästvärd eller liknande,i stallet med hästar,ridning vore ju kul men kan lika gärna bara jobba med hästar i allmänhet.

så vilket program och inriktning ska jag gå.tror ungefär hippolog programmet sedan någon inriktning??.


har ridit sen dagis,hjälper mina föräldrar som är stallvärdar.

tacksam för alla svar
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: vilket program för att jobba i "stort" stall

Hästinriktning på någon bra naturbruksskola om du bara tänker dig att jobba i stall (dvs mocka, borsta, kanske rasta nån häst då och då). Kolla om det finns möjlighet att ta hästskötarexamen genom skolan. Om du vill bli beridare tror jag du får läsa vidare efter gymnasiet på t ex strömsholm.
Dock så är det tungt och slitsamt att jobba med hästar så att ha en plan b är aldrig fel.
 
Sv: vilket program för att jobba i "stort" stall

Hästinriktning på någon bra naturbruksskola om du bara tänker dig att jobba i stall (dvs mocka, borsta, kanske rasta nån häst då och då). Kolla om det finns möjlighet att ta hästskötarexamen genom skolan. Om du vill bli beridare tror jag du får läsa vidare efter gymnasiet på t ex strömsholm.
Dock så är det tungt och slitsamt att jobba med hästar så att ha en plan b är aldrig fel.

jo,jag har en plan B och en plan c också.så i princip så ett naturbruks program inriktning häst hållning, och sen får man jobba sig upp och få ett "namn" och då ta sig uppåt till högre stall?.

eller naturbruks=hästhållning=strömsholm=beridare=jobb...?


Drömmen vore ju att få jobba i "fina" stall,Prästgård,strömsholm,flyinge...


känns som en längre utbildning ger mer,än ett arbetsförberedande
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: vilket program för att jobba i "stort" stall

Oftast så är inte utbildningen det som avgör om man får jobb i sånna stall. Det handlar mycket om erfarenheten. Ska man bli beridare är det ju alltid bra att gå beridarutbildningen men man kan ta sig uppåt även utan även om det kan vara lite svårare.

Det mesta inom häst handlar om kontakter. Vill man få rida mycket och utveckla sig så är nog ändå en beridarutbildningen det bästa att gå. Annars är risken att man fastnar i hästskötarjobb och motionsridning och det är inte så extremt utvecklande.
 
Sv: vilket program för att jobba i "stort" stall

jag skulle bara vilja säga att ang gymnasieval, försök läsa någonstans där du kan läsa häst kombinerat med exempelvis samhäll eller natur. finns på många håll nu och det är en säkerhet i sig. även om du kommer fortsätta ha samma intresse för hästar kan du skada dig eller vad som helst som gör att du inte har möjlighet att jobba praktiskt med hästar! har du då högskolekompetens är det väldigt skönt, och det är inte sååå mycket extra jobb (jag gick naturvetenskap - häst) :)
dessutom är det en väldigt tuff branch, vilket du säkert redan förstått. kroppen tar stryk och som worthless påpekar behövs både erfarenhet och kontakter, vilket inte alltid är helt lätt! så att ha möjligheten att välja något annat längre fram i livet tror jag är viktigt!
 
Sv: vilket program för att jobba i "stort" stall

Hej!

Jag skulle säja läs natur och rid massor på fritiden. Åk sen utomlands och utbilda dej inom häst, så har du kanske en chans.

Vill du göra nånting annat är stallskötsel tror jag det är bättre att skaffa en vettig utbildning i Sverige (som du i nödfall kan falla tillbaka på) och sen åka utomlands.

Du kommer behöva ordentligt med bra kontakter för att komma nånstans, speciellt om du vill jobba som beridare. Jag känner flera som haft liknande drömmar som du, en av dom kom längre än stallarbete på ridskola, men hon red också extremt bra. Tyvärr har hon efter 10 år utomlands konstaterat att kroppen inte längre håller (och då har hon mest ridit, utom när hon varit på stora stall i Sverige- här får man mest stallskötarjobb utan vettig lön) och har nu slutat med hästar.

/Lavinia, som inte rider ens i närheten av så bra som behövs- men jag försöker ta mej dit:-)
 
Sv: vilket program för att jobba i "stort" stall

Du kan arbeta i ett stort stall utan utbildning så det behöver du inte bry dig om.
Mitt tips är att INTE gå något hästinriktat på gymnasiet då du i många fall måste läsa in andra ämnen senare i livet om du inte vill jobba med hästar. Det är bara slöseri med tid.
Så läs något annat på gymnasiet och rid/sköt hästar på fritiden. Det räcker för att komma till stora stall.
 
Sv: vilket program för att jobba i "stort" stall

Tack,för alla svar



Du kan arbeta i ett stort stall utan utbildning så det behöver du inte bry dig om.
Mitt tips är att INTE gå något hästinriktat på gymnasiet då du i många fall måste läsa in andra ämnen senare i livet om du inte vill jobba med hästar. Det är bara slöseri med tid.
Så läs något annat på gymnasiet och rid/sköt hästar på fritiden. Det räcker för att komma till stora stall.

ok,det är faktiskt min plan b,industri tekniska och sen jobba o lägga pengar o fritid på hästarna och av alla tips så blir det typ så här

industri tekniska=pengar=häst=erfarenhet=jobb i stall
 
Sv: vilket program för att jobba i "stort" stall

det enda du behöver göra för att "få" jobba i ett stort, känt stall är att bita i det sura äpplet och ta skitjobbet i x antal år tills du har ett namn/referenser, man behöver inte börja i nåt skitstall eller okänt.
tycker snarare du ska gå natur som någon skrev, rida som fan, utbilda dig vidare efter gymnasiet till ex. hippolog o.s.v. söka dig utomlands, bli beridare. att jobba i ett stall i sverige utan att ha någon sådan grund är som att be om att få mocka hela livet.
 
Sv: vilket program för att jobba i "stort" stall

Tack,för alla svar





ok,det är faktiskt min plan b,industri tekniska och sen jobba o lägga pengar o fritid på hästarna och av alla tips så blir det typ så här

industri tekniska=pengar=häst=erfarenhet=jobb i stall


Om jag ska vara lite tråkig så tror jag att det är klokt :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en fjortonåring (snart 15) från norra Sverige som skulle behöva lite bra tips och svar kring ett litet problem jag har...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 788
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! (Nu blev det här jättelångt.. Men om ni inte orkar läsa allt hoppa till där det står Alternativ 1) Till sommaren tar jag...
2
Svar
26
· Visningar
2 175
Senast: Supersalt
·
Tjatter Stall rosen har fått sitt namn då det växer massor av stora vackra solrosor var man än är. De är mycket vackra blemmor.Ägaren är en...
Svar
0
· Visningar
749
Senast: annie_cool
·
Skola & Jobb Nu är jag verkligen rådvill och önskar få lite input. Jag har ett vuxet barn (20 år) som alltid har haft väldigt lätt för sig i skolan...
8 9 10
Svar
196
· Visningar
15 420
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Flytta eller ej?
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp