Vilket Side-Pull?

domino

Trådstartare
Ska köpa ett side-pull till hästen min men vet inte vilken variant jag ska välja..

Med rep eller läderrem över nosen?

Vad ska man tänka på?

Och vad är skillnaden, varianten med rep är skarpare kanske?

:o

Sv: Vilket Side-Pull?

domino skrev:
Ska köpa ett side-pull till hästen min men vet inte vilken variant jag ska välja..

Med rep eller läderrem över nosen?

Vad ska man tänka på?

Och vad är skillnaden, varianten med rep är skarpare kanske?

:o
Jag har ett med rep men har lindat repet med fleece...rekommenderar läder vilket jag köpte till min dotter. Man ska tänka på att på nosen finns ingen mjukvävnad så skav och tryckskador kommer väldigt lätt. Var försiktig!

Så det är det som är enda skillnaden att varianten med rep är skarpare?

Min syrras ponny hade ett med läder på, funkade finfint, men han kunde bli svår att hålla ibland.
Rep är ju skarpare mot hästens nos.

ja, rep är skarpare, men du kan få fram tydligare signaler med ett med rep.
Ett lädersidepull tycker jag egentligen inte är värt att köpa, då kan man likabra rida i en grimma.

domino skrev:
Så det är det som är enda skillnaden att varianten med rep är skarpare?
Ja, då repen är hårda och vaxade...man måste tänka på hur lätt man är på handen när man använder detta för lite för hårda tag så gör man illa hästen så det är INTE ett snällare alternativ till vanliga bett men utmärkt att variera med. Även om man använder ett i läder ligger det an mot nosryggen och kan ge upphov till skav så variera även där med bett emellanåt.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: morgaine
·
Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte... 2
Svar
29
· Visningar
1 605
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
890
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31