G
GALOPP
Sv: Vilket sittben?
När jag rider i ridhus sitter jag ned på inner fram.
När jag rider ut så varierar jag.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Går hästen i arbetstrav rider man ju för det mesta inte lätt.
Blir bara lite fundersam på vad du kallar den traven du rider lätt i? (eller så har min hjärna lagt av så här dagen efter)
*Lite off topic och lite trådlånNär man talar om vilket av hästens ben man belastar talar man ibland om sittben (vilket ben man belastar med ryttarens påverkan/tyngd).
Det diskussionen EGENTLIGEN avser är vilket BAKBEN som man påverkar. Eftersom trav är en diagonal gångart kan en nybörjare kontrollera att man belastar/påverkar/sitter ner när inner bakben är i marken genom att kontrollera att ytter framben är i marken. När man lärt sig rida känner man genom höftens rörelse/ryttarens sittbens pendling vilket av hästens bakben som är i rörelse och vilket som är i marken, när man kan påverka det (sidoförflyttning, galoppfattning, korrigering etc) och var det är på väg att sättas ner.
Ibland kan man vilja sitta ner på ytterbak, främst om man behöver förstärka en hjälp då man har lättare att påverka med sitt eget sittben (rumpan) om man får loss skänkeln (genom höftens pendling).
jag undrade åxå över det där... arbetstrav är ju när man rider lätt. Eller har mina ridlärare genom alla år varit helt borta när dom sagt det?
Man bör jobba ganska lika ändå.
Annars är det stor risk för överansträngning/ skador på det friska benet som avlastar.
Då gör du fel, man SKA sitta ner på ytter fram! Annars stör det hästen.
Vad har du för ridlärare som inte lärt dig detta? Är ju så basic.....![]()