Vilket sittben?

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare ellis__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 62
  • Visningar Visningar 7 096
Sv: Vilket sittben?

När jag rider i ridhus sitter jag ned på inner fram.

När jag rider ut så varierar jag.

Jag förstår vad du säger.. :crazy: jag frågade bara efter en övning där man använder sig av lätt sits och i samband med detta här ytter in mot mitten... Går hästen i arbetstrav rider man ju för det mesta inte lätt.

Men; strunt samma. Min teknik har hittills fungerat, och jag har inte fått några anmärkningar av några instruktörer... Har heller inte haft några skadade hästar pga min ridstil, så jag antar att båda våras sätt fungerar..

Senast ändrad av en moderator:

Det handlar nog inte så mycket om skadade hästar som hur man skolar hästen för de lite mer krävande uppgifterna. Och hur lätt man vill göra för sig när man väl kommer till det roliga; piff & puff, byten i serier etc...

För att skilja på ytter och inner sida så kan man tänka på att inner sida är alltid den sida som hästen är ställd/böjd åt. Om du rider i vänster varv och rider hästen motställd, alltså högerställd i det här fallet så är alltså höger inner sida och vänster ytter.

På ridbana eller i ridhus, sitter jag i lättridningen alltid ner, när ytter framben "går bakåt".

Ute i skog och mark, växlar jag sittben med jämna mellanrum.

Håller med dig! och lite *KL*

Ett exempel på en sådan övning där "ytter blir inner" som iallafall jag ofta gör under lättridning i uppvärmningen är skänkelvikning på spåret (med framdelen på spåret och hästen ställd utåt).

Förvändgalopp är ett annat typiskt exempel (utförs dock inte jätteofta under lättridning:p)

Men det räcker ju med att man travar på spåret och ställer utåt så har ytter blivit inner och tvärtom! Är inte det väldigt grundläggande fakta?

När jag rider i ridhus sitter jag ned på inner fram.

När jag rider ut så varierar jag.

Omg!!! En till som gör som jag alltid gjort!! Jag blir ju förvånad, eftersom alla andra sitter på ytter. Men jag frågade åxå en kompis hur hon gjorde (hon har åxå ridit hela livet) å hon sa åxå inner, och att det är så hon lärt sig. Det är ju så jag lärt mig med...
Aja, jag ska ta och prata med någon om det imorgon i stallet så får vi se.
Men för övrigt kan jag säga att jag red dressyr idag i ridhuset, ch gjorde som ni sa och satt på ytterframben. Jag kan hålla med om att det kändes mer balanserat-mer stadigt på något sätt... Fast annorlunda åxå... aja...tack alla som svarat ,åter igen! Det verkade bli en populär tråd det här, hehe :)

Blir bara lite fundersam på vad du kallar den traven du rider lätt i? (eller så har min hjärna lagt av så här dagen efter:crazy:)

jag undrade åxå över det där... arbetstrav är ju när man rider lätt. Eller har mina ridlärare genom alla år varit helt borta när dom sagt det?

När man talar om vilket av hästens ben man belastar talar man ibland om sittben (vilket ben man belastar med ryttarens påverkan/tyngd).

Det diskussionen EGENTLIGEN avser är vilket BAKBEN som man påverkar. Eftersom trav är en diagonal gångart kan en nybörjare kontrollera att man belastar/påverkar/sitter ner när inner bakben är i marken genom att kontrollera att ytter framben är i marken. När man lärt sig rida känner man genom höftens rörelse/ryttarens sittbens pendling vilket av hästens bakben som är i rörelse och vilket som är i marken, när man kan påverka det (sidoförflyttning, galoppfattning, korrigering etc) och var det är på väg att sättas ner.

Ibland kan man vilja sitta ner på ytterbak, främst om man behöver förstärka en hjälp då man har lättare att påverka med sitt eget sittben (rumpan) om man får loss skänkeln (genom höftens pendling).
*Lite off topic och lite trådlån

Jag tänkte på detta.. Har också hört tidigare på buke att det är egentligen bakbenet man ska tänka på, när man väljer nedsittningsben.

Min travare dock, har en gammal gaffelbandsskada (dock helt läkt nu) på höger bak. Han är svag där och han vrider tån innåt lite i gångarterna.
Nu är frågan, när jag rider i höger varv och sitter ner på vänster fram så tappar vi balansen. Det är helt hopplöst och beror till stor del på mej, men det verkar som så att han vill skjuta över mig till andra nedsittningsbenet istället. Om jag provar med höger nedsittningsben i höger varv så blir det MYCKET mer balanserat och känns bättre för oss båda.

Om vi nu tar andra varvet så känns det rätt med rätt nedsittningsben, delvis höger fram och vänster bak, men byter jag till fel där så blir det obalanserat igen.

Så till min fråga; Jag tror det helt klart beror på hans gamla bakbensskada, och är det då lämpligt att jag rider på "rätt" nedsittningsben i höger varv, eller bör jag byta till "fel" i just det varvet?
Givetvis får jag då rida mer på det andra nedsittningsbenet när vi rider ut.

Någon som har några spekulationer eller någon tanke om detta?
Tills vidare fortsätter jag att rida på rätt, men skulle vara kul att höra vad andra tror.

*till trådskaparen*

När jag gick på ridskola fick jag också lära mig inner fram om jag minns rätt. Det är nu på senare dar som jag rider med ytter fram som nedsittningsben.

KL

Blir förvirrad fast det alltid nämns som "vilket sittben sitter du på."

Eg borde man väl säga, när i rörelsen sitter du ner. På båda sittbenen!
Sedan kan man ju förklara genom att prata om när bogen går bakåt-framåt eller vilket bakben som är i luften etc.

Det blir lite att bara prata inner o ytter sittben. För de ska ju i samtidigt i sadeln.

Oftast om hästen är oliksidig o avlastar något puttas man över åt en sida. Då känns det mkt obalanserat och svajigt att sitta ned på det bakben som hästen puttar ifrån med starkare.
Lättare att låta sig slungas upp av hästens "starkare" bakben (eg starkare påskjut, svagare bärighet) och landa på den sida som hästen "holkar ur"

Samma tänk med en häst med liksidigt dålig bärighet. Där slungas man upp i varje steg och får en skumpig häst!!

Brukar försöka stå i lätt sits vid motionstravande ute eller växla och medvetet jobba med den svårare sidans lättridning. För att hästen kanske ska arbeta lite mer med den besvärligare sidan. Frågan är hur mkt det ger eg?? Arbete på böjda spår känns mer rakriktande.

I Montéridning rider många lätt i den lättare sidan för att balansera upp en oren häst. Till viss del oren trav stabiliseras då upp och döljs.
Men i arbete för att göra hästen liksidig känns det viktigt att jobba med den svårare sidan. Även om det känns obekvämt.

Sedan får man ju fundera på allt annat man bör åtgärda för att jämna ut hästens oliksidighet och hjälpa den använda den "svaga" besvärliga sidan.

jag undrade åxå över det där... arbetstrav är ju när man rider lätt. Eller har mina ridlärare genom alla år varit helt borta när dom sagt det?

Arbetstrav är när hästen travar på med energi men i balans.
Man sitter ner i den oxå.
För att inte gå till överkurs, så sätter man sig ner när yttre fram tar i marken.

En häst som alltid får hjälp med det- balanseringen- tycker att det blir obekvämt om ryttaren sitter ner i fel moment.
Det känns oxå konstigt för ryttaren om den är van vid balanserad ridning.

Såg att du gjorde knapplån men frågar ändå. Du säger att det kan vara bra att jobba lite extra med den besvärligare sidan, och det kan jag hålla med om. Men om vi tar min häst som exempel, han har ju en gammal skada och han håller inte för hur mycket påfrestning som helst, men är ändå inte så svag att jag inte skulle kunna göra vad som helst i relativt rimlig mängd. Men är det då ändå värt det att rida på det svåra nedsittningsbenet? eller ta det säkra före det osäkra (är det verkligen det?) och rida på fel?

Åsikter?

Man bör jobba ganska lika ändå.
Annars är det stor risk för överansträngning/ skador på det friska benet som avlastar.

På banan sitter jag alltid ner när ytter fram/inner bak är i marken.
Ute brukar jag alltid börja att sitta ner när höger framben är i marken, men brukar tänka på att växla.

Man bör jobba ganska lika ändå.
Annars är det stor risk för överansträngning/ skador på det friska benet som avlastar.

Det har du helt rätt i. Det ligger troligen på 50/50 med att byta och inte byta. Kanske helt enkelt lika bra att jag håller på som vanligt och kämpar på med våran hemska balans i höger varv:crazy: Stackars häst.

Då gör du fel, man SKA sitta ner på ytter fram! Annars stör det hästen.

Vad har du för ridlärare som inte lärt dig detta? Är ju så basic..... :crazy:

Jag är faktiskt också fellärd. Dvs lärd att sitta på inner. Jag har ett HELSIKE att försöka programmera om min kropp.

Att jag är fellärd är väl illa nog, värre är väl att ingen av de jag ridit för under alla år har påpekat det, utom några få undantag nu på senare år.

Men, et lär ta ett bra tag innan nästan 30 års 'felinlärning' har omprogrammerats så jag naturligt sitter på ytter..

Jag har heller inte upplevt att det stör hästarna att jag sitter på inner, men är helt med på varför det är optimalare att sitta på ytter.

Sparf - jag har ju en herre med en defekt i VB, och han är likadan, i ena varvet så går det bäst att sitta ner på rätt sittben, medan det i andra varvet är lättare och behagligare sitta ner på fel. Så jag brukar lyssna på hoom, och växla när vi är ute istället så det blir så lite som möjligt han går med 'fel' (nu har han i många år konsekvent ridits med nedsittning på fel ben, iofs lika fel i både varven, dvs jämt så, men..)

MEN, en period kändes han (rakt fram) bra om jag satt ner på ena fram, men rent HALT om jag satt ner på andra fram. Han var inte halt (jag kollade honom) så jag begrep inte. Tills eq var där, konstaterade snedhet i bäckenet, rättade hästen och voila gick det att sitta ner på valfritt sittben. Så det kan ju vara en ide att kolla upp.

Liknande trådar

Gnägg Är nyfiken och vill lära känna alla Bukehästar bättre känner jag. Så undrar vad just din häst har för små personliga egenheter? Min... 2
Svar
24
· Visningar
1 511
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 589
Senast: Mirtai
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
879
Senast: Lisen82
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
562
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka