Vilket sittben?

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare ellis__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 62
  • Visningar Visningar 7 096
Sv: Vilket sittben?

När jag är ute i skogen så är vägkanten väggen eller staketet, så beroende på vilken sida av vägen jag rider så sitter jag på båda sittbenen. :)

Jag har fått lära mig att när man blir "uppskjuten" med hästens ytter framben, alltså man står upp när hästen för fram ytter framben.

okej, oj vad många svar, hehe. Nä men nu måste jag börja sitta på ytter då, konstigt att jag ridit i 13 år, och alla ridlärare har sagt, sitt på inner,aja, får se om jag rider dressyr inne idag eller om jag rider ut, i vilket fall ska jag tänka på det ni sagt! Tack!:)

jag sitter självklart på ytter, har alrig haft en tränare som sagt ngt annat.

Ute växlar jag.

Yttre fram, ja.

Sen blir jag lite förvånad över att folk sitter hipp som happ ute, ni kanske rider på en spikrak linje när ni rider ut? :p Jag brukar ta kurvorna ute som jag tar dem i manege, dvs på rätt sittben.

Jag har alltid gått efter att när inner bakbenet går fram ska jag sitta ner, men jag har kommit på, (så smart som jag är :D:idea:) att trav är ju en två-takt, och då kan man lika gärna gå efter att när ytter frambenet går fram, ska man sitta .

Senast ändrad av en moderator:

Ute spelar det inte så stor roll vilket ben du sitter på. då är det mest ridning på rakt spår. Det är på mera böjt spår du ska sitta på ytter fram. Om du sitter på inner får hästen svårare att balansera sig (och dig) En stark häst med riktigt bra balans känns inte någon större skillnad på, men en häst som är svagare, mera obalanserade unghästar tex får väldigt svårt om du sitter på fel ben.
Jag har aldrig hört en instruktör s'äga att ele´verna ska sitta på inner, däremot förklarar endel med att säga att man ska sitta ner när inner fram är längst fram. Det är alltså samma sak som att sitta ner på ytter men ett annat sätt att förklara, som kanske är lättare att missuppfatta.
Prova att göra tvärtom så kommer du nog känna skillnaden efter ett tag när du själv blir van.

Till dig undrar jag då, jag rider ett sto som jag vidareutbildar till högre klasser men just nu sätter igång efter lång lång vila. Hon börjar bli väldigt balanserad men är väldigt känslig för vilket ben man sitter på. Just nu sitter jag när det inre bogpartiet (benet) är bakåt, dvs jag sitter ned precis innan hon lyfter inre frambenet. På andra sittbenet har hon ingen balans alls, och är otroligt svag i vänster sida. Höger varv funkar utmärkt i balans på detta sittben, så även vänster varv. Sitter jag på något annat sittben så svajar hon fram och tillbaka samt drar åt höger, gå ej på spåret osv. Menas det att jag sitter på fel sittben? Hur kan hon då hålla balansen när jag sitter vid inre bogens bakåtvisande, men inte när bogpartiet visar framåt? Har du något klurigt svar på detta? Kanske hjälper mig i utökandet av hennes balans?

=) Jag trodde också att jag satt ned på inre, tills jag förstod att inre betyder in mot mitten. (jag tänkte förut "in mot väggen/staketet".. Så... jag sitter på ytter och har alltid gjort. Men trodde som sagt att jag satt på inre..

Kan det vara samma missförstånd som du har fått?

Inre = in mot mitten
Yttre = ut mot väggen/staketet

Så fel det kan bli ibland.. men jag har ivf gjort rätt i alla åren :d

Inre = in mot mitten

Just det där är svårt.
Satt nyss och funderade på om man sa yttre eller inre om det du precis skrev. :smirk:

TS:
1. Ute skiter jag vilket sittben, travar bara på och byter ibland :p.
2. På banan/ ridhus sitter jag på yttre..

hehe.. ja.. visst kan man förvirra sig ibland.. =) när jag först läste i tråden trodde jag att jag själv hade suttit på fel hela tiden, men förstod sedan vart kruxet låg...

Kan ju som sagt bara så att TS också har missuppfattat på det viset.

Yttre sidan är den sida som hästen länger. Inner sida är den sida hästen kortar.

Beroende på vilken rörelse man rider kan ju den sidan som är ut mot staket/vägg vara inner....

Nu läste jag lite snabbt men om jag uppfattade dig rätt så är hästen i balans om du sitter ner på vänster fram i båda varven. Stämmer det? i handlar det nog om hästen snedhet. Antingen den helt naturliga snedheten eller om hästen är sned av annan orsak. Det låter som om hästen behöver stärka bakdelen så att den bär med båda lite mera liksidigt. Jag skulle klättrar, använt bommar och cavaletti samt jobbat mycket med skolorna i skritt för att stärka.

=/ har jag ifs aldrig hört innan, men ge ett exempel på en sådan rörelse då?

Jag blir fundersam =) Har aldrig lärt mig att jag någonsin ska sitta på inre.

Utförs ju mest i arbetstrav enligt min uppfattning.

Jag har som sagt aldrig hört den teorin du gav mig, men det kanske stämmer.

=) Jag trodde också att jag satt ned på inre, tills jag förstod att inre betyder in mot mitten. (jag tänkte förut "in mot väggen/staketet".. Så... jag sitter på ytter och har alltid gjort. Men trodde som sagt att jag satt på inre..

Kan det vara samma missförstånd som du har fått?

Inre = in mot mitten

Så fel det kan bli ibland.. men jag har ivf gjort rätt i alla åren :d

Allstå jag menar, att jag sitter ner när inre benet (asså de benet som är mot mitten av ridhuset), är nere. Men om jag nu har lärt mig fel i 13 år, vilket vore förjävligt ,så ska jag självklart börja sitta på yttre. :)

Jaaa.. men nu var det ju tal om att rida i lätt sits, vilket sittben man använder.. Och Då är det ju inte aktuellt ifall man rider förvänd sluta i galopp. ?

Jag har heller inte sagt något om när hästen kortar eller ej, utan bara att jag har lärt att ytter alltid menas det ben som går mot väggen/staketet, och inner mot mitten.

Du behöver inte ta illa upp för att man frågar och kanske inte håller med dig.

Ytter KAN vara den sida som är mot staketet. Rider du rakt fram är det ytter. Rider du hörnpassering är det ju ytter eftersom hästen i hörnpasseringen faktiskt böjer sig mot mitten, i detta fallet mitten.

Men det gäller ju att ha koll på att ytter inte alltid är den sida som är mot staket/sarg.

1) Vilket sittben sitter ni på när ni rider ut?

jag försöker variera men är det mkt kurvor så sitter jag på det ytttre sittbenet.

2) Och när ni är i ridhuset har ja läst att typ alla sitter ner när hästens ytter framben är i marken, jag gör tvärtom? Jag sitter när de innersta frambenet är i marken, för mig känns de mer normalt än att sitta på ytter, så att säga

jag har lärt mig att man alltid ska sitta på det yttre för att hjälpa till att balansera upp hästen.

när jag rider ut så bryr jag mig inte så hårt om vilket sittben jag har, men när jag rider på planen så sitter jag alltid när det yttre tar i marken. även jag har fått lära mig att det är för att inte störa hästens balans! (:

Liknande trådar

Gnägg Är nyfiken och vill lära känna alla Bukehästar bättre känner jag. Så undrar vad just din häst har för små personliga egenheter? Min... 2
Svar
24
· Visningar
1 511
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 589
Senast: Mirtai
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
879
Senast: Lisen82
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
562
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka