Vilket släp får jag dra?

Lillsillen

Trådstartare
Har en volvo v70 med släps totalvikt för b-kort på 1200 kg och ett halvblod på ca 163 cm (550-600 kg?). Letar som en tok efter ett släp som kan passa men river mitt hår då jag inte hittar något.

Hur funkar det med nedvägning av släp?

Kan det vara möjligt att jag inte ens får dra en häst med min volvo??
Hjälp någon!!

Behöver inte nödvändigtvis vara en 2-hästars...

Sv: Vilket släp får jag dra?

Äldre enkelaxlade Värmlandsvagnen finns att hitta på 1200 kg. Jag hade dock inte kört häst i dessa släp, men det är fråga om tycke, smak och säkerhetstänkande. Lastvikten bör ligga på 500 kg ungefär, vilket ju blir i snålaste laget.

Jag tror du får svårt att lagligt dra en normaltung häst med den bilen. Titta på tjänstevikten på enhästarssläp, jag tror det blir för tungt.

Vilken årsmodell är din Volvo ?
Det låter underligt att din v70 inte får dra mer, såvida det inte är en mycket ny eller en med AWD.

Blir nog rent omöjligt för dig att hitta ett släp som klarar lastvikten och totalvikten på det med den hästen.

Tänkte oxå på det, min v70 fick dra 1400kg.

I det fallet är det nog enklast att ta BE-kort.

Nyare V70 AWD diesel får dra jättelite på b-kort. Min pappa har en 06, min farbor 09 och en vän 05. Låga dragvikter på alla 3 bilar.
Min bensin 98 V70 AWD får dra 1380kr.

TS: Även om du väger ner ett släp till 1200kg så får du inte överlasta. Du måste hitta ett släp som inte väger mer än 600kg tomt och det är nog jättesvårt. Om du inte hittar en liten enaxlad men med en 600kg stor häst kanske den får klastrofobi-känslor i släpet pga det är smalare och lägre i tak.

Det är en diesel 08, ej AWD...
Har ju en äldre värmlandsvagn (-89 men har knappt rullat nåt sen jag köpte den -92) med totalvikt 1200 kg, lastvikt 580 kg, så den funkar, men jag vill ju byta upp mig!! Luckan e så tung så man bryter nästan ryggen av sig :(

Bilen i fråga är precis inköpt... så byte av den ligger en bit fram i tiden.

Verkar ju helt otroligt att man inte får dra ens en endaste häst efter denna bil med något av de nyare släpen... har för mig att jag fann ett 1½ hästars som skulle funka, men nu kan jag inte hitta vilken sort det var :(

Ingen som vet??

Men sätt på en gasfjäder på luckan då, om det är ett problem.

Det går inte att påverka tjänstevikten, väger man ner ett släp är det lastvikten som blir mindre. Jag tror att den bästa investeringen är att lägga några tusenlappar på att ta BE.

Var för ett antal år sen i samma sits och om du inte tar BE kort är det nog inte mycket som är lagligt att köra. Jag bytte bil istället och kunde då skräddarsy bil-släp lösningen. Just V70 är piss med B-kort tyvärr.

Skulle jag typa ned mitt släp till 1200 så skulle jag få lasta 570 kg i det. Är ett vanligt boj 216-00. Men jag vet att jag har ovanligt hög lastvikt i mitt släp. De flesta bojsläpen får lasta mycket mindre. Jag har för mig att det finns något nyare släp som också har väldigt låg tjänstevikt men kommer inte på vilket just nu. Återkommer när jag kommer på det. :)

Vilket ger en lastvikt på 560 kg...
Nu börjar det närma sig :)

Hur är detta släp i övrigt?

Har nog aldrig sett ett sådant ens..

Liknande trådar

Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 208
Senast: Mimmimamma
·
Utrustning Funderar lite på att byta transport. Har idag en Star Trailer Safir från 1997 som jag är väldigt nöjd med, men hade inte gjort något med...
Svar
13
· Visningar
1 183
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Behöver lite tips på hur jag enklast gör. Dragbilen är paj. Jag har en Volvo v70 som inte på b kort får dra mer än 1400kg och släpet...
Svar
14
· Visningar
1 118
Senast: Messy
·
Utrustning Då vår älskade XC90 sjunger på sista versen är det dags att se sig om efter något nytt. Just att dra hästsläpet med har den varit helt...
Svar
11
· Visningar
3 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka