Vilket stall?!

Sar

Trådstartare
Stallet jag står på stängs och jag har idag fått två olika alternativ.
1. Stall som ligger ca 1.5 mil bort, nybyggt tvåhästars stall, hage i paddockstorlek (20x40) som delas med den andra hästen. Fina ridvägar, kanontrevlig stallägare, goda ridvägar. Kostnad 1100 för spån, hö, in- och ut men kan ökas om de äter mycket hösilage i hagen (ca till 1300). 6 mil till ridhus och tillbaka.
2. Stall 3,5 km bort. Stor skogshage med 4 hästar, skjul fri tillågång på hösilage. Min häst får då sällskap av sin nuvarande hagkompis som han trivs mkt bra med, rätt så bra ridvägar, ridavstånd till bana, avståndet till ridhus med bil halveras (3 mil). Min och en annan häst står inne på nätterna under vintern, de andra på lösdrift. Hö, hösilage, havre korn, in-o ut ingår för 1.500

Vad hade ni valt? Själv håller jag på att gå i atomer p.g.a beslutsångest. Jag känner mig dessutom som en stor skit då jag i princip lovat stall 1 att jag ska flytta dit men just nu överväger stall 2 så han får gå med sin kompis.
 
INGEN tvekan alt 2 så klart!!

Där är det stora HAGAR nära till stallet =)
 
Stall 2. Lät som om det var en väldigt liten hage dom skulle gå i, i stall 1.. :confused: :crazy: Där har du även närmare till ridhus o ridavstånd till ridbana. Antar att du brukar rida på det...? Ok att det var dyrare, men personligen hade jag ändå valt stall 2. Tänk på hästen som får gå med sin bästa kompis då... ;)
 
Absolut alternativ 2! Ingen tvekan! Allt lät bättre där (ridvägarna var väl ändå helt godkända?). Dessutom får du ju lägga på en himla massa bensinkostnader för alternativ 1, så alternativ 2 är nog billigare endå.

Lotta
 
Jag har också räknat på bensinen och det blir en himla skillnad! Med stall 2 har jag möjligheten att cykla dit när det är bra väder och minska kostnaden ytterligare. När det är dags för min att gå ute dygnet runt igen (brukar vara i början av maj) så sjunker kostnaden till 1000 kr.
 
Jag ska ut till stall 2 och kolla in inneboxarna ikväll. Jag drar mig dock för att göra stallägare 1 ledsen, jag tänkte erbjuda henne någon slags ekonomisk kompensation för att hon inte haft chans att ragga andra kunder då jag stod på tur till platsen. Jag brukar verkligen inte vara någon som hattar fram och tillbaka men det känns verkligen som att alternativ 2 skulle passa mig ännu bättre och jag tycker också att min häst förtjänar att ha kvar sin kompis efter flera (ofrivilliga) stallbyten tidigare. Det lockar mig också att han får gå i riktig flock igen.
 
STALL 2.
En häst bör ha cirka 10,000kvm hage att röra sig på (under ett år med byten av hagar efter årstider) Lagen säger hälften av detta. Med tanke på att stall 1 erbjuder 800 kvm för 2 hästar, så bryter det faktiskt även mot lagen :mad: och skulle vara jättetaskigt mot din polle.
 
2:an.
Skulle ALDRIG, hur flott stallet än var, ha min häst där hon fick gå i en hage med samma storlek som en paddock!
Det är inte schysst.
 
Måste bara berätta att vi släppte våra hästar i stall 2 igår. Våra två hästar får nu första veckorna gå i en enorm skogshage som behövs betas ned, innan de släpps in till de andra valackerna. De sprang och och gjorde glädjesprång och verkade hur lyckliga som helst! De har dessutom fått sällskap av några getter vilket inte verkar vara några problem. Nu kanske jag äntligen kan börja slappna av igen!
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 161
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej! Vi är ganska okunniga om hästar men jag hoppas ändå på en god ton🙏 Vi har ett stall med fem boxar. Stallet är fullutrustat med...
Svar
13
· Visningar
2 034
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 104
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 229

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp