Val av stallplats

Aslan

Trådstartare
Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har även ridhus och tillgång till två paddockar, nära till bra ridvägar ute och ett par fält vi får nyttja till ridning. Tyvärr så är det ofta fullt i ridhuset, och närmsta paddocken. Hagarna är små och tråkiga, sköts ej riktigt så det är mest lervälling. Utevistelsen är kort om dagarna, om än lite längre nu men ändå för kort för att jag ska gilla det (som helst har en fin lösdrift). Vintertid när det var som kallas gick dom enbart ute 10-15. Stallägaren står för alla in och utsläpp samt fyra fodringar per dag. Det är många inackorderingar så det är ofta rätt rörigt och ont om plats i både stallgång och ridhus så jag känner väl egentligen inte att jag kan nyttja det fritt som jag vill på dom tider som passar mig. Problemet är också att stallägaren gör lite som passar henne, när det passar henne. Jag har flera gånger kommit och upptäckt att det är hälften av högivan kvar i höpåsen. Jag kom också här om veckan till stallet och ska hämta min häst i hagen (han är relativt ny och har fått gå själv första veckorna) och då har hon släppt ihop han med två andra valacker utan att säga något. Ägaren till den ena valack kom nästan samtidigt så jag frågar denne om ihopsläppet och denne säger då att det gjordes för nån/några dagar sedan och vad denne hört gått bra. Jag är oftast i stallet kvällstid efter 20 då det är då det börjar lugna ner sig med spring och folk så jag kan nyttja ridhus mm. Inte egentligen tiden jag vill vara i stallet men att trängas med 7-8 andra i ett ridhus med en relativt nyinriden 5 åring som inte alltid är så styrbar är inget jag känner är optimalt, men därav att jag inte hämtat i hagen och inte visste om ihopsläppet. Jag tycker inte det är okey att göra det utan att höra eller meddela ägaren/ägarna först. Tänk OM det inte hade gått bra lixom. Stallägaren är bra på det, att ta egna beslut över huvudet på en del i stallet. Jag känner väl att jag börjar tröttna lite, dels på att inte kunna vara där dom tider som egentligen passar mig, men framförallt på att bli överkörd och att mina beslut kring MIN häst inte respekteras. Denna anläggning ligger enbart 2km från mitt hem så det är väldigt smidigt för mig att ha hästen där, men jag vet inte om det är värt smidigheten längre..

Jag har ett alternativ på lösdrift med tillhörande kallstall, men som ligger ca 2 mil ifrån mig. Det finns plats för 3 hästar på lösdriften och min skulle bli den tredje och enda inackorderingen i så fall. Stallet har varken vatten indraget (hämtas från lösdriften) eller uppvärmd sadelkammare. Det finns belyst paddock på ridavstånd och ridhus på rimligt kör avstånd. Det som underlättar är också att där kan jag ha hund med mig och eftersom svärmor bor på granngården så har jag också möjlighet att kunna slänga in ungen där för nån timmes barnpassning vid behov. Men jag är velig. Kommer jag sakna alla bekvämligheter som finns i mitt nuvarande stall? Och så pendlingen på det. Jag vet i tusan. För tillfället så finns ej fler alternativ som erbjuder lösdrift. Hur hade ni tänkt? Finns det fler som bytt från allt till nästan inget? Blev det bättre? Ångrade ni er?
 
Ja. Du kommer att sakna 'bekvämligheterna' (vilka bekvämligheter är lite mer personligt dock). Men med det sagt; man vänjer sig fort.

Jag hade ett tag två hästar i två olika stall (det tog 2 månader innan nya hästen kunde få plats i gamla stallet). Gamla stallet hade stor paddock, ridavstånd till ridhus, små men ok grushagar + gräshagar när det var torrt nog att inte trampas sönder, spolspilta, varm och kallvatten, stor uppvärmd sadelkammare, stor uppvärmt utrymme för förvaring av täcken mm.

Stallet där nya hästen gick hade pyttesmå grushagar, inget vatten på insdan, bara kallvatten på utsidan, pytteliten sadelkammare (kall), kallförvaring på loftet för övriga grejer. Visst gick det att ha häst där men jag saknade, framförallt, vatten inne och möjlighet att tex tvätta händerna.

Jag förstår att nuvarande stall inte funkar för dig, trots att det på pappret har bra förutsättningar. Finns det inga andra alternativ, tex traditionellt stall men längre utevistelse? Jag tänker dels på din bekvämlighet men också på att 2 mil blir långt om man behöver besöka hästen flera gånger om dagen pga skada/sjukdom.
 
För tillfället så finns inga alternativ närmare, varken traditionellt eller annat upplägg. Det är inte så häst tätt just i min kommun så tyvärr är det lite distanser emellan stallen som finns att tillgå.
 
Hade jag haft alternativ närmare så hade det absolut varit kompromissbart, men som det ser ut på dagen så finns det inget mer alternativ. Om jag då inte tittar alternativ som ligger ännu längre bort då vill säga, men att pendla 4-5 mil enkel väg är för mig inte ens kompromissbart.
 
Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har även ridhus och tillgång till två paddockar, nära till bra ridvägar ute och ett par fält vi får nyttja till ridning. Tyvärr så är det ofta fullt i ridhuset, och närmsta paddocken. Hagarna är små och tråkiga, sköts ej riktigt så det är mest lervälling. Utevistelsen är kort om dagarna, om än lite längre nu men ändå för kort för att jag ska gilla det (som helst har en fin lösdrift). Vintertid när det var som kallas gick dom enbart ute 10-15. Stallägaren står för alla in och utsläpp samt fyra fodringar per dag. Det är många inackorderingar så det är ofta rätt rörigt och ont om plats i både stallgång och ridhus så jag känner väl egentligen inte att jag kan nyttja det fritt som jag vill på dom tider som passar mig. Problemet är också att stallägaren gör lite som passar henne, när det passar henne. Jag har flera gånger kommit och upptäckt att det är hälften av högivan kvar i höpåsen. Jag kom också här om veckan till stallet och ska hämta min häst i hagen (han är relativt ny och har fått gå själv första veckorna) och då har hon släppt ihop han med två andra valacker utan att säga något. Ägaren till den ena valack kom nästan samtidigt så jag frågar denne om ihopsläppet och denne säger då att det gjordes för nån/några dagar sedan och vad denne hört gått bra. Jag är oftast i stallet kvällstid efter 20 då det är då det börjar lugna ner sig med spring och folk så jag kan nyttja ridhus mm. Inte egentligen tiden jag vill vara i stallet men att trängas med 7-8 andra i ett ridhus med en relativt nyinriden 5 åring som inte alltid är så styrbar är inget jag känner är optimalt, men därav att jag inte hämtat i hagen och inte visste om ihopsläppet. Jag tycker inte det är okey att göra det utan att höra eller meddela ägaren/ägarna först. Tänk OM det inte hade gått bra lixom. Stallägaren är bra på det, att ta egna beslut över huvudet på en del i stallet. Jag känner väl att jag börjar tröttna lite, dels på att inte kunna vara där dom tider som egentligen passar mig, men framförallt på att bli överkörd och att mina beslut kring MIN häst inte respekteras. Denna anläggning ligger enbart 2km från mitt hem så det är väldigt smidigt för mig att ha hästen där, men jag vet inte om det är värt smidigheten längre..

Jag har ett alternativ på lösdrift med tillhörande kallstall, men som ligger ca 2 mil ifrån mig. Det finns plats för 3 hästar på lösdriften och min skulle bli den tredje och enda inackorderingen i så fall. Stallet har varken vatten indraget (hämtas från lösdriften) eller uppvärmd sadelkammare. Det finns belyst paddock på ridavstånd och ridhus på rimligt kör avstånd. Det som underlättar är också att där kan jag ha hund med mig och eftersom svärmor bor på granngården så har jag också möjlighet att kunna slänga in ungen där för nån timmes barnpassning vid behov. Men jag är velig. Kommer jag sakna alla bekvämligheter som finns i mitt nuvarande stall? Och så pendlingen på det. Jag vet i tusan. För tillfället så finns ej fler alternativ som erbjuder lösdrift. Hur hade ni tänkt? Finns det fler som bytt från allt till nästan inget? Blev det bättre? Ångrade ni er?
Vad händer om du säger ifrån på skarpen ang höpåse och övriga beslut hon tar gällande hur din häst ska skötas? Du får markera tydligt att det inte är acceptabelt och att du betalar för att din häst ska skötas i samråd med dig.
Ok om hästen kanske inte äter upp all mat, men då vill jag veta om det också.
Ihop släpp utan att du får vara med eller ens vet om det hela hade jag aldrig accepterat.
 
Vad händer om du säger ifrån på skarpen ang höpåse och övriga beslut hon tar gällande hur din häst ska skötas? Du får markera tydligt att det inte är acceptabelt och att du betalar för att din häst ska skötas i samråd med dig.
Ok om hästen kanske inte äter upp all mat, men då vill jag veta om det också.
Ihop släpp utan att du får vara med eller ens vet om det hela hade jag aldrig accepterat.

Antingen så blir jag utslängd med huvudet före eller så skulle vår redan ganska dåliga relation bli iskall, och det skulle antagligen inte ge mig ett smack då stallägaren ändå skulle göra precis som det behagar denne.
 
Att ha kvar hästen i nuvarande stall ser jag som uteslutet, så kort utevistelse är inte okej för mig. Dessutom släppa ihop utan att säga till :cautious: Jag skulle flytta så snabbt som möjligt.
Alternativet låter inte särskilt lockande, även om jag föredrar lösdrift. Men hästen skulle förmodligen må bättre av mer utevistelse, så jag skulle testa, om det inte finns några alternativ på närmare håll.
 
Jag hade aldrig accepterat att stå i ett stall där jag blir överkörd i besluten som rör min egen häst. Hade mycket hellre haft hästen på det andra stället du beskriver, om inte annat så för min själsfrids skull.

Men, jag blir lite fundersam. Det står Kalmar i din profil, det är i närheten av där jag bor. Och jag tycker det finns stall precis överallt och på senare år har det pluppat upp privata ridhus på massor av ställen. Nog borde du kunna hitta fler alternativa stall om det är i Kalmar du bor?
 
Jag hade flyttat utan att blinka, speciellt med barnpassningsmöjligheten nån gång ibland invägd. Sen hade jag kanske fortsatt håll lite utkik efter något närmare eftersom avståndet är det som jag tycker låter negativt med nya platsen. Blir ju även väldigt viktigt att man trivs med stallägaren på ett sådant litet ställe, men det vet man ju inte förrän man provar liksom.

Skulle aldrig orka stå kvar på ett sådant ställe du beskriver att du står på nu, så begränsad i tiden och med en sån stallägaren
 
Antingen så blir jag utslängd med huvudet före eller så skulle vår redan ganska dåliga relation bli iskall, och det skulle antagligen inte ge mig ett smack då stallägaren ändå skulle göra precis som det behagar denne.
Jag hade nog bytt till lösdriften tills jag hittat något bättre.
Kolla bara igenom ordentligt så att lösdriften är bra nog och att personerna som tar in dig inte kör över dig iom att du är ensam inackordering. Det kan bli ganska jobbigt om man blir för på en riktigt respektlös stallägare som kanske också tror att din häst är hennes egen som i stallet du står idag. Men risken är väl inte så stor att även den med lösdriften är lika dum i pallet.
 
Hade jag haft alternativ närmare så hade det absolut varit kompromissbart, men som det ser ut på dagen så finns det inget mer alternativ. Om jag då inte tittar alternativ som ligger ännu längre bort då vill säga, men att pendla 4-5 mil enkel väg är för mig inte ens kompromissbart.
Har du kollat på gårdar som inte annonserat ut? Lagt lappar i brevlådor eller knackat på? Jag har själv gjort så i perioder och fått stallplats hos folk som egentligen inte tar emot inackorderingar. Har oftast varit den enda inackorderingen i ett stall hemma hos en familj. Har alla gånger utom 1 gått jättebra. Och de har också varit jättenöjda!
 
Vad står i ditt kontrakt? Står det att stallägaren har rätt att byta hage och släppa ihop eller justera hömängd? Hade själv blivit väldigt arg över att bli överkörd och hade pratat med stallägaren. Blir du utkastad så flytta till lösdriften och ge den en chans. En kommer långt med vattenkokare.
 
Det kan säkert finnas de som tycker att den tillvaron - både för hästar och hästägare - är helt okej, men jag hör inte till dem utan hade precis som du tittat efter alternativ.
 
Så länge som det finns el i sadelkammaren kan man ju värma upp den hjälpligt på vintern med ett element om den inte är jättestor med högt i tak. Och kanske dras det vatten någongång i framtiden? Men det är ju bara bekvämligheter för människan, inte för hästen, och det är ju hästen som skall bo där. Jag hade flyttat dit på studs. Inte OK med oannonserade ihopsläpp och konstiga idéer om foder som man betalat för.
 
Jag hade ALDRIG accepterat det du beskriver. Låter helt sjukt. Å andra sidan hade jag aldrig velat ha det som i det andra stallet heller. Möjligen en kort period medan jag letade annat.
 
Vad är det för häst du har? Är det en tävlingshäst som behöver duschas inför tävlingar varannan helg mm hade jag inte flyttat till en lösdrift. Men är det en hobbyhäst utan större krav på sig hade jag absolut flyttat.

Jag flyttade själv ut på landet och har numer hästarna på lösdrift. Det funkar superfint. Jag har bara kallvatten ute, så duscha får man göra på sommaren. Jag saknar en trevlig spolspilta med varmvatten, men skulle det skita sig ordentligt kan jag alltid gå ner till grannen och låna deras mot en liten peng. Men jag tävlar inte längre. Stor skillnad. Hade aldrig haft det såhär ifall jag skulle ut på tävling ett par gånger i månaden.
 
Hästen får ett bättre liv och du får en bättre tillvaro i hästägandet på lösdriften, som jag tolkar det.

Att ha en massa bekvämligheter som inte går att nyttja som tänkt på bekostnad av sinnesfrid och nöje med hästägandet känns både dyrt och onödigt.
 
Vad är det för häst du har? Är det en tävlingshäst som behöver duschas inför tävlingar varannan helg mm hade jag inte flyttat till en lösdrift. Men är det en hobbyhäst utan större krav på sig hade jag absolut flyttat.

Jag flyttade själv ut på landet och har numer hästarna på lösdrift. Det funkar superfint. Jag har bara kallvatten ute, så duscha får man göra på sommaren. Jag saknar en trevlig spolspilta med varmvatten, men skulle det skita sig ordentligt kan jag alltid gå ner till grannen och låna deras mot en liten peng. Men jag tävlar inte längre. Stor skillnad. Hade aldrig haft det såhär ifall jag skulle ut på tävling ett par gånger i månaden.
Jag har tävlat större delen av mitt liv i både hoppning och dressyr men aldrig duschat hästarna inför tävling. De duschas av ute på sommaren om de är svettiga. I övrigt borstas de noga och har alltid sett rena och fina ut på såväl träning som tävling. Jag har endast kallvatten i stallet och ingen spolspilta. Har klarat mig utmärkt genom åren. Dock har vi sällan lera då det är kallt och mycket snö på vintern och sandbacke så all väta fort sjunker ner i backen på sommaren. Så är det väldigt lerigt där man har hästen kan jag förstå om man vill ha möjlighet att duscha av den. I övrigt så hade jag inte bekymrat mig om det.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 028
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 485
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 619
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 407
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp