Vilket strö föredrar ni?

M

miss_willow

har hört mycket de där använder ja värkligen inte. och de där är det ända jag använder..
vad föredrar ni, för- & nackdelar?
 
Min lista på strömedel:

Nr1: Jag använder helst torv , det är lättmockat och blir en bra bädd av. Tyvärr ser stallgången så skitig ut, då damm och spill är mörkt. Man får vara petig med sopandet! :devil:

Nr2: Kutterspån är också bra, men det är svårt att få en riktigt stadig bädd av, speciellt till min häst... :smirk: Fastnar överallt.

Nr3: Råspån är lätt att mocka, och går att göra bädd av, men det KAN förekomma otrevliga kemikalier i det... En del bönder är inte så pigga på att sprida spån på åkrarna heller. (Kanske just pga risken för olämpliga ämnen?)

Nr4: Halm är väl egentligen det bästa för hästen, eftersom det blir som fri tillgång på stråfoder, men det är ju så :devil: tungt att mocka! Underlättar om man har torv eller spån underst som "suglager". Dyngstacken växer väldigt fort också, vilket kan bli dyrt om man måste frakta iväg dyngan.

Papper har jag aldrig testat, så det säger jag inget om.
Har heller inte provat gummimatta +strö.
 
1. . För att halmen inte suger upp lika bra som spånet. :love:
2. . LÄttmockat och bra som syselsättning och musigt.
3. . Fluffsigt och mysigt. Mer lättmockat än....
4. som oxå har varit fuktigt på vintern varenda gång jag har haft det.
5. . För g*****t att mocka i. Blir mörkt i boxen och skitigt i stallgången.
 
Halm använder jag inte, ena hästen äter nonstop av halmen plus att jag tycker att det är bökigt att mocka.
Torv avänder jag inte, tycker att det ser mörkt och trist ut.
Spån däremot använder jag. Lättmockat och ser trevligt ut. Ljust och fräscht.
 
Jag föredrar papper...

* Fastnar inte på täcken, lindor osv.
* Dammar inte.
* Lätt mockat.
* Ljust.
* Billigt.

Nackdel då...
* Virvlar runt överallt.
* Behövs ganska mycket för att få en stadig bädd.
 
Det beror på vilken häst det gäller.
Torv, spån eller halm, viss sort passar inte vissa hästar, men passar perfekt till andra.

Jag har förut haft spån till båda mina hästar.
Provade halm till den ena, men fick sluta med det.
I början åt han några kg/dygn, men efter några veckor VRÄKTE han i sig halm! :crazy:
Till slut åt han runt 25 kg (!!) halm varje dygn, och då slutade jag med halmen!
Det blev ju både dyrt och hästen blev fet! Dessutom stod han ju på golvet, och den lilla halm han stod på var ju blöt så han var kroniskt smutsig.
På spån är han EXTREMT renlig, kissar på ETT ställe, är en häst som gör PERFEKT permanentbädd, och dessutom strör jag en spånbal ungefär var 13 dag. Och har ändå en bädd på runt 3 dm.
Så han står på spån.

Provade med halm till gammelpålle förra vintern, och sedan har han fått fortsätta stå på det.
Han åt runt 0,5 - 1 bal/dygn första veckorna, nu äter han max ett par kg/dygn.
Han kan äta lite mer om det är mkt grönt i halmen, men det blir ju inga mängder ändå.
Till honom är det mkt billigare med halm än spån, då han är renligare på halm.
Det går åt ungefär 15-20 kg halm i veckan åt honom.
 
Helst vill jag ha halm med spån i botten. Halm är mysigt och hästen har lite att pilla med. Men eftersom jag har en häst som vräker i sig halm och blir svullen i benen av detta så blir det spån. Funkar! Ljust och fräscht. Nackdel... ganska dyrt.
 
Beror lite på vilken häst det gäller. Men mina åsikter om
strömedlen som finns är:

*Torv - lättmockat, suger upp fukt bra och fungerar bra och
lägga om det spills vatten eller hästen kissar på stall-
gången. Dock mörkt, så jag ser helst att torv ska vara i
lite större, ljusare stall. Många hästar gillar att pula
runt i torven med mulen, spec. om det har kommit in lite
nya torvklumpar då man strött med ny torv. Lättmockat!

*Spån - Fräscht och ljust strömedel. Har man dock en häst
som går runt mkt i boxen, tycker jag det kan bli lite "äckligt" och inte så fräscht i boxen, och då föredrar jag hellre torv. Lättmockat!

*Halm - Rätt så ljust strömedel som känns mysigt, trevligt
för hästarna då de får ngt att pyssla med. Tycker dock inte
att den har lika bra uppsugningsförmåga som spån och torv
har och personligen tycker jag det är lite knepigt att mocka med halm, men det beror väl mest på att jag inte har
så stor erfarenhet av det.

*Tidningspapper - Har jag bara sett med egna ögon i ett
stall hittills. Verkar dock se rätt så fräsct ut, men det
är nog svårare att åstadkomma en stadigbädd med det, som med
ovanstående strömedel. Verkar heller inte ha lika bra upp-
sugningsförmåga som t.ex. spån.
 
Skulle helst ha halm.. Men för svårt att få tag på.. Det är ju lite pyssel att mocka men inte så farligt ändå, tycker jag.. Praktiserade i ett travstall där de hade halm i alla boxar :love:

Har haft spån. Det luktar gott, är ljust och lättmockat. Dock så var det inte lika drygt som torv för vår del.

Torv. Är mörkt, har en lite unken lukt, suger bra och är relativt lättmockat..Har varit det drygaste alternativet för oss hittills..
 
Halm...för det får jag gratis av grannen.
När jag mockar så lägger jag allt torrt i ett hörn och slänger resten så det är inte så jobbigt...men visst, gödselstacken växer!!!
 
Vi andvänder alla tre, spån, halm och torv.

Halm står avelsstona på, dessutom har vi det i uteboxarna. Tycker om halm, men det är inte roligt att mocka i. Spån är också helt okej, men det blir spån överallt, fleecetäcken lindor och i stallgången. Det går bara inte att sopa bort vartenda spånflinga!
Torv är helt okej, men dammar och fryser i kylan.
 
jag använder spån, eftersom jag norrlänning har vi lätt att få tag på spån.. När jag mockar kör jag oftast ut en skottkärra med skit å in en kärra med rent spån, så för min del går det inte så jättemycket spån, och boxen min ser alltid fräsch ut! Ändå har min häst ca 20 cm spån.
Halm tycker jag är tungt å mocka å torv har jag absolut ingen erfarenhet av!
 
1. halm; billigt sysselsättning för ponnisarna mysigt, har det till fölstona Nackdel; stor gödselstack och är rätt så tung tnär man tar ut bädden.
2. torv; lättmockat, blandar det med spån för att göra det fluffigare och ljusare. Nackdel DYRT!
3. Spån; lätt mockat (om man inte har en liten ponny med småskitar) har det ihop med torven.

Hade jag en större gödselstack så hade jag bara använt halm.
 
jag har torv i botten, halm över det och allra överst spån! funkar jättebra! blir skitbra bädd av det. samtidigt får man torvens uppsugningsförmåga och spånets ljusa effekt :)
 
Jag använder spån för att:
1. Min ena häst äter halm :crazy:
2. Jag har ingen bädd
3. Spån är ljust, fräscht (lättare att behålla det fräscht med ett renligt sto dock :smirk:) och luktar gott!
4. Lättmockat
 
Just nu har vi torv och halm.. Torven är väldigt lättmockad. Men passar sig inte så bra till vita utställning och tävlingsponnyn. :crazy: Och halmen är ju speciellt bra att ha till unhästarna så att dom har nånting att pyssla med.. Men det jag tycker är frächast är spån.. Nånting jag skulle vilja testa är tidningspapper.. :)
 
Jag använder hellst Halm eller Spån (fint lätt spån från sågverk)

Min sista häst av det enbart spån, av den anledningen att hon spred ut lorten i hela boxen och gjorde den svårmockad, (hade jag använt halm i den boxen hade det inte gått att mocka.) Plus att det spånet jag köpte från sågverket var lätt och luftigt, inte lika tugnt som kutterspån. sen var det väldigt billigt! och räcker länge då man fick en hel lastbil till ett stall på 14 hästar. (spånet kostade 300 pluss transport 500, och det delade vi på) :rofl:
 
Halm har jag nu för att jag vill ta slut på en rundbal som står i vägen på logen! Tycker om halm för det är lätt mockat och hästen har något att göra, dock blir det stooor gödsel hög.

Torv vill jag helst ha och ska ha det i gen då halmen är slut, lätt mockat, suger upp bra, frächt. Dock dyrt och mörkt.

Spån avskyr jag, luktar illa jätte fort, ser ofrächt ut och fastnar överallt..
 
Har halm med kutterspånbedd. Det blir väldigt lättmockat när det finns en bädd och det lucktar inte något speciellt.
Hästen har ju ngt att göra hela tiden.

Trodde min skulle bli fet som en julskinka men buken försvann och nu är hon jättefin i hullet! :)

Bara halm blir så mkt att mocka ut varje dag om man inte har bädd.

Min ena polle tål inte spån så då fick det bli halm till dom andra också.

Har aldrig mockat/använt torv.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 351
Senast: warg
·
Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
658
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 262
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Ni som lider av kronisk värk, vad har ni för hjälpmedel för att underlätta vardagen? Jag har en roterande sittdyna i bilen och...
Svar
0
· Visningar
208
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp